ANNONS
Annons

Är slow sync modellberoende?

Produkter
(logga in för att koppla)

Murklan

Medlem
Ja som min rubrik avslöjar så undrar jag alltså om slow sync är modellberoende? Nybörjare som jag är så satt jag och läste i genom artiklarna här på FS. I Fototeknik del 6 så skriver Olle om synk på andra ridån och visade en sådan bild som jag uppskattade.

Kikade sedan på specifikationerna för min KM Dynax 5D som jag beställt och såg där att det läget saknades för min inbyggda blixt. Då dyker genast frågan upp: är jag körd vad gäller den här typen av bilder med min kamera eller är det en funktion som man kan få genom att komplettera med en extern blixt?

Jag överlever naturligtvis även utan denna möjlighet men lite cool effekt var det allt.

Synk på andra ridån är modellberoende. "Slow sync" är det inte eftersom man kan köra manuellt om det saknas.

Enligt den här specen har din kamera både möjlighet till baksynk och långsamma slutartider vid automatik. Så det är bara att köra på. Och det står ju specifikt att det gäller också den inbyggda blixten.

Det stämmer.
Det går alldeles utmärkt att köra 2:a ridå på D5D, både med inbyggd och extern blixt.
Till och med i kombination med slowsynk så med din D5D har du alla möjligheter att få till schyssta effekter på dina blixtbilder.

(Fast det är ju det som meningen annars har det ju ingen effekt, såg själv hur dumt det såg ut när jag läste det igen)

Senast ändrad:
Vad konstigt..
Jag har läst tester på åtminstone två ställen där jag kommer ihåg att jag tittade på just vad blixten hade för lägen och på båda ställen så var det många fler lägen uppradade på till exempel EOS 350D. Kanske inte läste genom texten tillräkligt nogrannt iofs men nog tycker man att de inte borde utelämna en sån sak.
Har för mig att den ena testen var den jämförande testen i senaste datormagazin.

Men jag klagar inte.. bättre att de har fel åt det hållet än tar upp fler finesser än vad som finns på kameran.

Tack för informationen iaf, gjorde min kväll gladare.. =)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar