Annons

Är Stora fotoboken och National Geographic. Den stora fotoguiden likvärdiga böcker?

Produkter
(logga in för att koppla)

TovaLundin

Medlem
Jag är på väg att beställa lite böcker och har lånat Stora fotoboken av John Hedgecoe på bibblan. Jag undrar nu om National Geographic. Den stora fotoguiden och Stora fotoboken tar upp ungefär samma sak. Jag tycker att Stora fotoboken inte gav mig så mycket utan den bara snuddade vid alla olika områden.

JAg vill även beställa följande böcker och tar gärna emot kommentarer om ni vet något om dem.

Fotokomposition av Ulf Sjöstedt

Personfotografering med digitalkamera

Understanding Exposure: How to Shoot Great Photographs

Jag är ute efter böcker som ger mig kunskap om hur man bäst fotar med digitalkamera. Jag vill lära mig mer om hur jag ska använda bländare/slutartid, hur jag tar de bästa porträtten osv.
 
Fotokomposition av Ulf Sjöstedt är en god introduktion till komposition om man inte har så goda kunskaper eller inte har fotograferat på ett tag (läste igenom den i julas, 10 år efter att jag läst den förra gången och lärde mig en hel del faktiskt).
 
Har du tittat bland recensionerna? Där finns en drös böcker recenserade och betygsatta.

Min uppfattning av Hedgecoes böcker är ungefär vad du beskriver, intressanta men inte så djuplodande. Dock tycker jag de är bra för att få en snabb översikt av ämnet. Dessutom är han duktig på att illustrera dem.

National Geographics bok är inte så värst mycket mer avancerad men jag tycker den skrapar lite mer på ytan. Ska man ha riktig bra böcker rekommenderar jag de engelskspråkiga "Basic Photography" av Michael Langford eller "The Camera" av Ansel Adams. De lägger stor vikt på förklaring och förståelse men kanske kräver mer av läsaren. Vissa jag pratat med tycker de är för "tekniska".
 
Har knappt bläddrat i National Geographics bok om hur man tar bra bilder. Men av det jag sett och av övriga kommentarer här på FS så tror jag att NG är betydligt bättre än Hedgecoes bok, som jag själv har i bokhyllan. NG-boken ska jag väl också ta och köpa någon gång.

När det gäller böcker om slutartid och bländare, porträttfotografi med mera så ska du inte stirra dig blind på digitalfotografiteknik, tycker jag. Många "regler" för bra bilder gäller oavsett om du laddar med film eller sensor, har systemkamera eller kompaktkamera. Så de bästa böckerna inom respektive ämne behöver inte vara skrivna och utgivna under digitalkameraepoken, även böcker från förra årtusendet kan räcka långt.
 
Kan rekommendera National Geographics bok. När det gäller kamerans grunder och hur slutare och bländare hänger ihop tycker jag att det hålls en lagom avancerad nivå för att få grepp om det. Ett bra kapitel om ljusmätning också. Den går lite olika djupt på olika saker och det den går lite väl ytligt på är nog kanske just komposition, men där skulle ju Ulf Sjöstedts bok vara ett bra komplement. Den ger också lite mer än bara grunderna i kompositionsläran.

Sen innehåller även NG en del mycket läsvärda tips från National Geographics fotografer.

Formatet är ju också ett plus för NG:s bok jämfört med Hedgecoes. NG tar man lätt med i kameraväskan och den fungerar då som ett bra uppslagsverk när man är ute och fotar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.