Annons

Är karln galen? Jämför 70-200 med 55-200...

Produkter
(logga in för att koppla)
I praktiken kan mycket väl en billigare glugg klara sig anständigt bra mot en mycket dyrare. Speciellt när man betraktar utsktrifter på fotopapper. Hade en Nikon 70-210 en gång som jag använde under en del år och den levererade oftast bra nog i A4 storlek på kopior. Min 80-200 f2.8 har bättre krispighet och kontrast men med tanke på prisskillnaden var jag oftast nöjd med mitt gamla 70-210. Skillnaden i bildkvalitet är aldrig så stor som prisskillnaden, så är det! Därför kan jag gott tänka mig att 55-200 kan prestera.
 
I praktiken kan mycket väl en billigare glugg klara sig anständigt bra mot en mycket dyrare. Speciellt när man betraktar utsktrifter på fotopapper. Hade en Nikon 70-210 en gång som jag använde under en del år och den levererade oftast bra nog i A4 storlek på kopior. Min 80-200 f2.8 har bättre krispighet och kontrast men med tanke på prisskillnaden var jag oftast nöjd med mitt gamla 70-210. Skillnaden i bildkvalitet är aldrig så stor som prisskillnaden, så är det! Därför kan jag gott tänka mig att 55-200 kan prestera.

Ja det beror ju helt på vilka krav man har. Vid A4 börjar det ju dock synas, men en bättre konsumentglugg klarar sig naturligtvis bra där också.
Skillnaden i bildkvalitet sällan lika stor som prisskillnaden, precis som du säger. Däremot får man ju annat än bildkvalitet när man köper en dyr glugg. Byggkvalitet och AF är två av de saker som jag gärna betalar extra för.
 
kontrast går väl att mäta.
det vore kul om någon kunde jämföra gluggarna sida-vid-sida, och sedan lägga upp resultat här? bara för att se hur mycket som skiljer.

//jonas
 
Gamle Ken.. som han upprör folk med dyr utrustning. Har själv rätt dyra grejor och skulle inte kunna tänka mig att hålla mig med billigare prylar då mina egna krav är rätt höga. Men... som han säger, det handlar ofta om komposition, att vara på rätt plats vid rätt tillfälle, färger, att ägna sig åt att fotografera istället för att sitta här o snacka, pixelpeepa och sånt. Där kan jag inte mer än hålla med.

Ta inte illa upp, jag är själv teknikfreak och pixelnörd emellanåt men börjar försöka ta de där lite bättre bilderna än jag har gjort tidigare. Och visst, en bättre kamera gör det lättare för mig och en bättre lins bjuder på positiva överraskningar när man granskar resultatet efteråt. Men jag måste nog surt erkänna att de flesta i min omgivning hade inte sett skillnaden mellan min utrustning och en utrustning för 1/4-del av pengarna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.