Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är ni slösare eller motivjägare?

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Aktiv medlem
Denna fråga dök upp efter att ha tagit del av en annan tråd som handlar om hur dyrt film är att köpa. Själv tycker jag inte att det är så dyrt egentligen..men det kan bero på att jag inte tar så mycket film.. :)

Själv är jag ingen "snabbtryckare" och tar bilder "hur som helst". Ofta tar jag bara 1-2 bilder per motiv och försöker istället lita på att dem bilder jag tar blir ok. Jag har ännu inte fotograferat under ett helt år..men räknar med att jag kommer att ta ca 30 rullar film/år.

Så mina frågor är:

* Hur många rullar per år tar ni ungefär?

* Tar ni många bilder på samma motiv eller föredrar ni istället att ta färre bilder fast på fler motiv? Alltså är ni slösare eller motivjägare?

/Zim

Hej

Svårt att generallisera.

Åker jag långt så tar jag många rulla och bilder pga att man kan ju inte åka tillbaka.
Olika inställningar (skärpedjup) osv gör att det går åt film.

På Tenneriffa (en vecka) tog jag 11 rullar DIA (11x36) samt ett hundratal digitala bilder. HAr man släpat upp sig i Tejde så vill man ju gärmna ha bilder med sig hem...

Det blir ändå inte mycket pengar. en eller två tuselappar på en resa är inte mycket för film inkl framkallning/ramning.

Dock slösar jag av andra anledningar, jag litar inte på mig själv och min kunskap om foto på det sättet att "en bild och färdig med det" fungerar ännu, men övning kan nog ge färdighet.....

Roine

Jag är nog slösartypen av den enkla anledningen att det är tråkigt att vänta på ett motiv som finns på en oframkallad film :)

Aahh..bra jobbat Jeppe! :)

Men ligger den uppe så folk hittar dit eller finns den endast som länk i denna tråd? Lägg annars upp den separat så att så många som möjligt kan få säga sitt. Nu ska jag säga mitt..

/Zim

Den ligger som ett eget inlägg. Fast jag dabbade mig så de 7 som hann rösta, får lägga sin röst igen.

Det är nog relevant att skilja på uppdrags- pch privat fotograferande.
När det kommer till uppdragsbilder med olika variationer på samma motiv med olika skärpedjup, fokus, vinklar, ljus etc och då går det åt film.

Privat håller jag mig oftare till få exponeringar per motiv.

Det beror som sagt på. När jag gör en bröllopsfotografering så slösar man ju på mer än när man ensam strövar runt i naturen.
För mig är det mer sport att ta en bild där man vet att det blir bra. Jag brukar kolla i sökaren om det ser bra ut och gör det ej det så hoppar jag över avtrycket !

/Patrik

Jag "slösar" oftare på film när jag fotar med småbild än med mellanformat. 24 eller 36 bilder per rulle gör ju att jag snabbt kan ta fler alternativa bilder. Men med mellanformatare så ägnar jag mer tid åt att komponera bilden mer optimalt.

Med dia, som jag sällan fotar med, så försöker jag komponera lite bättre även med småbild för att inte ha en massa bortsorterade dior och bara några värda att spara.

Hur många rullar jag tar per år är svårt att säga. Det blir mest familjebilder, men även lite dokumentation av min omgivning, bilder för internet (auktioner m.m.) och några få rullar ägnar jag till mer konstnärliga bilder för tavlor. Sedan en mängd rullar för att testa nya kameror och olika framkallare, tider m.m.

Av mina svartvita mer seriösa rullar, så kopierar jag bara en eller två på papper. Negativen finns ju kvar, och jag hittar ofta intressanta gamla negativ att kopiera när jag bläddrar i negativpärmen. :)

Film är billigt så det är knappast "slöseri" att ta många bilder på samma motiv. Det är snarare mer slöser att köpa en kamerautrustning och sen bara ta ett fåtal bilder och hoppas att nån av dem blir bra. Har man väl hittat ett bra motiv är det lika bra att satsa allt på att få bilden med stort "B".

Är det ett motiv som jag inte kommer återvända till..eller har på långväga avstånd så kan jag ta fler bilder per motiv för säkerhets skull. Vill man experimentera med olika skärpedjup etc så går det också åt fler bilder/motiv.

På min senaste rulle tog jag tex 13 st bilder på samma motiv för att fånga det "rätt". Det visade sig dock att ingen av dem 13 tagna bilderna blev jag fullt nöjd med ändå :=). Däremot fanns det några andra bilder på rullen som blev mer som jag hade tänkt mig - trots bara 1-2 rutor/motiv.

Eftersom det är naturfoto jag sysslar med så har jag mer tid på mig att få det hela "rätt från början". Men också mer tid för att testa olika vinklar etc. Jag vill ändå försöka förlita mig på att kunna ta bra bilder utan att smälla av flera rullar/motiv. Min ambition är ju inte att leverera bilder världen över..utan ta bilder för främst min egen tillfredsställelses skull. Men det är möjligt att jag i framtiden kommer ta fler alternativa exponeringar än vad jag gör "idag".

Terje Hellesö har jag för mig har sagt att han oftast bara tar 1-2 bilder/motiv. Men han vet förstås vad han gör också.. :=). Många av oss andra har väl helt enkelt inte "råd" att chansa.

Men jag håller ändå med dig Andreas att det inte är ett slöseri med att offra många bilder/motiv - om det finns en tanke bakom vill säga. Ordet "slöseri" var kanske fel ord att välja i frågeställningen!?

Antar att Du inte var en motivjägare iallafall..? ;=)

/Zim

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar