Annons

Är ni bra på text i Photoshop?

Produkter
(logga in för att koppla)

neolit

Aktiv medlem
Hej Photoshopare

Jag har hållit på med en musikvideo i någon månad och nu är jag äntligen klar med den. Men, jag vill gärna skriva lite elegant och tydlig text som man brukar göra för att presentera gruppen. Det brukar dyka upp i början och slutet av videon. Jag har börjat lite (se bild), men tycker att det inte blir fint alls. Som bilden visar är det så jag är ute efter men jag tycker att det inte blir riktigt i närheten av elegans. Inte ens strecket har velat lyda mig, utan den är tom i mitten. Tycker att jag är rätt bra på Photoshop men texten är inte min starka sida.

Om någon är bra på hur jag skulle kunna göra en fin presentation, kom gärna med förslag, eller om ni orkar gör gärna en sådan :))).

Jättetacksam för förslag och hjälp

Neo
 

Bilagor

  • Picture 1.jpg
    Picture 1.jpg
    5 KB · Visningar: 431
Kerning

För att justera avståndet mellan bokstäverna, placera markören mellan två bokstäver och välj ett värde från denna rullgradinsmenu (eller skriv in ett positivt eller negativt värde, beroende på om du vill öka eller minska avståndet, i rutan där det nu står "Metrics"):
 

Bilagor

  • kerning.jpg
    kerning.jpg
    50.2 KB · Visningar: 391
Att strecket du vill ha där inte syns, beror på att det strecket inte finns med i det teckensnittsuppättning som du använder. Byt teckensnitt enbart på strecket, till exempel till Arial, så ordnar det sig.
 
En till sak

"Texten" i all sorts presentation, eller typografi som du egentligen menar, är en hel vetenskap i sig. Håller man alls på med presentationer som innehåller text, så rekommenderar jag starkt att man skaffar sig ett litet hum om typografi.

Svårt och omständigt, kan vissa tycka, men lyckligtvis så finns det en alldeles ypperlig bok, "Arne Heines bok om typografi", som tar upp typografi från allra enklaste grunder och går igenom egentligen allt du behöver veta. Boken är inte billig, men den fungerar som ett referensverk och är mycket bra att ha i bokhyllan. Egentligen ett måste för alla som håller på med att framställa texter till antingen elektronisk eller tryckt publicering.
 
Adobe har olika program för olika syften
photoshop är till för att redigera bilder
illustrator är till för att rita, skapa logotyper eller annan grafisk bild
indesign är till för layout

Det är så programmen är skapta, alltså photoshop är inte till för skapa logotyper, den hanterar enklare texter, nu när du ska göra en snygg logotyp så blir det svårare. gå in på adobes hemsida och ladda ner test versionen av illustrator (antar att du inte vill lägg 8000), dock så är illustrator lika som photoshop, en hel vetenskap, men läs lite enklare guider och testa dig fram. Då kan du få din text som du vill.

Lite enkelt förklarat, ganska trött så jag för ursäkta om jag skriver fel eller knasigt.

Sen är det bara fråga mer, så ska jag försöka hjälpa dig. Jobbar nämligen med det du håller på med.

/M
 
"Texten" i all sorts presentation, eller typografi som du egentligen menar, är en hel vetenskap i sig. Håller man alls på med presentationer som innehåller text, så rekommenderar jag starkt att man skaffar sig ett litet hum om typografi.

Svårt och omständigt, kan vissa tycka, men lyckligtvis så finns det en alldeles ypperlig bok, "Arne Heines bok om typografi", som tar upp typografi från allra enklaste grunder och går igenom egentligen allt du behöver veta. Boken är inte billig, men den fungerar som ett referensverk och är mycket bra att ha i bokhyllan. Egentligen ett måste för alla som håller på med att framställa texter till antingen elektronisk eller tryckt publicering.

Tack för tipset... nu förstår jag varför strecket inte fungerade. Boken som tipsade om verkar vara bra, dock lite dyr, men den är säkert värd det.
 
Adobe har olika program för olika syften
photoshop är till för att redigera bilder
illustrator är till för att rita, skapa logotyper eller annan grafisk bild
indesign är till för layout

Det är så programmen är skapta, alltså photoshop är inte till för skapa logotyper, den hanterar enklare texter, nu när du ska göra en snygg logotyp så blir det svårare. gå in på adobes hemsida och ladda ner test versionen av illustrator (antar att du inte vill lägg 8000), dock så är illustrator lika som photoshop, en hel vetenskap, men läs lite enklare guider och testa dig fram. Då kan du få din text som du vill.

Lite enkelt förklarat, ganska trött så jag för ursäkta om jag skriver fel eller knasigt.

Sen är det bara fråga mer, så ska jag försöka hjälpa dig. Jobbar nämligen med det du håller på med.

/M

Vågar nästan inte fråga... hur set mitt arbete ut då. Hade du ändrat något... eller allt :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.