Annons

Är Sverige för litet??

Produkter
(logga in för att koppla)

Lars-Åke

Aktiv medlem
Jag sitter och tittar i tidningen FOTO på
dom annonser som finns där. Dom flesta är av företag som vill sälja saker eller visa upp nua fina fotoprylar. Det är väl bra för dom som vill bygga ut sin verksamhet inom foto , Men jämför man med en annan tidning jag brukar läsa PRACTICAL PHOTOGRAPHY som jag tycker är en mycke bättre tidning för en amatör eller avanserad amatör inom foto så är den mer inriktad på att lära fotografen att ta bra bilder. Det finns mer "så här gör du " typ reportage och i annonserna finns det mycke mer annonsörer som ger kurser , hyrstudios med vägledning , modeller att hyra o s v. Nu undrar jag om det är så att anledningen att tidningen FOTO mer inriktar sig på "Redan färdiga fotografer " kanske är den att Sverige har för få amatörfotografer för att det ska finnas intresse och ekonomiska möjligheter för att bry sig om dom , Vad tror ni...?

Jag håller med. FOTO verkar inte veta riktigt vilket ben de ska stå på. Det mesta av innehållet är annonser, alltför stora bilder, långa reportage om gamla fotografer med framtiden bakom sig, rapporter (med bilder) från utdelningar av tråkiga priser etc.etc. Det verkar vara skriande brist på intressant och matnyttigt material. och man trycker det som råkar finnas tillgängligt.
Allt i tidningen är inte dåligt, men den har ganska låg verkningsgrad för mig, dvs mer än 50% av innehållet bläddrar jag förbi direkt.
Jag vet inte om de efterlyser material till tidningen.

Jag tycker Foto är bra, visst det finns alltid saker man skulle vilja ha mer av. Så kallade
How-To är en. Men jag tycker det är riktigt kul att läsa om gammla fotografer. Sedan är det faktiskt så att de gör en hel del reportage om svenska fotografer som kanske inte alltid är så kända vilket jag också finner intressant. Det digitala mörkrummet som de har kört nu ett tag tycker jag är riktigt bra, jag har lärt mig massor.

Vad det gäller annonserna så är det nog så att marknaden av amatörfotografer inte är tillräckligt stor. Titta vilket utbud det finns med t ex modeller. Det finns en handfull om jag söker på internet. Utav dessa är tre proffsinriktade och det känns tveksamt om man har råd att ringa ens. Så är det några där man verkligen kan ifrågasätta seriositeten. Kvar finns ett par tre agenturer som är tämligen begränsad i geografisk täckning.

Det finns förvisso många tjejer som är intresserade av en karriär som modell. Men de flesta är medvetna om den stenhårda konkurrens som gäller att de väljer att inte lägga ut pengar på egen marknadsföring.

Nu är det många år sedan jag läste en utlänsk fototidning, men då gillade jag inte dessa. Det var alldeles för mycket annonser. Det kändes som jag satt och läste gula tidningen nästan.

Mvh
Maverick

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar