Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är min kamera kass på att filma?

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders_S

Aktiv medlem
Hej alla kompaktfilmare!

Jag är missnöjd med resultatet av min kompaktkameras filmläge.
Jag delar med mig av ett filmklipp tagit med kameran så ni kan titta och tycka till; är den dålig på att filma eller ska det verkligen vara sådär?

Ladda ner och titta själv:
http://dl.dropbox.com/u/19753181/MVI_0093.MOV

Titta på hur den hanterar fokus och det ständiga sökandet av fokus även när jag har kameran stilla.

Hade varit intressant att höra vad ni säger. Typ "Jag har en Nikon P300 och den ger alltid stabila filmer, aldrig sådär" eller "Alla mina Canon kompaktkameror gör likadant, det är bara att vänja dig" :D

Snälla, kolla på klippet och kommentera!
 
Snälla, kolla på klippet och kommentera!

Hej

Det var en lite tung nedladdning! :)

Jag är ingen van filmare. Jag har väl 4-5 olika kompakter men ingen av dem beter sig som din tycks göra. Att fokus inte hänger med när ungarna åker mot dig är kanske inte att vänta. Men att fokus jagar när kamera OCH motiv är i princip still känns inte rätt.

Vilken kamera är det du har använt?
 
Härligt motiv men kameran skötte det inget bra, jag fick smått sjösjukesynptom. Går det inte att stänga av AF och sköta det manuellt istället, Af vid filmning är oftast inte att rekomendera. Jag brukar köra manuellt med systemkameran, det lilla jag filmat, med kompakten har jag aldrig filmat något i samma stil.
 
Jag brukar köra manuellt med systemkameran, det lilla jag filmat, med kompakten har jag aldrig filmat något i samma stil.

Vad jag förstår är det dock en skillnad, många systemkameror har inte fungerande AF vid filmning. Kompakterna däremot skall ha fungerande AF.

Eller har jag missuppfattat?

Hur som helst, att AF jagar fram och tillbaka när kamera och motiv är still kan inte vara normalt.

Till trådskaparen, vad händer om du monterar kameran på stativ och filmar ett statistik motiv?
 
Vad jag förstår är det dock en skillnad, många systemkameror har inte fungerande AF vid filmning. Kompakterna däremot skall ha fungerande AF.

Eller har jag missuppfattat?

Hur som helst, att AF jagar fram och tillbaka när kamera och motiv är still kan inte vara normalt.

Till trådskaparen, vad händer om du monterar kameran på stativ och filmar ett statistik motiv?

KontrastAF fungera ju på det sättet att den prövar sig fram till bästa kontrast, den kan inte avgöra åt vilket håll den ska justera utan måste pröva sig fram, men det kan ju vara olika "trög" eller orolig. det enda system jag tror kan fungera är väl Sonys a55 och den nya kommande a77.
 
Tack för era reaktioner!

Har provat filma en stillasittande dotter med kameran stående på en granitskiva och just då såg jag inga fokus problem men då blev det istället konstiga hoptryckningar av bilden emellanåt. Som att filma genom en lins av gummi och någon trycker ihop gummilinsen jämt från alla håll med jämna mellanrum.

Provade nyss också att montera kameran på stativ och filma grabben som körde bilar på golvet. 1:30 in i filmen börjar fokusen skumma sig igen, i samband med lite rörelser men som ni själva såg i det klippet jag la upp innan så känns det jättekonstigt och inte acceptabelt.

Får absolut bli en ny kamera! Får försöka sälja den här till nån som inte filmar...
Är sugen på en Nikon P300 eller Canon S100.
 
Jag gjorde några snabba tester idag (bara kortare klipp på 20-30 sekunder på katt och sambo). Dels med en Ixus, dels med en S95. Ingen av dem uppvisade den typen av fokus-jagande som din film.

På det du beskriver och din film tycker jag faktiskt att det verkar vara något tekniskt fel på din kamera. Har du garanti kvar tycker jag du skall reklamera.
 
Tack för era reaktioner!

Har provat filma en stillasittande dotter med kameran stående på en granitskiva och just då såg jag inga fokus problem men då blev det istället konstiga hoptryckningar av bilden emellanåt. Som att filma genom en lins av gummi och någon trycker ihop gummilinsen jämt från alla håll med jämna mellanrum.

Provade nyss också att montera kameran på stativ och filma grabben som körde bilar på golvet. 1:30 in i filmen börjar fokusen skumma sig igen, i samband med lite rörelser men som ni själva såg i det klippet jag la upp innan så känns det jättekonstigt och inte acceptabelt.

Får absolut bli en ny kamera! Får försöka sälja den här till nån som inte filmar...
Är sugen på en Nikon P300 eller Canon S100.

Kolla först att det verkligen fungerar innan du köper. Kanske en videokamera vore bättre om du är intreserad av filmning. Vad gäller "stillbildskameror" så utöver de Sonymodeller jag tidigare nämde ska de kommande små Nikon "1" modellerna med AF-sensorn inbakad i bildsensorn klarara detta med följande AF vid filmning.
 
Tack för er hjälp

Jag ska absolut prova kameran vilken jag nu än köper istället. Detta är en ny Canon IXUS 300HS som uppför sig på detta viset. Får skicka den på reklamation och se vad Canon gör åt det men jag litar ju inte alls på att det hjälper så en ny kamera igen är nog det som gäller. Nu är bara frågan; vilken... :D
 
Jag ska absolut prova kameran vilken jag nu än köper istället. Detta är en ny Canon IXUS 300HS som uppför sig på detta viset. Får skicka den på reklamation och se vad Canon gör åt det men jag litar ju inte alls på att det hjälper så en ny kamera igen är nog det som gäller. Nu är bara frågan; vilken... :D

Gör det! Jag har en likadan! Som sagt är jag ingen stor filmare men det beteende som din film visar upp har jag aldrig noterat.

Jag tycker 300HS ger helt OK filmkvalitét och att hitta någon i samma pris- och storleksklass som ger markant mycket bättre film tror jag kan bli svårt.

Då är nog en dedikerad videokamera att föredra.
 
Gör det! Jag har en likadan! Som sagt är jag ingen stor filmare men det beteende som din film visar upp har jag aldrig noterat.

Jag tycker 300HS ger helt OK filmkvalitét och att hitta någon i samma pris- och storleksklass som ger markant mycket bättre film tror jag kan bli svårt.

Då är nog en dedikerad videokamera att föredra.

Cameralabs har testat 300HS och fann också ett problem med "focusdrifting" precis som jag. Kanske är det ojämn kvalite på denna modell eftersom ditt exemplar är befriat. Vad var förresten oddsen för att du skulle ha en exakt likadan kamera? :O

Inte ens om du provocerar din 300HS så får du nån focusdrifting (bra beskrivande ord)?

Dedikerad videokamera blir det ingen, det har vi haft och den samlade bara damm.

Men jag är ändå hoppfull att hitta en annan kompakt kamera som inte lider av focusdrifting, min gamla Samsung NV24HD gav fantastiskt fina videoklipp och stillbilder. Priset är inte så viktigt.
 
Cameralabs har testat 300HS och fann också ett problem med "focusdrifting" precis som jag. Kanske är det ojämn kvalite på denna modell eftersom ditt exemplar är befriat. Vad var förresten oddsen för att du skulle ha en exakt likadan kamera? :O

Inte ens om du provocerar din 300HS så får du nån focusdrifting (bra beskrivande ord)?

Dedikerad videokamera blir det ingen, det har vi haft och den samlade bara damm.

Men jag är ändå hoppfull att hitta en annan kompakt kamera som inte lider av focusdrifting, min gamla Samsung NV24HD gav fantastiskt fina videoklipp och stillbilder. Priset är inte så viktigt.

Ja det var ju lite lustigt att vi har samma kamera!

Som jag sa tidigare, jag är ingen van filmare. Jag har mest använt min till att fota golfsvingar med. Då har jag oftast använt slow-motion men även vanlig hastighet. Jag kan inte påminna mig att jag haft problem med fokus.

Igår - efter att jag postat här - tog jag med mig kameran på söndagspromenad och filmande några snuttar. Kunde inte heller då se någon drifting. Men det var korta klipp och knappast något vetenskapligt. Testade lite till nu ikväll och jag kan inte se något konstigt. Kan ju mycket väl vara att olika exemplar beter sig olika.
 
Inte ens om du provocerar din 300HS så får du nån focusdrifting (bra beskrivande ord)?

Har du något förslag på provokation så kan jag försöka testa.

Det är klart, om motivet skulle röra sig väldigt snabbt eller från ljus till mörker så skulle kamerans tappa fokus.

Det som var konstigt i din film var ju att du befann dig i bra ljus, kameran hade fokus, motivet var i princip still och ändå driftade fokus iväg.
 
Har du något förslag på provokation så kan jag försöka testa.

Nä lägg ingen tid på det. Mitt problem består oavsett och jag har ändå bestämt mig för att byta kamera, så även om det hade varit lite intressant att se om ditt ex också skulle uppvisa focusdrifting mot liknande motiv så förändrar det faktiskt inget.

Vad skulle du säga är skillnaden mellan filmklippen från din 300HS mot klippen från din S95?
Jag e som sagt nyfiken på kommande S100 men det blir ju ett gris-i-säcken köp om jag beställer den nu.
 
Nä lägg ingen tid på det. Mitt problem består oavsett och jag har ändå bestämt mig för att byta kamera, så även om det hade varit lite intressant att se om ditt ex också skulle uppvisa focusdrifting mot liknande motiv så förändrar det faktiskt inget.

Vad skulle du säga är skillnaden mellan filmklippen från din 300HS mot klippen från din S95?
Jag e som sagt nyfiken på kommande S100 men det blir ju ett gris-i-säcken köp om jag beställer den nu.

Jag filmar för lite för att kunna säga något tvärsäkert, men det känns som om filmerna från S95:an blir lite "renare", men någon avgörande skillnad är det nog inte. Däremot blir ju stillbilderna markant bättre från S95.
 
Och den borde va snabbare vid avtryck och hitta fokus snabbare, va?

Vilka svåra frågor du ställer! :)

Jo, S95 känns nog bättre på de flesta fronter.

Har du kollat något på nya Nikon J-1?

Ett helt annat prissegment och lite större, men jag tycker den verkar väldigt intressant som "film"-kamera.
 
J-1 har jag absolut kollat på! Spännande teknik. Men den är inte särskilt kompakt om man räknar in ett zoomobjektiv, det är väl det enda negativa.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.