Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är slutet nära? WD-disk på väg att braka ihop?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gurk2015

Aktiv medlem
Jag har två WesternDigital-diskar som jag använder för backup av bilder.
Jag sköter backupen manuellt. När jag har kopierat ett minneskort till datorn kopplar jag in diskarna och kopierar allt material till båda diskarna.

De innehåller exakt samma data.

Efter varje kopiering brukar jag ta "egenskaper" för att se så att båda diskarna innehåller samma antal filer + storlek.

Jag vet, en manuell process men den funkar bra och jag känner att jag har kontroll.

Idag när jag jämförde mappen 2022, hittar jag en avvikelse.
Börjar felsöka och hittar att en mapp på en av diskarna inte innehåller någon data. När jag försöker öppna den får jag ett felmeddelande som säger "f://xyz... är inte tillgänglig. Filen eller katalogen är skadad och kan inte läsas".
Försöker lite olika saker, men ingenting funkar. Jag väljer då att försöka ta bort mappen och ersätta den från backup 2.
Mappen går ej att ta bort.

Jag kopplar ur disken och startar om datorn. Sätter i disken igen och får ett meddelande om att disken är skadad. Gör en genomsökning och windows säger att det finns ett fel som måste repareras. Men jag får inget val om att reparera.

Efter genomsökningen fungerar den korrupta mappen delvis. Men den innehåller inte alla filer. Jag väljer att ta bort den.

Vad tror ni? Är disken på väg att braka samman? Eller bara ett oturligt sammanträffande?

Om jag vill göra en ny sökning och reparera. Var kan jag tänkas hitta det valet? (Förstår att det är svårt att svara på med min luddiga beskrivning...)

Jag har ju en fräsch hdd till, backup 2, som ska fungera. Men blir lite orolig när det nu var en mapp som strulade. Och det var ju lite av en slump att jag "hittade" att det var ett fel...

Du kan högerklicka på enheten och gå till fliken Tools/Verktyg(?), om jag gissar rätt vad som dök upp. Annars chkdsk i cmd eller PowerShell. Skriver du chkdsk /? så får du växlarna du kan använda.

Troligen vill du köra chkdsk [enhetsbokstav:] /f alternativt /r om du har mycket tålamod och vet att den andra disken innehåller det du behöver (ifall något skulle gå fel).

För att det ska medges måste du starta prompten som administratör, annars lär den bara klaga på bristande rättigheter.

Du kan högerklicka på enheten och gå till fliken Tools/Verktyg(?), om jag gissar rätt vad som dök upp. Annars chkdsk i cmd eller PowerShell. Skriver du chkdsk /? så får du växlarna du kan använda.

Troligen vill du köra chkdsk [enhetsbokstav:] /f alternativt /r om du har mycket tålamod och vet att den andra disken innehåller det du behöver (ifall något skulle gå fel).

För att det ska medges måste du starta prompten som administratör, annars lär den bara klaga på bristande rättigheter.

Stort tack! Ska kolla det imorgon. Vad gör de olika verktygen?
Vad innebär chkdsk /f alternativt r/?

Stort tack! Ska kolla det imorgon. Vad gör de olika verktygen?
Vad innebär chkdsk /f alternativt r/?

Det står ju om du kör chkdsk /?... ;)

/f är samma sak som enbart chkdsk [enhetsbokstav:], men lagar eventuella hittade fel, vilket annars inte sker. Utan /f får man bara en rapport avseende resultatet. Detta söker igenom filsystemet. /r försöker även hitta skadade sektorer och rädda data i dem. Därmed tar det mycket längre tid.

Jag har två WesternDigital-diskar som jag använder för backup av bilder.
Jag sköter backupen manuellt. När jag har kopierat ett minneskort till datorn kopplar jag in diskarna och kopierar allt material till båda diskarna.

De innehåller exakt samma data.

Efter varje kopiering brukar jag ta "egenskaper" för att se så att båda diskarna innehåller samma antal filer + storlek.

Jag vet, en manuell process men den funkar bra och jag känner att jag har kontroll.

Idag när jag jämförde mappen 2022, hittar jag en avvikelse.
Börjar felsöka och hittar att en mapp på en av diskarna inte innehåller någon data. När jag försöker öppna den får jag ett felmeddelande som säger "f://xyz... är inte tillgänglig. Filen eller katalogen är skadad och kan inte läsas".
Försöker lite olika saker, men ingenting funkar. Jag väljer då att försöka ta bort mappen och ersätta den från backup 2.
Mappen går ej att ta bort.

Jag kopplar ur disken och startar om datorn. Sätter i disken igen och får ett meddelande om att disken är skadad. Gör en genomsökning och windows säger att det finns ett fel som måste repareras. Men jag får inget val om att reparera.

Efter genomsökningen fungerar den korrupta mappen delvis. Men den innehåller inte alla filer. Jag väljer att ta bort den.

Vad tror ni? Är disken på väg att braka samman? Eller bara ett oturligt sammanträffande?

Om jag vill göra en ny sökning och reparera. Var kan jag tänkas hitta det valet? (Förstår att det är svårt att svara på med min luddiga beskrivning...)

Jag har ju en fräsch hdd till, backup 2, som ska fungera. Men blir lite orolig när det nu var en mapp som strulade. Och det var ju lite av en slump att jag "hittade" att det var ett fel...

Av rubriken trodde jag att det var Western Digital som höll på att braka ihop och inte din ena hårddisk :)

Jag hade köpt en ny disk och ersatt den problematiska.
Den problematiska kan snurra som scratchdisk eller nåt. Sånt som inte är viktigt helt enkelt.

En disk håller någonstans mellan DOA och tiotals år.

Det står ju om du kör chkdsk /?... ;)

/f är samma sak som enbart chkdsk [enhetsbokstav:], men lagar eventuella hittade fel, vilket annars inte sker. Utan /f får man bara en rapport avseende resultatet. Detta söker igenom filsystemet. /r försöker även hitta skadade sektorer och rädda data i dem. Därmed tar det mycket längre tid.

Tack :)
Jag var lite för snabb på att fråga. Sorry.

Jag högerklickade och körde checken under Verktyg som du hänvisade till. Den hittar inga fel.
Körde även chkdsk /f.
Då står det "chkdsk discovered free space marked as allocated..."
Men sen står det "0 kb in vad sectors"

Så jag tolkar det som att det har varit något fel, men att det har åtgärdats!?

Hade du vidtagit någon mer action?

Körde samma sak på den friska (förhoppningsvis) disken och då står det "found no problem". Så den verkar må bra.6

Eftersom problemet verkar ha löst sig för TS tar jag mig friheten att kapa tråden med ett eget liknande problem jag har med en extern HD.

Försökte köra chkdsk med följande resultat:

Microsoft Windows [Version 10.0.19044.1766]
(c) Microsoft Corporation. All rights reserved.

C:\Users\Admin>chkdsk y/f
Access Denied as you do not have sufficient privileges or
the disk may be locked by another process.
You have to invoke this utility running in elevated mode
and make sure the disk is unlocked.

Vad gör jag nu?

Eftersom problemet verkar ha löst sig för TS tar jag mig friheten att kapa tråden med ett eget liknande problem jag har med en extern HD.

Försökte köra chkdsk med följande resultat:

Microsoft Windows [Version 10.0.19044.1766]
(c) Microsoft Corporation. All rights reserved.

C:\Users\Admin>chkdsk y/f
Access Denied as you do not have sufficient privileges or
the disk may be locked by another process.
You have to invoke this utility running in elevated mode
and make sure the disk is unlocked.

Vad gör jag nu?
Du behöver, som sagt, starta cmd som adminstratör. Annars går det inte.

Gör du det, och i och med att du försöker köra på vad jag antar är systemdisken, bör du få en fråga om att köra sökningen vid nästa omstart.

Tillägg:
Ser nu att du skriver att de är en extern enhet. Antog att du sluntit på tangenterna med y/f. Är det så att enhetsbokstaven är y så ska det förstås vara chkdsk y: /f. Du behöver köra som adminstratör oavsett, men om det inte är en systemdisk ska omstart inte behövas.

Det verkar ha gått alldelses utmärkt:

Cross link resolved by copying.
\Bildbackupp\FSPAF671039D40C49C9B51D5608262C9EB7.tmp is cross-linked on allocation unit 3301740.
Cross link resolved by copying.
File and folder verification is complete.

Windows has made corrections to the file system.
No further action is required.

3519025152 KB total disk space.
3711179776 KB in 405369 files.
16873472 KB in 16474 indexes.
0 KB in bad sectors.
2048 KB in use by the system.
4085937152 KB available on disk.

1048576 bytes in each allocation unit.
7630852 total allocation units on disk.
3990173 allocation units available on disk.

C:\Users\Admin>

Tack!

Jag är i första hand datorintresserad (mitt jobb), i andra hand fjällnörd och först i tredje hand fotografiintresserad pga mitt andra intresse.

Om Ni någonsin upplever problem med att eran snurrdisk samtidigt som chkdsk och andra diskanalysprogram säger att det inte är någor problem med Eran disk så har Ni problem.

Så många gånger som jag upplevt problem och kört chkdsk med de mest avancerade växlarna (talar om timmars skanning) och fått som svar att disken är ok och sen fortsatt att använda disken bara för att förlora data.

Numera använder jag bara diskar som jag upplevt som problematiska för att lagra data som jag kan förlora.

I stort sett de enda gångerna man kan få "falsk" information om att disken är dålig är om Ni har en extern USB-disk som man rycker sladden till utan att slå av datorn innan eller koppla från den mha windows. Då går det oftast att "fixa" felet mha chkdsk.

Och jag har samma problem med elektroniska diskar oavsett om de är SATA, NGFF eller NVME dvs falsk information om att de är ok när de inte är det.

I stort sett de enda gångerna man kan få "falsk" information om att disken är dålig är om Ni har en extern USB-disk som man rycker sladden till utan att slå av datorn innan eller koppla från den mha windows. Då går det oftast att "fixa" felet mha chkdsk.

Precis det hade hänt med min externa. Jag ryckte sladden av misstag en gång. Antagligen medan det skrevs på den.

Precis det hade hänt med min externa. Jag ryckte sladden av misstag en gång. Antagligen medan det skrevs på den.

Jag har också gjort det många gånger. Och gör det fortfarande mot bättre vetande.

Men den gången jag fick "no files on drive" och jag hade viktiga filer där så var det mindre roligt. Har råkat ut för det några gånger efter det men i de fallen har chkdsk fixat det hela.l

Men är Ni rädda om Era filer och kanske framförallt Eran backup så "unmounta" Era USB-diskar (om Ni kör Windows går säkert att göra samma sak i MAC eller Linux) eller stäng av datorn innan Ni rycker sladden.

Funderar på att skriva lite om hur man ska tänka när det gäller backup eftersom det är ett svårt område på användarnivå. Inte på den nivå som vi backupar på mitt jobb.

På utsidan och fotosidan finns det så många som har så mycket kunskap om så mycket (mer än jag har) och så mycket som jag inte har kunskap om.

MEN

Just backup är ett väldigt svårt område och om man inte är villig att lägga ut en liten summa kronor så kommer man att hamna fel. Och jag är benägen att säga att de allra flesta råd här på Fotosidan är rätt till 75% men vill man komma till 95% så är det hyfsat lätt men 100% når man bara om man är villig att betala en hel del pengar dvs nu pratar vi om företagsnivå.

Vad vet jag om backup *L*

Jobbar med IT på Kalix Kommun (och var den som upptäckte attacken) om Ni hört talas om våran Ransomware-attack. Vi hade en backup som inte var crypterad. Vi hade kunnat vara uppe på två dygn. Om vi hade velat vara "sitting ducks". Vilket vi inte ville.

"Att återställa en backup är inte detsamma som att fixa problemet"

Jag har också gjort det många gånger. Och gör det fortfarande mot bättre vetande.

Men den gången jag fick "no files on drive" och jag hade viktiga filer där så var det mindre roligt. Har råkat ut för det några gånger efter det men i de fallen har chkdsk fixat det hela.l

Men är Ni rädda om Era filer och kanske framförallt Eran backup så "unmounta" Era USB-diskar (om Ni kör Windows går säkert att göra samma sak i MAC eller Linux) eller stäng av datorn innan Ni rycker sladden.

Funderar på att skriva lite om hur man ska tänka när det gäller backup eftersom det är ett svårt område på användarnivå. Inte på den nivå som vi backupar på mitt jobb.

På utsidan och fotosidan finns det så många som har så mycket kunskap om så mycket (mer än jag har) och så mycket som jag inte har kunskap om.

MEN

Just backup är ett väldigt svårt område och om man inte är villig att lägga ut en liten summa kronor så kommer man att hamna fel. Och jag är benägen att säga att de allra flesta råd här på Fotosidan är rätt till 75% men vill man komma till 95% så är det hyfsat lätt men 100% når man bara om man är villig att betala en hel del pengar dvs nu pratar vi om företagsnivå.

Vad vet jag om backup *L*

Jobbar med IT på Kalix Kommun (och var den som upptäckte attacken) om Ni hört talas om våran Ransomware-attack. Vi hade en backup som inte var crypterad. Vi hade kunnat vara uppe på två dygn. Om vi hade velat vara "sitting ducks". Vilket vi inte ville.

"Att återställa en backup är inte detsamma som att fixa problemet"

Tack Björn!
Som jag skrev i första inlägget hittade jag felet på min disk av en slump när jag jämförde disk 1 och disk 2. Då noterade jag att det inte var samma antal filer på diskarna och då började jag jämföra mappar för att slutligen hitta en mapp på disk 1 som gav mig felmeddelandet.

Men om jag ej jämfört mapparna hade jag ej heller upptäckt att det var något fel på disk 1.
Jag lyckades få bort den korrupta mappen och ersätta den med en fräsch version från disk 2.

Men nu blir jag osökt lite nojjig att det ska vara något fel på disk 2 också som jag ej upptäckt. Men hur säker kan jag vara efter att ha kört Windows diagnostikverktyg på att den är ok?

Med reservation för att jag inte vet om ni på ditt jobb gör något extra magiskt med backuper (t.ex. lagring i hyperrymden :)) så vill jag nog påstå att det inte är någon principiell skillnad.

Oavsett nivå så är målet alltid att det ska gå att återskapa en fil (eller flera) från forntiden, och att man därför aldrig ska skriva över backupdata med nytt data, och att man alltid ska verifiera en färsk backup.

Däremot har man nog lite olika prestanda- och redundansbehov som hobbyist jämfört med en bank.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar