Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är RX100 2 värd 2500 kr extra?

Produkter
(logga in för att koppla)
Att RX100M1 har sålt merän RX100M2 är inte så konstigt, M2:an har inte funnits så länge. MEN jag tror ändå att RX100M1 kommer sälja bättre än M2.

Varför? Jo för att jag tror fortfarande att det är många "icke fotografer" som köper kameror som dessa och då spelar troligen inte flexibel skärm så stor roll att det är värt priset. Dessutom gör det kameran märkbart svårare att hantera. Wifi kan låta bra men de flesta orkar troligt vis inte med att ställa in allt som behöver ställas in. Särskilt inte med den dåliga supporten/manualen.

RX100M1 är för mig den bästa och smidigaste kompaktkameran man kan välja för en allmän publik. Har man dock extra krav själv på kameran så som WiFi, flexibel skärm eller hot shoe så är såklart M2 mer intressant, den kräver dock att man är mer insatt i vad det är man gör.

Nu har jag inte haft min RX100M2 så länge, så jag kan inte avgöra hur bra den skärmen håller. Min NEX-7 har jag däremot haft i 1½ år och skärmen sitter lika tajt som när kameran var ny. Den kameran har dessutom trillat i backen två gånger från relativt hög höjd. Det har lett till repor på displayen, men inget som sitter löst.

Angående vilken som sålt mest förstår jag inte vad det har med något att göra ;)

Nu har jag inte haft min RX100M2 så länge, så jag kan inte avgöra hur bra den skärmen håller. Min NEX-7 har jag däremot haft i 1½ år och skärmen sitter lika tajt som när kameran var ny. Den kameran har dessutom trillat i backen två gånger från relativt hög höjd. Det har lett till repor på displayen, men inget som sitter löst.

Angående vilken som sålt mest förstår jag inte vad det har med något att göra ;)

Ja det är mycket möjligt att den är hållbar men efter som man verkligen måste tänka på var man håller kameran så kan den uppfattas som känslig.

Nej, hur mycket kamerorna har sålt är ganska ointressant, särskilt när de funnits på marknaden olika länge.

Jag är nog ganska ensam om det, men jag upplever inga som helst problem att hålla kameran. Med handledsremmen monterad känns det också säkrare.

Skulle jag köpa kamera nu skulle valet vara ännu svårare i och med Panasonic GM-1. Den är visserligen lite tjockare (med objektiv) och dyrare, men ger också fler möjligheter och den mycket större sensorn gör förstås mycket för bildkvaliteten.

Det är dock inget fel på bildkvaliteten i RX100M2 heller - på höga ISO upplever jag den som ganska jämn med min NEX-7.

Jag har jämfört filmläget lite mer nu inomhus(kväll) och det verkar som att 100M2 är snabbare på att hitta fokus. Det inträffade flera gånger att M1 var utan fokus medan M2 hittade fokus ganska snabbt. Nu filmar jag ganska snabbt olika miljöer inomhus så fokus måste ställas om ofta. Vid ett tillfälle var jag tvungen till att rikta M1 mot en ljuskälla 10-20 sek innan den hittade fokus.

Färgerna är något livligare i M2 men detta kan såklart bero på väldigt mycket annat runtom. I detta fallet höll jag båda kameror in till varandra och filmade samtidigt men det betyder också att de utgår inte från EXAKT samma slinga.

Det kändes dessutom som att M2 fick med något mindre brus än M1.

Nu har jag dock bara jämfört dem på en 22" skärm(av finare typ), ska se om jag kan titta igenom dem även på 60" TVn för där lär man nog se detaljerna lite bättre.

Jag filmade i 50p och det verkade gå bra.

Jag har jämfört filmläget lite mer nu inomhus(kväll) och det verkar som att 100M2 är snabbare på att hitta fokus. Det inträffade flera gånger att M1 var utan fokus medan M2 hittade fokus ganska snabbt. Nu filmar jag ganska snabbt olika miljöer inomhus så fokus måste ställas om ofta. Vid ett tillfälle var jag tvungen till att rikta M1 mot en ljuskälla 10-20 sek innan den hittade fokus.

Färgerna är något livligare i M2 men detta kan såklart bero på väldigt mycket annat runtom. I detta fallet höll jag båda kameror in till varandra och filmade samtidigt men det betyder också att de utgår inte från EXAKT samma slinga.

Det kändes dessutom som att M2 fick med något mindre brus än M1.

Nu har jag dock bara jämfört dem på en 22" skärm(av finare typ), ska se om jag kan titta igenom dem även på 60" TVn för där lär man nog se detaljerna lite bättre.

Jag filmade i 50p och det verkade gå bra.

Antingen har man M1:n eller M2:n vid fotografering/filmning, så den lilla skillnad som eventuellt kan upptäckas spelar ingen roll alls, dem emellan, jag har aldrig upptäckt att min M1:n har slö AF, snarare är den ovanligt snabb att lägga skärpan rätt.

Nu är dina tester akademiska, långt från praktisk fotografering.
M1:n och M2:n har visat sig vara mycket nära varandra, hur de levererar bildresultat, en av dem sägs ge något lägre brus vid höga ISO (tester i fototidningar och på Internet), kan ses svagt vid en jämförelse mellan de två modellerna, - men vem har intresse eller tid, att nagelfara två identiska bilder, som man själv har tagit, samma exponering, en tagen med M1:n, den andra med M2:n?

M2:n har några extra finesser, som M1:n saknar, ett läge för ett personligt val alltså, - så enkelt är det.

Jag är fullt medveten om att mina test inte är perfekta på något vis, mitt huvudintresse ligger trotts allt inte inom foto och kameror.

Det finns som du säger väldigt många tester och diskussioner på nätet om dessa två kameror och det känns som att jag har varit igenom mer eller mindre alla. Många av dem baserar sitt utlåtande helt på vad Sony säger, d.v.a man säger att mörka partier hanteras upp till 40% bättre och liknande. Sen finns det såklart de som verkligen testat och jämfört och det är de artiklar som är de intressantaste.

Att fotona skiljer sig mellan kamerorna verkar det inte råda någon tvekan om, sensorn används trotts allt på ett helt annat vis i M2. Det finns till och med en hel del användare som anser att M1an producerar ganska mycket bättre bild.

Det man främst pekar på är skärpan som förvisso går att ställa upp i M2 men på default så genererar den aningen mindre skärpa för JPEG bilder. Detta gäller alltså inte RAW. Sen menar vissa på att färgerna är mer urtvättade i M2 men detta har jag inte själv sätt några tecken på än.

Såhär gjorde jag mitt video test :

1. Ställ in båda M1 och M2 på default inställningar och slå om till 50p (högsta kvalité)
  2. Sätt igång inspelningen
  3. Håll kamerorna ihop och filma samma område
  4. Gå en sväng genom lägenheten och filma både vy och macro under ca 4 min. Värt att nämna är att det var relativt mört på sina områden.
  5. Spela upp filmerna efter varandra på 60" Plasma TV

Jag och min flickvän tittade igenom filmerna och vi kunde ganska klart se skillnad. M2 hanterade de mörka områdena ganska mycket bättre. M1 producerade till och med blåa artifaktor i under ett tillfälle. Det var också klart att M2 autofocus var mycket snabbare än M1 som i bland kunde hänga kvar ganska länge. Vid ett tillfälle fick jag filma en ljuskälla för att den skulle lyckas få fokus igen.

Det där med fokus är jag faktiskt inte van vid att det ska ta sådan tid, Canon HF200 var mycket snabbare på detta än både M1 och M2 MEN detta kan bero på 1. att det var ganska mört, 2. Canon HF200 är gjord för att filma med.

Detta testet räckte för att vi skulle bilda oss en riktig uppfattning om vad de går för på det vis som vi kommer använda dem. Ärligt talat så skulle jag tycka det var riktigt jobbigt om en kamera man tänker filma en del med hade sådana problem med fokus som M1 uppvisade.

Jag förstår om inte andra anser att detta är it bra test men för mig som lekman så är detta så när jag kan komma så som vi tänkt använda kameran.

Och ja, vår tanke är att använda den även för filmning då den ersätter Canon HF200.

Kan tillägga att jag gått samma slinga med Canon HF200 (kostade 7000 kr ny) och den presterar riktigt dåligt i detta mörka förhållande jämfört med RX100 men det är kanske inte så konstigt med tanke på att den är 5 år gammal.

Det är kul att se utvecklingen gå fram så pass snabbt som den har gjort. Nu förstår jag att RX100 inte kan ersätta video kamera om man menar allvar med att filma, det finns trotts allt ingen zoom som går att jämföra med en kamera som Canon HF200. Men efter som vi spelar in så få klipp och RX100 ändå presterar vide så pass bra så lär det räcka för oss så länge inte 50p/50i/25p/25i ställer till det.

Det lutar åt att vi behåller RX100 M2 efter som den verkar vara mer anpassad till video medan den ändå tar foto i klass med M1.

Har provfilmat i varuhus med RX100 och det gick fint, men det var också väl belyst. Foto har mätt upp kamerornas hastighet vid stillbild och vid bra ljus ligger dom runt 0,4-0,5 sek vid mörkare miljöer tar det längre tid. Kameran är inte ämnad för snabba sportscener, för mig personligen fungerar den fint då jag tar flest bilder vid hyggligt ljus.

Jag sitter lite fortfarande kvar i den gamla analoga skolan med Iso 64 och dyligt, så jag är inte så krävande av mig, förstår dock att mera avancerade fotografer kan ha andra krav.

//Bengt.

Foto har mätt upp kamerornas hastighet vid stillbild och vid bra ljus ligger dom runt 0,4-0,5 sek vid mörkare miljöer tar det längre tid. .

Värsta gången för RX100 var 14 sekunder och på samma plats(samma tidpunkt) tog RX100M2 5 sek. Detta gäller såklart vid filmning och under dåliga förhållanden. Jag har ingen anledning att ljuga och om inte filmerna filmade privata grejer hade jag merän gärna lagt ut dem.

De två micarna sitter på varsin sida av blixtskon. Under kameran sitter högtalaren.

Tack! Försökte hitta det i manualen men jag tittade antagligen på fel ställe. En sak är säker, högtalaren stitter inte på samma ställa på M1 som M2. De har ju till och med gjort hål för högtalaren i M2:s Sony väska.

" Hur det du det ? "

Va???

OK!
Det blev ett "d" istället för ett "v" - borde egentligen inte vara så svårt att lista ut vad jag frågar om. Men uppenbarligen.

"Hur VET du det?"

Vad får dig att klassa Karls tester som "akademiska" och säga att de är långt från "praktisk fotografering"? Vad grundar du den bedömningen på? Det framgår inte av det Karl skriver...

Vad lägger du för innebörd i"akademiskt test"? Hur ser ett test i "praktisk fotografering" ut enligt dig?

Det var en stor skillnad mellan 1 och 2 i det testet på tuben? har inte själv upplevt detta med min RX100, men 2 verkar vara bra mycket snabbare.

Här är en video jag slängde ihop :

Youtube

Jo det var lite skillnad, en nackdel är ju den sämre ljusstyrkan vid max-tele, så vid mörkare miljöer får det bliva vidvinkel och f/1,8. provade du med att öka Iso något när du testade.

Har lagt upp lite stillbilder på min egen fotosida från ströget i Köpenhamn, direkt ut från kameran obehandlade. Fick knöla en hel del innan jag lyckades.

//Bengt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar