Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Är RX100 2 värd 2500 kr extra?
- Trådstartare Banshee
- Start datum
Per
Aktiv medlem
Det är nog bara just du som kan svara på om just de funktionerna är värda prisskillnaden för just dig?
Vill du kunna använda t.ex. extern blixt, mic eller trådutlösare nu eller i framtiden? Hur smidigt tycker du det är att kunna vinkla skärmen när du filmar eller fotar? Hur värdefullt är det för dig att kunna överföra foton till mobil eller surfplatta utan att använda kablar?
Vill du kunna använda t.ex. extern blixt, mic eller trådutlösare nu eller i framtiden? Hur smidigt tycker du det är att kunna vinkla skärmen när du filmar eller fotar? Hur värdefullt är det för dig att kunna överföra foton till mobil eller surfplatta utan att använda kablar?
Banshee
Aktiv medlem
Jo jag förstår att det är upp till mig att värdera de extra funktionerna.
Här kan man tänka på flera vis, ex så kan man se det som att man ersätter en digital kamera och en video kamera för totalt 8000-9000 kr så då borde inte 6000 kr för en ersättare vara något att fundera på. Men nackdelen blir så klart zoomen men min erfarenhet är att man ska hålla sig ifrån zoom i vilket fall som.
Det finns en chans att man använder kameran lite mer om man kan ta foto där man själv är med på fotona (är faktiskt med på väldigt få foto själv då min flickvän inte är så sugen på att fotografera faktiskt).
Att kunna skicka bilder till telefonen och sen publicera dem på facebook känns inte häller så dumt men allt beror på hur smidigt det verkligen fungerar. Oftast så är man upptaget med något annat så då ska det gå snabbt att ta fotot och skicka det. Men vad jag förstår så ska det vara ganska smidigt om man har en NFC telefon.
Hot shoe tror jag inte att jag kommer att använda, men visst, visar det sig att micken fungerar riktigt dåligt i långa loppet så kanske en extra mick kan vara intressat. Jag skulle dock inte betalat extra för denna funktion idag efter som ljudet lät helt okay vid vanlig anvädning.
Sen kan man såklart tänka mer pengarna, 2500 kr för en redan dyr kamera är ganska mycket. 6000 kr inkl väska är inte billigt. Och visst skulle man kunna leva utan den extra funktionaliteten, det har jag ju gjort hitentills. Då tar jag foto med mobilen när det ska upp på facebook(ganska sällan) och det finns ju alltid fördröjd tagning i värsta fall.
Hmm inte lätt att avgöra, de har verkligen lyckats lägga priset på en brytpunkt som känns precis på gränsen.
Här kan man tänka på flera vis, ex så kan man se det som att man ersätter en digital kamera och en video kamera för totalt 8000-9000 kr så då borde inte 6000 kr för en ersättare vara något att fundera på. Men nackdelen blir så klart zoomen men min erfarenhet är att man ska hålla sig ifrån zoom i vilket fall som.
Det finns en chans att man använder kameran lite mer om man kan ta foto där man själv är med på fotona (är faktiskt med på väldigt få foto själv då min flickvän inte är så sugen på att fotografera faktiskt).
Att kunna skicka bilder till telefonen och sen publicera dem på facebook känns inte häller så dumt men allt beror på hur smidigt det verkligen fungerar. Oftast så är man upptaget med något annat så då ska det gå snabbt att ta fotot och skicka det. Men vad jag förstår så ska det vara ganska smidigt om man har en NFC telefon.
Hot shoe tror jag inte att jag kommer att använda, men visst, visar det sig att micken fungerar riktigt dåligt i långa loppet så kanske en extra mick kan vara intressat. Jag skulle dock inte betalat extra för denna funktion idag efter som ljudet lät helt okay vid vanlig anvädning.
Sen kan man såklart tänka mer pengarna, 2500 kr för en redan dyr kamera är ganska mycket. 6000 kr inkl väska är inte billigt. Och visst skulle man kunna leva utan den extra funktionaliteten, det har jag ju gjort hitentills. Då tar jag foto med mobilen när det ska upp på facebook(ganska sällan) och det finns ju alltid fördröjd tagning i värsta fall.
Hmm inte lätt att avgöra, de har verkligen lyckats lägga priset på en brytpunkt som känns precis på gränsen.
Per
Aktiv medlem
Kunde knappast vara smidigare; bläddra fram bilden och håll kameran mot telefonen/plattan nån sekund så kopplas enheterna ihop och bilden skickas över, utan att du behöver trycka någonstans överhuvudtaget.
larsborg
Aktiv medlem
Jag har haft min RX100 I, ett tag nu, omkring 1 år, ser knappast någon anledning till en uppgradering alls.
Varför?
Jo, RX100 II, kostar mera (ca.2500 än vad det är värt med det extra, jämfört med RX100 I.
"... bakbelyst sensor och ger ca ett steg lägre brusnivåer", - är det någon jättelik skillnad, kan jag upptäcka det direkt, vid en jämförelse mellan två bilder, samma motiv, den ena tagen med RX100 I, den andra tagen med RX100 II?
Wi-Fi, - är det nödvändigt, för att få bättre bilder?
Vinklingsbar skärm, - är det nödvändigt, för att få bättre bilder? Många hittar plötsligt ett behov, som inte fanns tidigare.
Blixt-/tillbehörssko, - en extra blixt på en så liten kamera, ser komiskt ut, tillbehöret orig. EVF kostar några tusen-lappar, tillbehöret orig. MIC är även svindyrt, är det värt det?
Det senaste är inte alltid bäst, när det näst senaste ofta har sjunkit i pris!
Varför?
Jo, RX100 II, kostar mera (ca.2500 än vad det är värt med det extra, jämfört med RX100 I.
"... bakbelyst sensor och ger ca ett steg lägre brusnivåer", - är det någon jättelik skillnad, kan jag upptäcka det direkt, vid en jämförelse mellan två bilder, samma motiv, den ena tagen med RX100 I, den andra tagen med RX100 II?
Vinklingsbar skärm, - är det nödvändigt, för att få bättre bilder? Många hittar plötsligt ett behov, som inte fanns tidigare.
Blixt-/tillbehörssko, - en extra blixt på en så liten kamera, ser komiskt ut, tillbehöret orig. EVF kostar några tusen-lappar, tillbehöret orig. MIC är även svindyrt, är det värt det?
Det senaste är inte alltid bäst, när det näst senaste ofta har sjunkit i pris!
Banshee
Aktiv medlem
Jag har haft min RX100 I, ett tag nu, omkring 1 år, ser knappast någon anledning till en uppgradering alls.
Varför?
Det senaste är inte alltid bäst, när det näst senaste har ofta sjunkit i pris!
Mycket bra punkter.
Ser ut som att jag räknade lite fel, RX100M1 för 4200 kr och RX100M2 för 6000 kr, båda inkl Sony orginal väska. Prisskillnaden är alltså 1800 kr så som det ser ut nu.
Självklart ska man tänka som du gör, behöver man detta? blir det bättre material? Blir det enklare så som jag tänkt använda kameran? o.s.v
Såhär ser jag på punkterna :
WiFi - Smidigt att föra över bilder till telefonen, ex säg att man är på en happening som man vill posta en bild från till facebook direkt. Lösningen idag är att ta ett foto på mobilen och skicka, och visst det räcker i de flesta fall. Men kan man enkelt föra över bilderna från en "riktig" kamera och posta dem så är det såklart strået vassare. Är det värt 1800 kr? Nej
Wifi - Styra telefonen från mobilen, ex ta foto, sätta igång filmupptagning. Detta kan vara bra om man själv vill vara med på foto vilket annars kanske inte är så lätt annars. Visst går det att sköta med fördröjd avtryckare i de flesta fallen. Min tanke var först att montera upp kameran och sen bara vara med familjen och då och då ta foto eller film genom att trigga kameran via mobilen men detta är troligen mer omständligt än till nytta misstänker jag. Är det värt 1800 kr? Nej
Vänbar skärm - Detta är något jag aldrig funderat över tidigare men efter att man använt Canon HF200(video kameran) en del så märker man hur bra det är att kunna filma lågt och ändå se vad det är man filmar. Detta gäller nog särskilt om man har barn, men visst, även detta går många gånger att lösa. Är det värt 1800 kr? Nej
Hot Shoe - Det är troligen den sak jag tror att jag får minst användning för, men visst är det skönt att möjligheten finns där om man skulle behöva med ljus eller bättre mic. Efter som tillbehören är så dyra tror jag dock att det ska gå lååångt innan man köper något. Är det värt 1800 kr? Nej!
Efter att ha läst runt en del på nätet så är det dessutom vissa som anser att RX100M1 har något mer skärpa och att man får sätta upp skärpan +2, +3 på M2 för att matcha. Dessutom kan färgerna kännas lite mer urtvättade. Men nu pratar vi om man är extremt petig. Troligen är detta inte något som jag hade tänkt på. När jag jämförde bilder inline så var det tvärtom, d.v.s M2 hade något högre skärpa.
Om allt är värt 1800 kr? Ja det är bra fråga, ska man ha den i 4-5 år så kanske. Särskilt om delarna fungerar väl vilket ser ut att vara fallet. MEN 4200 kr inkl fin väska är ett väldigt bra pris för en RX100M1 medan RX200M2 är inte alls så prisvärd och dessutom förväntas den gå ner ytterligare de kommande månaderna.
Nä detta e verkligen inte lätt!
Jofo05
Aktiv medlem
Nu har jag bara klämt lite på dem men jag får intrycket att ettan är mer prisvärd och lämpar sig bra för den som vill ha en mindre kamera med bra sensor som komplement till annan kamerautrustning medan tvåan passar bättre för dem som vill ha den som enda kamera i sin fotohobby (vill filma med mikrofon, vill ha extern blixt o dyl).
Banshee
Aktiv medlem
Har nu fått möjlighet att prova båda och förstår varför Sony behåller RX100M1 på marknaden. M2 är helt enkelt en klumpigare och mer känslig kamera. Den väger märkbart mer och den extra storleken märks när man ska stoppa ner den i fickan.
Wifi funktionerna fungerar sådär, ex så laggar det ganska kraftigt när man tar remote trigger trotts att avståndet bara är 10-20 cm. NFC fungerar inte med orginal väskan på vilket gör funktionen helt oanvändbar. Systemet är dessutom lång ifrån sjävklart när man ska föröska sätta upp automatisk backup över Wifi till en dator i nätverket.
Den flexibla displayen är såklart ett plus men den gör också att kameran känns mer skör vid hantering. Dessutom uppfattar jag kamera som något svårare att greppa då det finns så många ställen där man inte bör hålla i kameran.
Det blir inget lätt val kan man konstatera. M1:an känns mycket smidigare mer robust.
Wifi funktionerna fungerar sådär, ex så laggar det ganska kraftigt när man tar remote trigger trotts att avståndet bara är 10-20 cm. NFC fungerar inte med orginal väskan på vilket gör funktionen helt oanvändbar. Systemet är dessutom lång ifrån sjävklart när man ska föröska sätta upp automatisk backup över Wifi till en dator i nätverket.
Den flexibla displayen är såklart ett plus men den gör också att kameran känns mer skör vid hantering. Dessutom uppfattar jag kamera som något svårare att greppa då det finns så många ställen där man inte bör hålla i kameran.
Det blir inget lätt val kan man konstatera. M1:an känns mycket smidigare mer robust.
Janne Ar
Aktiv medlem
Intressanta reflektioner. Jag funderar lite i samma riktning som dig. Berätta mer, på vilket vis upplevde du M2:an som "mer känslig"?M2 är helt enkelt en klumpigare och mer känslig kamera.
Ljusdans
Aktiv medlem
Vi är alla olika. Jag skulle ta tvåan sju dagar i veckan, enkom på grund av blixtskon och den vinklingsbara skärmen. Det är - för mig - värt mer än prisskillnaden i och med att jag fotar mycket med extern blixt och triggers, och redan äger Sonys stereomick.
Att man dessutom får Wifi (och möjlighet att använda sökare) på köpet är en skön bonus.
I somras hade jag barnen själv hela semestern, och det sista jag ville när de väl somnat var att sätta mig och importera bilder i råframkallaren (det var mer korka-upp-och-däcka-på-soffan-läge). Istället tankade jag varje kväll ur JPEG-bilder via Wifi till min telefon och hustruns och min gemensamma bildström. Presto.
Men vad är det värt? Det är så klart upp till var och en att värdera. Jag tycker Sony har prissatt och segmenterat dessa två rätt så smart. Vilket visar sig i en viss beslutsvånda hos många ;-)
En sak värd att begrunda är att ettan går att prova nästan riskfritt genom att köpa en beg. Inser man att tvåan var mer rätt är det bara att sälja ettan till ringa eller ingen förlust.
Att man dessutom får Wifi (och möjlighet att använda sökare) på köpet är en skön bonus.
I somras hade jag barnen själv hela semestern, och det sista jag ville när de väl somnat var att sätta mig och importera bilder i råframkallaren (det var mer korka-upp-och-däcka-på-soffan-läge). Istället tankade jag varje kväll ur JPEG-bilder via Wifi till min telefon och hustruns och min gemensamma bildström. Presto.
Men vad är det värt? Det är så klart upp till var och en att värdera. Jag tycker Sony har prissatt och segmenterat dessa två rätt så smart. Vilket visar sig i en viss beslutsvånda hos många ;-)
En sak värd att begrunda är att ettan går att prova nästan riskfritt genom att köpa en beg. Inser man att tvåan var mer rätt är det bara att sälja ettan till ringa eller ingen förlust.
Bengf
Aktiv medlem
Jag har RX100 och är nöjd med den, lite hal men smidig, Kan dock tänka att WIFI och blixtsko kan bli mycket användbart framöver, den inbyggda blixten slår väldigt rakt på. så möjligheten att sätta på en egen blixt är nog inte dumt, man låter ju inte den sitta på hela tiden utan tar helt sonika med den när man tror att den behövs, man märker snart att man oftare än man tror befinner sig inomhus och vill ta bilder.
//Bengt.
//Bengt.
larsborg
Aktiv medlem
Inte?
Du har ju exakt räknat upp nackdelarna med M2:n!
M1:n lär vara den mest sålda avancerade kompakt kameran, så fortfarande i världen, sedan den lanserades vår/sommar 2012.
Det visar väl, att massa extra finesser inte tilltalar de flesta fotografer!
M2:n har möjligheter till koppling av en orig EVF och en orig MIC, - det tillsammans med kameran själv hissar upp priset för hela "verktyget" till runt
10 000 riksdaler.
Tror Sony knappast tänker lägga ner tillverkningen av M1:n, inte i första taget iaf, smart att erbjuda båda två, M1 och M2, enkelt då att avgöra vilken som är mest populär, speciellt när M1:n är betydligt billigare.
larsborg
Aktiv medlem
Jag har RX100 och är nöjd med den, lite hal men smidig, Kan dock tänka att WIFI och blixtsko kan bli mycket användbart framöver, den inbyggda blixten slår väldigt rakt på. så möjligheten att sätta på en egen blixt är nog inte dumt, man låter ju inte den sitta på hela tiden utan tar helt sonika med den när man tror att den behövs, man märker snart att man oftare än man tror befinner sig inomhus och vill ta bilder.
//Bengt.
" .... den inbyggda blixten slår väldigt rakt på. ...."
Bengt, har du inte upptäckt möjligheten till att vinkla, med ena fingret, den lilla blixten något bakåt (den är avsedd att kunna vinklas lätt bakåt), - då slår blixt-ljuset diffust tillbaka från taket, ger ett perfekt proffsigt resultat, inga slagskuggor.
Kameran klarar ändå av, att snabbt avgöra den rätta exponeringen, jag blev förvånad första gången, när jag testade med blixten lätt bakåt, resultatet blev faktiskt imponerande.
Manualen är däremot inte imponerande, som hämtas från Internet, omständigt att läsa från datordisplayen, - en tryckt manual i bokform bör man kräva, skall ingå i köpet, så självklart!
Senast ändrad:
Ljusdans
Aktiv medlem
Sonys manualer är ett rätt dåligt skämt. Vilket de inte är ensamma om tyvärr.
Jag har därför svängt i manualfrågan. Släng med dom som PDF på pinne/skiva tillsammans med mjukvaran till kameran och erbjud tryckt - fullödig, bra - manual till självkostnadspris samt gratis uppdaterad PDF online.
Mindre kartonger, lägre emissioner vid transport, billigare produkter och ingen onödig tillverkning och distribution av en produkt som i bästa fall läses en gång.
Med lite skicklighet (eller pengar) kan tillverkarna också 'vinna' google-sökningar på "RX100 II flash exposure compensation" och liknande, vilket ändå är hur majoriteten verkar söka information idag. Win-Win för tillverkare och konsument.
Jag har därför svängt i manualfrågan. Släng med dom som PDF på pinne/skiva tillsammans med mjukvaran till kameran och erbjud tryckt - fullödig, bra - manual till självkostnadspris samt gratis uppdaterad PDF online.
Mindre kartonger, lägre emissioner vid transport, billigare produkter och ingen onödig tillverkning och distribution av en produkt som i bästa fall läses en gång.
Med lite skicklighet (eller pengar) kan tillverkarna också 'vinna' google-sökningar på "RX100 II flash exposure compensation" och liknande, vilket ändå är hur majoriteten verkar söka information idag. Win-Win för tillverkare och konsument.
larsborg
Aktiv medlem
Vilken kamera som sålt mest säger knappast något om vilken som passar bäst för TS. Behöver man inte vinklingsbar skärm och/eller tillbehörsskon räcker nog M1 alldeles utmärkt, men har man användning för dem så kan det mycket väl vara värt extrakostnaden.
Har jag påstått, att den mest sålda versionen, M1:n, skulle passa bäst TS?
Knappast!
Enbart, att M1:n är den mest sålda i världen, så här långt, det är skillnad det!
TS lade själv fram tidigare sina egna åsikter, angående för och emot M1:n jämfört med M2:n, det är skillnad det!
Banshee
Aktiv medlem
Intressanta reflektioner. Jag funderar lite i samma riktning som dig. Berätta mer, på vilket vis upplevde du M2:an som "mer känslig"?
RX100M1 är som vi redan vet inte den mest ergonomiska kamera att hålla i. Flera reviews har poängterat hur små områden man verkligen kan hålla kameran i utan att riskera att den glider ur handen. Det är troligen därför som extra greppen som man kan limma på är så populärt.
Med RX100M2 så finns det ännu mindre område att hålla kameran i. Dels så tar skärmen upp en del utrymme i tjocklek och efter som skärmen är rörlig så vill man undvika att hålla i den. Dessutom ser det ut som att man lagt till ett mickhål på undersidan på samma sidan av skärmen vilket gör det direkt dåligt att hålla med någon finger där alls, iallafall under video inspelning.
När man manövrerar kameran så vill man gärna göra detta med högerhanden(tumme/pekfinger) men då vill det till att vänsterhanden kan hålla kameran hyfsat stabilt.
Även om skärmen känns ganska känslig så är det tydligen väldigt få rapporter på söndriga skärmar (enligt andra forum). Men om man glömmer fälla in skärmen helt och sen försöker stoppa ner kameran i fickan så lär man få problem. Dessutom kan jag tänka mig att detta är en del som kan komma att slitas upp, d.v.s gånggärning som är så små lär mjukas upp och kanske till och med får problem att hålla skärmen på plats efter ett par år.
Visst kan det låta som en bagatell, vem har en kamera i flera år? Det kan man fråga sig men jag har faktiskt haft samma video och foto kamera i 5 år (Fujifilm F100fn och Canon HF200) och de har fungerat ypperligt. Tanken är att ha denna kamera lika länge.
Efter som kameran jag väljer ska ersätta både digitalkamera och videokamera så är det okay om den kostar lite mer, ex 6000 kr (3000 kr + 3000 kr). Jag lär få både bättre bild och bättre video för de 6000 kr än om jag hade köpt kamera för 3000 kr och video kamera för 3000 kr.
Min slutsats är RX100M1 är en smidigare kamera som känns säkrare att hantera men om det väger upp för fördelarna som RX100M2 har är en smaksak och för mig är det på huret relaterat till priset.