Annons

Är priskillnaden motiverad mellan 20D och 350D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kalle_B

Aktiv medlem
Jag är ägare av en 350D. Den fungerar alldeles utmärkt, inga problem alls och jag har bara Canons bästa objektiv så bildkvaliten är det inget att gnälla över alls. Dock har vissa retsamma moment gjort sig tydliga!
Tex. Jag tycker att 350D är för liten för mina händer.. allt som ofta så kommer jag åt en knapp oavsiktligen. Hårdplasten känns klen och just plastig! rädd att den ska repas eller spricka. Displayen inne i sökaren lyser åt he***e för kort tid! Ja det finns massa små saker jag stör mig på vilket leder mig till min fråga...

Jag vet att 20D har en minimalt större sensor, är lite mer gedigen, lite större osv, men är skillnaden så stor mellan kamerorna att det är värt att köpa mig en 20D nu? kommer folk skratta åt mig för att "haha han har köpt en 20D nu när det kommer massa bättre saker om 3 månader" Det skiljer ju ganska mkt i pris mellan dessa kameror, man får 2st 350 för samma peng som en 20D...

Någon som ägt båda modellerna som kan ge mig klarhet? Vad är egentligen så bra med en 20D? Eller är 24x36 sensorn framtiden?
 
Kanske inte det svar du vill ha men om du går till en butik & känner på 20D så märker du skillnaden...

Själv så tycker jag att prisskillnaden är motiverad, utan att ha ägt någon av dem. Sen beror det ju på hur mycket pengar man har & om man kan stå ut med 350D så kan man ju i stället satsa pengarna på optik...

//Larsa
 
Kalle_B skrev:
Jag är ägare av en 350D. Den fungerar alldeles utmärkt, inga problem alls och jag har bara Canons bästa objektiv så bildkvaliten är det inget att gnälla över alls. Dock har vissa retsamma moment gjort sig tydliga!
Tex. Jag tycker att 350D är för liten för mina händer.. allt som ofta så kommer jag åt en knapp oavsiktligen. Hårdplasten känns klen och just plastig! rädd att den ska repas eller spricka. Displayen inne i sökaren lyser åt he***e för kort tid! Ja det finns massa små saker jag stör mig på vilket leder mig till min fråga...

Jag vet att 20D har en minimalt större sensor, är lite mer gedigen, lite större osv, men är skillnaden så stor mellan kamerorna att det är värt att köpa mig en 20D nu? kommer folk skratta åt mig för att "haha han har köpt en 20D nu när det kommer massa bättre saker om 3 månader" Det skiljer ju ganska mkt i pris mellan dessa kameror, man får 2st 350 för samma peng som en 20D...

Någon som ägt båda modellerna som kan ge mig klarhet? Vad är egentligen så bra med en 20D? Eller är 24x36 sensorn framtiden?

Om du har en 350D tycker jag inte du ens ska fundera på att byta. Vänta i så fall hellre tills nästa modell kommer. Visst har 20D en massa saker som gör den "bättre" på vissa sätt, men jag tror inte det är värt prisskillnaden när du redan har en riktigt bra kamera.
 
Hej

Har en 350D med VG och en 1D mk2 (samt EOS 1V o eos 5)
dvs ingen 20D, men svarar ändå!

Är helt nöjd med 350D med VG, just vertikalgreppet är nog nyckeln.

Tror inte du kan få ut mer av en 20D! Köp gluggar för pengar, ljusstarka gluggar ger massor, 2.8 gluggar bör vara ditt mål! Brännvidden vet jag ej då jag inte vet vad du fotar, en 18-50/2.8 sigma sitter bra på en 350D för rätt pengar. Själv har jag nyss köpt den, men ej provat den skarp, kört med 50/1.8, 24-70/L 2.8 och 100-400L IS på resor (samtliga canon) men nu skaffat canon 28-200 (med 5.6 i 200 läge), sigma 18-50 för det blir för tungt att bära i tropiska länder.

Jag kör 350 D (tidigare D30, D60 o 300D) på mina resor världen öven, 1V och 1D mk2 e hemma pga vikt mm)

Se gärna www.roine.nu där dessa bilder ligger ute!


Roine
 
jo visst.. gluggar kan man aldrig få förmycket av.. men jag gillar verkligen inte plastigheten och att den är så liten...
 
ja en flaska är billigare än både kamera och objektiv.. men räcker inte lika länge.. :(

Ja.. kanske man får dras med denna legobit då... bildmässigt är den ju klockren.
 
Eftersom jag har gått från 350D till 20D vet jag nog bättre än de flesta andra här inne hur stor skillnaden är, och jag tyckte det var värt att byta för min del men det betyder ju inte att det är det för dig. Men använder du manuellt läge (hoppas jag att du gör... =) så är 20D bra mycket trevligare, och man slipper problemet med att kameran inte är djup nog för att hållas skönt. Tycker dock båda kamerorna "kräver" batterigrepp för att bli riktigt bra.

Det är de små detaljerna som irriterar, men det är de större sakerna som gör det värt pengarna. Kontrollhjulet, den bättre autofokusen, snabbheten, iso 3200, batteritid och framför allt kvalitetskänslan. Dock, om/när jag åker ut på långresa igen, kommer jag antagligen "byta ner" mig igen, för att spara lite i ryggsäcken. Bilderna blir ju faktiskt precis lika bra.

Personligen är jag inte intresserad av att skaffa full frame, skulle bra mycket hellre ha en 1D2 än 5D tex. Efterföljaren blir säkert ännu bättre än 20D, men det gör ju faktiskt inte 20D till en sämre kamera.



Dock... om du väljer mellan att uppgradera kameran eller skaffa ett bra objektiv är valet lätt, behåll 350D'n.
 
Och ja, har du inte batterigreppet, skaffa det och en Canon E-1 hand strap omedelbums! Gör otrolig skillnad i hur 350D är att hålla. Om du fortfarande inte blir nöjd med den, så sparar du igen de pengarna i byte till 20D iaf...
 
näe alltså avkall på gluggar har aldrig varit aktuellt.
och ja, jag fottar enbart M inte Tv eller annat, enbart M

lite frågor:

*Är det samma info/upplägg på infon i sökaren?
*Är det två hjul för bländare och tid?
*Kan man reglera tiden för infon i sökaren?
*Är sökaren större?
 
kan bara svar apå vissa:
1. Det e inte två skilda kontrolelr för Av o Tv, du får hålla ner en kanpp för av

2. Sökaren e mindre men dock ljsstarkare än på te 300D som jag haft

men du kan ju ladda ner manualenpå www.powershot.com på de flesta canon digialer ju.

Roine
 
Kalle_B skrev:
näe alltså avkall på gluggar har aldrig varit aktuellt.
och ja, jag fottar enbart M inte Tv eller annat, enbart M

lite frågor:

*Är det samma info/upplägg på infon i sökaren?
*Är det två hjul för bländare och tid?
*Kan man reglera tiden för infon i sökaren?
*Är sökaren större?

Vad vill du jämföra med vad? Att använda M-läget är ju finfint, men blir bilderna bättre av det?

På fråga * svarar jag att det inte är samma upplägg som i en Nikon F4..

Ibland svarar jag att det är två hjul för bländare och tid.

Sökaren är större på en del kameror.
 
ok thats it!

Bil fan o köpa en 20D.. undrar om man ska kränga 350:n eller spara... vi får se om polarna visar intresse.... men separata hjul för bländare och tid samt sökar storleken är viktigt för mig... och att det känns mer gedigen...

är det markant skilnad i sökarstorleken?
 
AFE skrev:
Vad vill du jämföra med vad? Att använda M-läget är ju finfint, men blir bilderna bättre av det?

På fråga * svarar jag att det inte är samma upplägg som i en Nikon F4..

Ibland svarar jag att det är två hjul för bländare och tid.

Sökaren är större på en del kameror.

Jag menade jämfört med 350D, men mitt inlägg kom så sent så andra han före, därav att det kanske såg knepigt ut
 
Jag tycker sökaren känns klart större, även om det inte är det. Antagligen ren inbillning tyvärr =)
Den kommer det ju inte ens i närheten av 1D/5D, synd nog...

Själv hade jag en kompis med 20D, så jag visste precis vad jag gav mig in på. Tycker du ska försöka testa en ordentligt först, bara för att jag tycker det är värt pengarna behöver ju inte du göra det. Jag är en notorisk slösare! ;)
 
Sen finns det ju för övrigt en stor nackdel med 20D, och det är att den låter som ett tröskverk. Bra ibland, då tror folk att du är viktig. Dumt när det måste vara tyst, säg vid bröllop eller golftävling... då får man fota med 500mm objektiv så man kommer tillräckligt långt bort ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.