Annons

Är Nikon D7000 ett bra köp idag?

Produkter
(logga in för att koppla)

danohl

Medlem
Hej!

Går i tankarna att köpa ny systemkamera men jag tänker inte lägga mer än 6000kr. Jag var sugen på D7000 förr, innan 7100 kom. D7000 går att få ny runt 5490kr, D7100 blir ca 4000kr dyrare. Det är inte aktuellt för mig att lägga de pengarna. Så frågan är, är D7000 ett prisvärt alternativ idag?

Vad finns det för alternativ. Både bildmässigt men även funktioner som vädertätningen är viktigt!

Tack min vänner!

Daniel
 
Hej!

Går i tankarna att köpa ny systemkamera men jag tänker inte lägga mer än 6000kr. Jag var sugen på D7000 förr, innan 7100 kom. D7000 går att få ny runt 5490kr, D7100 blir ca 4000kr dyrare. Det är inte aktuellt för mig att lägga de pengarna. Så frågan är, är D7000 ett prisvärt alternativ idag?

Vad finns det för alternativ. Både bildmässigt men även funktioner som vädertätningen är viktigt!

Tack min vänner!

Daniel

Har du befintliga objektiv som du ska använda eller du har en annan kassa för att köpa dessa? Vilka har du tänkt använda? Tänk på att de måste också vara tätade för att det ska spela någon roll med huset.
 
Det framgår inte om du har några Nikon objektiv som du vill kunna utnyttja. Om inte, är troligtvis en Pentax K-50 ett bättre val om vädertätning är viktigt. Pentax är dessutom bra på att skapa bra användargränssnitt och genomtänkta konstruktionslösningar.

D7000 är annars ingen dålig kamera, bara för att en nyare modell kommit ut blir ju inte den gamla sämre. Även D7000 har viss tätnining men jag skulle nog inte drömma om att göra samma saker som man kan se folk göra med Pentaxkameror på youtube med någon Nikonmodell.
 
Går i tankarna att köpa ny systemkamera men jag tänker inte lägga mer än 6000kr. Jag var sugen på D7000 förr, innan 7100 kom. D7000 går att få ny runt 5490kr, D7100 blir ca 4000kr dyrare. Det är inte aktuellt för mig att lägga de pengarna. Så frågan är, är D7000 ett prisvärt alternativ idag?

Det beror på vad du har för kamera idag. Om du t.ex har en D90 eller D5100 så tycker i alla fall jag att det inte är värt att lägga några pengar på en D7000. Men om du inte har någon systemkamera eller om du sitter med någon gammal D40 så är D7000 fortfarande en prisvärd uppgradering.

Vad finns det för alternativ. Både bildmässigt men även funktioner som vädertätningen är viktigt!

Bildmässigt så finns det systemkameror som är både billigare och bättre, men om vädertätning är viktigt så är det framför allt Pentax som är alternativet.
 
Bildmässigt så finns det systemkameror som är både billigare och bättre, men om vädertätning är viktigt så är det framför allt Pentax som är alternativet.

Jag skulle gärna veta vilka kameror det finns idag, som är billigare och bättre. Spännande.

I övrigt, så vågar jag påstå att D7000 är en mycket prisvärd kamera!! I bra ljus vill jag se den som levererar mer till lägre pris. Vad gäller vädertätning så kan och vill jag inte uttala mig... Men, jag har köpt D800, som väl känns som en bra maskin. Och, i bra ljus så tycker jag att D7000 kan mäta sig väl. Om man bortser från DX och FF.
 
Hej!

Går i tankarna att köpa ny systemkamera men jag tänker inte lägga mer än 6000kr. Jag var sugen på D7000 förr, innan 7100 kom. D7000 går att få ny runt 5490kr, D7100 blir ca 4000kr dyrare. Det är inte aktuellt för mig att lägga de pengarna. Så frågan är, är D7000 ett prisvärt alternativ idag?

Vad finns det för alternativ. Både bildmässigt men även funktioner som vädertätningen är viktigt!

Tack min vänner!

Daniel

Ett bra köp absolut. Ännu bättre som beg.
 
D7000 är väldigt pisvärd och vädertätningen klarar allt som är relevant ur vädersynpunkt för ett kamerahus. Att det sedan finns vissa som använder sina Pentaxhus som toalettborstar istället för att fotografera med dem är en annan sak. :) Samma saker är filmade med Nikonhus men då gäller det D3s etc. Vill du ha en vattentät systemkamera måste du välja Nikon AW1.
 
Hej!

Går i tankarna att köpa ny systemkamera men jag tänker inte lägga mer än 6000kr. Jag var sugen på D7000 förr, innan 7100 kom. D7000 går att få ny runt 5490kr, D7100 blir ca 4000kr dyrare. Det är inte aktuellt för mig att lägga de pengarna. Så frågan är, är D7000 ett prisvärt alternativ idag?

Vad finns det för alternativ. Både bildmässigt men även funktioner som vädertätningen är viktigt!

Tack min vänner!

Daniel

Gick i samma tankar när jag visste att D7100 var på gång och valde att köpa en D7000 begagnad, då och då dyker de upp till riktigt bra pris här på fotosidan. Själv hade jag flera nikonobjektiv innan men valde att använda det jag sparade på huset för att ytterligare uppdatera objektivparken, det ger oftast bättre bilder i slutänden. D7000 är en bra kamera att växa med, du kan programmera den så att reglagen gör det du vill och du får en bra uppfattning om vad du skulle vilja ha den dag du väljer att uppdatera huset. Mitt råd är således att leta begagnat och gör en bra affär, det bör vara ganska enkelt!
 
Hej!

Går i tankarna att köpa ny systemkamera men jag tänker inte lägga mer än 6000kr. Jag var sugen på D7000 förr, innan 7100 kom. D7000 går att få ny runt 5490kr, D7100 blir ca 4000kr dyrare. Det är inte aktuellt för mig att lägga de pengarna. Så frågan är, är D7000 ett prisvärt alternativ idag?

Vad finns det för alternativ. Både bildmässigt men även funktioner som vädertätningen är viktigt!

Tack min vänner!

Daniel

Äger själv en D7000 sen en tid tillbaka. Kan bara säga att du får otroligt mycket kamera för pengarna.
Den har allt du kan tänka dig ,även vädertätad med det har också mycket med objektivet att göra.Den ligger i Nikons semiproffskamera segment. Inte att jämföra med D3200 eller D5200 om du frågar mig.
 
Notera att jag skrev bildmässigt. Att D3200 är billigare och ger bättre bilder än en D7000 är knappast något upphetsande avslöjande. Antagligen D5200 också.


Spännande! För mig så skulle D7000 vara mycket bättre än dessa modeller. Hur skiljer de sig åt? Är bildkvalitén verkligen bättre på dessa? Vad betalar jag för på en D7000 och varför anses den som semiproffs?
 
Det framgår inte om du har några Nikon objektiv som du vill kunna utnyttja. Om inte, är troligtvis en Pentax K-50 ett bättre val om vädertätning är viktigt. Pentax är dessutom bra på att skapa bra användargränssnitt och genomtänkta konstruktionslösningar.

D7000 är annars ingen dålig kamera, bara för att en nyare modell kommit ut blir ju inte den gamla sämre. Även D7000 har viss tätnining men jag skulle nog inte drömma om att göra samma saker som man kan se folk göra med Pentaxkameror på youtube med någon Nikonmodell.

Jag sitter inte på några Nikon objektiv idag men det finns ju en stor beg. marknad där med:)
Vädertätningen behöver inte vara som pentaxkamerorna på youtube;)



Är det någon som har koll på videokvalitén på D7000!

Om vi bortser från vädertätningen.

Vad för annat i den prisklassen kan vara aktuellt? Gärna Nikon eller Canon!

Tack!
 
Gick i samma tankar när jag visste att D7100 var på gång och valde att köpa en D7000 begagnad, då och då dyker de upp till riktigt bra pris här på fotosidan. Själv hade jag flera nikonobjektiv innan men valde att använda det jag sparade på huset för att ytterligare uppdatera objektivparken, det ger oftast bättre bilder i slutänden. D7000 är en bra kamera att växa med, du kan programmera den så att reglagen gör det du vill och du får en bra uppfattning om vad du skulle vilja ha den dag du väljer att uppdatera huset. Mitt råd är således att leta begagnat och gör en bra affär, det bör vara ganska enkelt!

Ja precis!

Är du nöjd med den? Skulle du köpt en annan kamera idag för samma pengar?



(Någon som vet hur man multi-citerar;) ?
 
Spännande! För mig så skulle D7000 vara mycket bättre än dessa modeller. Hur skiljer de sig åt? Är bildkvalitén verkligen bättre på dessa? Vad betalar jag för på en D7000 och varför anses den som semiproffs?
Du får det extra som hjälper dig att vara mer aktiv med kameran. Cls, dvs du kan styra blixtar trådlöst, en utmärkt lösning. High spead synk, som gör att du kan fotografera med kortare tider med blixt, tex utomhus på sommaren. Du har af motor i huset så du kan köpa äldre objektiv som inte inbyggd motor. Bättre sökare som hjälper till för manuell inställning. Flera direktknappar, två tumhjul för snabbare inställningar mm mm. Skulle inte välja instegkamerorna även om dessa skulle ha fler pixlar, så är inte det allt, det är bilden som man skapar som är slutresultatet
 
För bara några år sedan när D7000 kom var det bland det bästa man kunde köpa för pengar. Den är fortfarande lika bra som när den kom ut. Du kommer att bli helnöjd.

Själv köpte jag en D800 för ett år sedan, men jag behöll mitt D7000 hus "i reserv utifall att...". Numer använder jag min D7000 betydligt mer än "den nya fina D800an". Den är smidigare och ger i princip en bildkvalitet som normalt inte går att skilja från D800an vid normalt betraktande och printar mindre än A2. Lägg pengarna på bra optik i stället. Det är viktigare och objektiven står sig i många år och flera generationer av hus.
Anders W
 
Jag sitter inte på några Nikon objektiv idag men det finns ju en stor beg. marknad där med:)
Vädertätningen behöver inte vara som pentaxkamerorna på youtube;)



Är det någon som har koll på videokvalitén på D7000!

Om vi bortser från vädertätningen.

Vad för annat i den prisklassen kan vara aktuellt? Gärna Nikon eller Canon!

Tack!

Jag har iofs inte videofilmat så mycket med min men i mina ögon håller den... Mycket där verkar också hänga på optiken... Och, gärna en extern microfon...

Min D7000 med 16-85 ligger under "köp&sälj"... :)
 
För bara några år sedan när D7000 kom var det bland det bästa man kunde köpa för pengar. Den är fortfarande lika bra som när den kom ut. Du kommer att bli helnöjd.

Själv köpte jag en D800 för ett år sedan, men jag behöll mitt D7000 hus "i reserv utifall att...". Numer använder jag min D7000 betydligt mer än "den nya fina D800an". Den är smidigare och ger i princip en bildkvalitet som normalt inte går att skilja från D800an vid normalt betraktande och printar mindre än A2. Lägg pengarna på bra optik i stället. Det är viktigare och objektiven står sig i många år och flera generationer av hus.
Anders W

Precis så är det! Verkar som att vi gjort samma erfarenheter...
 
D7000 och D7100 är de enda Nikon-kamerorna i APS-C (crop) format som har inbyggd AF-motor i huset till skillnad från de övriga kamerorna i samma format.
 
Du får det extra som hjälper dig att vara mer aktiv med kameran. Cls, dvs du kan styra blixtar trådlöst, en utmärkt lösning. High spead synk, som gör att du kan fotografera med kortare tider med blixt, tex utomhus på sommaren. Du har af motor i huset så du kan köpa äldre objektiv som inte inbyggd motor. Bättre sökare som hjälper till för manuell inställning. Flera direktknappar, två tumhjul för snabbare inställningar mm mm.

Dessutom snabbare slutare (1/8000 i stället för 1/4000), automatisk gaffling, stöd för time-laps fotografering (har jag för mig) och sådana enkla men användbara finesser som inbyggt virtuell horisont. Och vädertätning, inte att förglömma.

Skulle inte välja instegkamerorna även om dessa skulle ha fler pixlar, så är inte det allt, det är bilden som man skapar som är slutresultatet

Om det bara berodde på teknisk bildkvalitet så är D3200 överlägsen D7000. Den har inte bara fler pixlar (överskattat, men ger mer utrymme för efterbehandling) utan också större dynamiskt omfång. Men nu är teknisk bildkvalitet inte allt hos en kamera. De små finesserna som hjälper fotografen att ta bra bilder är nog så viktiga.

På det hela taget så skulle jag säga att D7000 är en mycket prisvärd kamera. Jag anser den vara mer prisvärd än D3200 trots att den senare som sagt har bättre bildkvalitet och är 2000 kr billigare. Om man vill kombinera funktionerna hos en D7000 med bildkvaliteten hos D3200 så heter lösningen D7100. Då får man dessutom fler AF-punkter (nästan hela sökarn full), fungerande AF ner till bländare f/8 och en auto-ISO som anpassar sig efter brännvidden.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.