Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är min Compac en Mac?

Produkter
(logga in för att koppla)

bildsten

Aktiv medlem
Jag har en gammal Compac Armada som inte används regelbundet, jag köpte den begagnad kanske 2001 och den har Win Me förinstallerat som operativsystem. När jag tar fram den någon gång brukar jag se till att antivirusprogrammet blir uppdaterat liksom Explorer 6 som har SP 1 och lite andra uppgraderingar, bl.a 128 bitars krypto.

Men när jag nu kopplar upp mej mot MS och letar efter en uppgradering så får jag det här meddelandet:

<<Tack för att du visat intresse för att hämta uppdateringar från vår webbplats!

Webbplatsen är endast anpassad till operativsystemet Microsoft Windows.
Om du vill hämta uppdateringar till Macintosh-versioner av Microsofts produkter går du till http://www.microsoft.com/mac/. >>

Hur kan det bli så här? Den här laptopen har ju blivit uppgraderad förr på MS hemsida utan problem.

Jag har absolut inget emot Mac, och kan tänka mej att nästa laptop blir en Mac, men det kan ju inte MS veta :)

Problemet är nog att det är för gammal version av Windows du har som MS har slutat att uppgradera.

UAD skrev:
Problemet är nog att det är för gammal version av Windows du har som MS har slutat att uppgradera.

Det finns fortfarande uppgraderingar att ladda ner till Me, men de senaste är från förra året. Jag ominstallerade en gammal dator som fått en ny och fetare HD häromdagen med Me och det var inga problem att få ner alla tillgängliga uppgraderingar både till den och IE6.

Nu var det närmast IE 6 som jag ville ha lite säkerhetsuppgraderingar till på den gamla Armadan.

På tal om IE så har jag installerat IE7 på min något nyare laptop som har Xp. Den är väl naturligtvis säkrare än IE6 men inte särskilt smidig att jobba med tycker jag. Vissa siter strular också med 7.an. Jag har även Mozilla men det tar en evighet innan den startar.

Tack för tipset. Jag läste inlägget där och konstaterade att jag inte var ensam med problemet och provade receptet, men det hjälpte inte.
Me är redan fullt uppgraderad så långt det går, det var närmast IE som skulle få en uppgradering men det verkar inte finnas så mycket mer än det som redan har uppgraderats, visade det sej när jag tog mej runt på de andra sidorna.

Värt att ha i åtanke är att det inte kommer några uppdateringar till windows 98, windows ME och windows XP sp1 sedan förra året. Microsoft rekommenderar att man uppgraderar till ett nyare operativsystem då man annars är "oskyddad" mot angrepp.

Leifer skrev:
Värt att ha i åtanke är att det inte kommer några uppdateringar till windows 98, windows ME och windows XP sp1 sedan förra året. Microsoft rekommenderar att man uppgraderar till ett nyare operativsystem då man annars är "oskyddad" mot angrepp.

Visst, det hade varit en sensation om de sagt något annat.

Får väl köra Mozilla på gammellappen, men det går väl ännu långsammare än på den jag använder nu, en Compac Evo med Xp Pro och en 800 Mhz processor och 512 Mb ram.

Kör någon Linux istället, då får du ut mer ur datorn plus att du kan surfa säkert.

Leifer skrev:
Kör någon Linux istället, då får du ut mer ur datorn plus att du kan surfa säkert.

Tanken finns där, men jag avstår tills vidare, det blir för mycket pyssel för en gammal man. Min son har hållit på med Linux i många år så det finns ju visserligen telefonsupport att tillgå. Jag köpte faktiskt en bok om Linux på bokrean för att lära mej lite.
Vi har haft ett stort antal datorer under åren sedan den första som köptes -93, en Victor med 50 Mb hd ("den blir aldrig full" sade försäljaren). f.n kör jag två och hustrun en dator. Vi har varit på nätet sedan 96 el 97 och har aldrig fått skit i burkarna. En del kan vi nog tacka mailprogrammet (Pegasus) för, det släpper inte in skit hur som helst.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar