Annons

Är jag petig?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mats Öberg

Aktiv medlem
Som ringar på vattnet p.g.a. hur detta utvecklat sig:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=1030198#post1030198

...samt en del andra ämnen som ventilerats i tidigare trådar här på forumet, så har jag tagit beslutet att införskaffa ett 40D hus och låna en 16-35 /2.8 L av en bekant för att köra parallellt med Pentaxen (K10D) ett tag, för att väga dem mot varann. I.o.f.s. så är Canonhuset 3200 spänn dyrare än vad jag gav för Pentaxen, men de hamnar ju i samma semi-pro segmant så de bör ju tåla att jämföras (live-veiw till trots).

Vad tror ni om det? Överreagerar jag? Jag har ju i alla fall använt Pentax sedan början på -70 talet så det tar emot, men jag kan ju behålla några av de rara ärtorna till gluggar och köra med K- EOS adapter i fall det blir Canon i fortsättningen.

Shoot.....

// Matte
 
Inte konstigt

Förstår din frustration. När en systemkamera är på så lång turné som din så blir det ju en knepig situation, De flesta systemkameraägare sitter ju på objektiv just till sitt märke och som oxå då samlar damm. Är man inte heller nöjd med sitt kameramärkes garanti- eller reparationshantering så bär det väl emot att köpa ett till hus av samma fabrikat om man är i omedelbart behov. Tröttnar man ur på fabrikatet, så får man börja om med objektivsamlandet, även om det finns adapterlösningar till nöds.
Dags att börja klaga högljutt hos leverantören till det kameramärke DU varit trogen genom åren Mats. Kan kanske få dem att vakna och styra tankar till att ett lånesystem av hus i sådana fall skulle vara bra för märkets renomé. Eller i varje fall kamerahus som man kan hyra och där hyreskostnaden i extremfallen belastar reklamationskontot eftersom garanti- och reparationshanteringstiden inte håller rimlig och förväntad kvalitét.

Uffe
(också Pentaxbrukare sedan 70-talet)
 
Mats Öberg skrev:

Vad tror ni om det? Överreagerar jag?
// Matte

Lite kanske ;) Just detta var ju ett fel som går/gick att fixa men det finns annat som vore intressant att få användarintryck av somt tex högisoegenskaper, färg hantering, VPN, focusens exaktet och den följande autofokusen. Ser fram emot dina intryck Mats när du hunnit testa lite. Glöm inte att 40d är en så gott som otätad apparat ;)
 
Mats Öberg skrev:

Vad tror ni om det? Överreagerar jag?
// Matte

Just detta var ju ett fel som går/gick att fixa men det finns annat som vore intressant att få användarintryck av somt tex högisoegenskaper, färg hantering, VPN, focusens exaktet och den följande autofokusen. Ser fram emot dina gärna intryck Mats när du hunnit testa lite. Glöm bara inte att 40d är en så gott som otätad apparat ;)
 
Re: Re: Är jag petig?

papi skrev:
Lite kanske ;) Just detta var ju ett fel som går/gick att fixa men det finns annat som vore intressant att få användarintryck av somt tex högisoegenskaper, färg hantering, VPN, focusens exaktet och den följande autofokusen. Ser fram emot dina intryck Mats när du hunnit testa lite. Glöm inte att 40d är en så gott som otätad apparat ;)

Nu är det en rad av "incidenter" som gjort att jag har tagit beslutet, så den sneda sökarbilden är inte nåt avgörande.
Däremot kan efarenheten med Pentax service/rep-rutiner vara det... :-X

Bara en sån sak att närmaste reperationsverkstad ligger i Tyskland kännns osäkert. Förr var det Foto-Flod i Hammarby som skruvade Pentax.

Jo Patrik, jag vet att 40D inte är regntät, men har jag lyckats klara alla mina kamerahus hittils, från att dränka dem, så borde det nog funka nu med... ;-)


// Matte
 
Nu ligger Ziegler i Linköping, men ok dom gör inte alla reparationer.
Det verkar mycket långt med 8(?) veckor på verkstad,
själv skickade jag in min K10D GP den 19 Sep efter en olycka (huvudkretskort, överdel, bottenplatta och rep. av skakreducering) och den var klar 31 Oktober efter jag hade missat verkstadens mejl med ca två veckor.
Tex Sony har samma verkstad så där måste det vara lika. Men med explosionen på marknaden så är det väl inte så konstigt att verkstäderna har mycket jobb.......
Det har rapporterats en hel del fel på kameror och objektiv, men hur hög felprocent det är vet jag inte, men man kan anta att den är för hög.
Och det är nog vad Pentax håller på att rätta till med uppgraderingen med fabrikerna, får vi hoppas.

Med tanke på problemen med väntetider på verkstad och mycket? fel (som Pentax justering av fabriker antyder), så kunde Pentax scandinavia hålla med lånekameror i vissa fall(alla) som en "goodwill" tills problemen är lösta.

Om Canon är en lösning för dig kan jag inte bedöma. Dom håller med lånekameror(till proffs), men det ingår i Canons priser.
 
På användarforum brukar det vara fler som rapporterar problem än som rapporterar att de är nöjda - oavsett märke. Det finns mängder med problem med Canon, Nikon och Sony också. Det är uppenbart att felfrekvensen är högre på digitalkameror än på analoga kameror, troligen beroende på den mer komplicerade tekniken men också på att det är fler leverantörer inblandade för de olika delarna. Sensorn kommer från ett ställe, minnena från ett annat, bildprocessorn från ett tredje, analog-digitalomvandlaren från ett fjärde och så vidare och så vidare. Ju fler leverantörer, desto fler felkällor. Den som sätter samman de olika komponenterna till en kamera litar på att leverantörerna har skött sig och gjort all nödvändig kvalitetskontroll. Mer än en gång har det exempelvis visat sig att Sonys kvalitetskontroll på sina delar är undermålig.

På grund av detta blir man beroende av en bra service. I fallet Pentax så ligger problemet i att den svenska marknaden är för liten för att det ska vara ekonomiskt försvarbart att satsa på en komplett lokal service med fullständig kompetens. Det har helt enkelt inte sålts tillräckligt för det. Jag förstår att den som jämför med 70-talet blir besviken, men på 70-talet så var Pentax fortfarande ett stort märke. Under senare delen av 80-talet och in till mitten av 90-talet så föll Pentax rejält på marknaden. Därför har Pentax varit tvugna att trimma sin organisation, justera kostymen efter den mindre kroppen.

I USA satsar man på en professionell service, det byggs ut en särskild avdelning för yrkesfotografer för att möta deras behov av extra snabba behandlingstider. Men, USA är också en enormt stor marknad jämfört med Sverige - därför kan Pentax göra en sådan satsning där.

Pentax Scandinavia kämpar på så gott de kan. Om marknaden för Pentax växer i Sverige så kommer också behovet av service här att öka och då blir det även tillräckligt kundunderlag för att ha en fullständigt utbyggd lokal service här. Z i Linköping hanterar enklare service, de avancerade reparationerna sker i Tyskland och så är det för hela Europamarknaden. Det beror helt på marknadens utveckling, om Pentax lyckas öka sina marknadsandelar, som avgör om servicen kommer närmare lokalt i framtiden.

Hälsar
R
 
Roland Mabo skrev:
På användarforum brukar det vara fler som rapporterar problem än som rapporterar att de är nöjda - oavsett märke. Det finns mängder med problem med Canon, Nikon och Sony också. Det är uppenbart att felfrekvensen är högre på digitalkameror än på analoga kameror, troligen beroende på den mer komplicerade tekniken men också på att det är fler leverantörer inblandade för de olika delarna. Sensorn kommer från ett ställe, minnena från ett annat, bildprocessorn från ett tredje, analog-digitalomvandlaren från ett fjärde och så vidare och så vidare. Ju fler leverantörer, desto fler felkällor. Den som sätter samman de olika komponenterna till en kamera litar på att leverantörerna har skött sig och gjort all nödvändig kvalitetskontroll. Mer än en gång har det exempelvis visat sig att Sonys kvalitetskontroll på sina delar är undermålig.

På grund av detta blir man beroende av en bra service. I fallet Pentax så ligger problemet i att den svenska marknaden är för liten för att det ska vara ekonomiskt försvarbart att satsa på en komplett lokal service med fullständig kompetens. Det har helt enkelt inte sålts tillräckligt för det. Jag förstår att den som jämför med 70-talet blir besviken, men på 70-talet så var Pentax fortfarande ett stort märke. Under senare delen av 80-talet och in till mitten av 90-talet så föll Pentax rejält på marknaden. Därför har Pentax varit tvugna att trimma sin organisation, justera kostymen efter den mindre kroppen.

I USA satsar man på en professionell service, det byggs ut en särskild avdelning för yrkesfotografer för att möta deras behov av extra snabba behandlingstider. Men, USA är också en enormt stor marknad jämfört med Sverige - därför kan Pentax göra en sådan satsning där.

Pentax Scandinavia kämpar på så gott de kan. Om marknaden för Pentax växer i Sverige så kommer också behovet av service här att öka och då blir det även tillräckligt kundunderlag för att ha en fullständigt utbyggd lokal service här. Z i Linköping hanterar enklare service, de avancerade reparationerna sker i Tyskland och så är det för hela Europamarknaden. Det beror helt på marknadens utveckling, om Pentax lyckas öka sina marknadsandelar, som avgör om servicen kommer närmare lokalt i framtiden.

Hälsar
R

Jag vet snart inte vilka fel jag inte haft på min KM 7D. Zieger har bytt och fixat det mesta på. Så de klarar nog det mesta med kamerahusen vad det verkar. Annat kanske det är med objektiven. Ett av mina objektiv vet jag definitivt var i Tyskland däremot. Har haft hur mycket fel som helst på mina grejor de senaste 3 åren (digitalt). Jag har aldrig haft mina kameror från 70-talet på rep trots mycket omild behandling. Jag har inte lyckats knäcka min Pentax ME ännu på alla dessa år trots att den ser helt för gräslig ut. Den är krockskadad efter två smällar i backen. Det enda som hänt är att det knirkar lite när man fokuserar med mitt 100mm objektiv (det satt på när jag tappade den sist). När jag tappade min 7D hårt förra gången så bytte de halva kameran. Det är skillnad på plast och plåt. Det är skillnad på då och nu. Det är möjligt att proffsgrejor håller lika bra idag men grejen är att vi pratar konsumentgrejor från 70-talet - inte proffsgrejor. Allt har blivit skörare det är helt klart.
 
Jo, nog är grejona mera känsliga idag är förr, det råder ingen tvekan om. Men jag är en aning skeptisk mot att enheter kommer ut på marknaden med felaktigheter som , i alla fall jag tycker, inte är acceptabla, vare sig det är produktionsrelaterat eller har sin grund i produktutvecklingen.

Sedan känns det kymigt att ett sånt fel som nedbländningsmätningen på K10D var en ren baggis att rätta till, men Pentax rörde inte ett finger för att ge den minsta info om hur problemet kunde elimineras och jag tror inte för en sekund på att de inte kände till detta. Här var det användarna som genom "trail and error" fick lösa gåtan själva.

OK, jag förstår att tillverkarna vill att vi ska handla nytt och inte använda gamla grejor som de inte tjänar en Yen på, men när man till och med i relkamfilmerna rider på bakåtkompaliliteten och har detta som argument så bör man rätta till att en felaktig ljusmätning uppkommer i de fallen.

Jag lämnar inte Pentax helt och hållet, men när det gäller DSLR så är jag inte med längre, tyvärr.

// Matte
 
Mats Öberg skrev:
Jo, nog är grejona mera känsliga idag är förr, det råder ingen tvekan om. Men jag är en aning skeptisk mot att enheter kommer ut på marknaden med felaktigheter som , i alla fall jag tycker, inte är acceptabla, vare sig det är produktionsrelaterat eller har sin grund i produktutvecklingen.

Sedan känns det kymigt att ett sånt fel som nedbländningsmätningen på K10D var en ren baggis att rätta till, men Pentax rörde inte ett finger för att ge den minsta info om hur problemet kunde elimineras och jag tror inte för en sekund på att de inte kände till detta. Här var det användarna som genom "trail and error" fick lösa gåtan själva.

OK, jag förstår att tillverkarna vill att vi ska handla nytt och inte använda gamla grejor som de inte tjänar en Yen på, men när man till och med i relkamfilmerna rider på bakåtkompaliliteten och har detta som argument så bör man rätta till att en felaktig ljusmätning uppkommer i de fallen.

Jag lämnar inte Pentax helt och hållet, men när det gäller DSLR så är jag inte med längre, tyvärr.

// Matte


Men om du frånser Pentax service-strul, hur tycker du 10d som kamera står sig jämtemot 40d?
 
Det är det som är lite intressant här. Jag har än så länge bara en 17-40/4L zoom till 40:an mot ett antal fina glas till Pentaxen. Men det som slår en (efter lite ytlig jämförelse och inte rent "vetenskapligt") är att K10:an har problem med autofocus med de FA-gluggar jag har, medans 40;an är blixtsnabbt spot on.

Jag tycker K10;an är en riktigt sjysst kamera för övrigt med SR, vädertätning, relativt kompakt byggd och en LCD som är riktigt bra i upplösning. Där hänger 40:ans 3 tums LCD inte med.

Bildmässig input ber jag att få komma till lite senare, för jag har fullt sjå för närvarande att köra in mig på Canonen. Jag gillade bildkvaliten i Pentaxen och jag har inte sett några tecken på att 40;an skulle vara nåt sämre. Det kändes i alla fall helt rätt från första början.

Sen är det detta med utbudet på optik...

Återkommer.

// Matte
 
Mats Öberg skrev:
Det är det som är lite intressant här. Jag har än så länge bara en 17-40/4L zoom till 40:an mot ett antal fina glas till Pentaxen. Men det som slår en (efter lite ytlig jämförelse och inte rent "vetenskapligt") är att K10:an har problem med autofocus med de FA-gluggar jag har, medans 40;an är blixtsnabbt spot on.

Jag tycker K10;an är en riktigt sjysst kamera för övrigt med SR, vädertätning, relativt kompakt byggd och en LCD som är riktigt bra i upplösning. Där hänger 40:ans 3 tums LCD inte med.

Bildmässig input ber jag att få komma till lite senare, för jag har fullt sjå för närvarande att köra in mig på Canonen. Jag gillade bildkvaliten i Pentaxen och jag har inte sett några tecken på att 40;an skulle vara nåt sämre. Det kändes i alla fall helt rätt från första början.

Sen är det detta med utbudet på optik...

Återkommer.

// Matte

Jäkla svikare ;=).. Klart att du rear ut stargluggarna nu då..?
Hette den nya kameran Kannton saru?

Uffe
 
Lycka till med Canon.

Mats Öberg skrev:
Ha ha..Tycker gott du kan köpa K10;an av mig, så vet jag vars den hamnar... Nu är den ju OK... ;-)
// Matte
Är K10an ok nu?

Kan det vara så att fokuspunkterna inte finns riktigt där dom lyser? Och fokus ligger bredvid?
Eller är inget i fokus? I så fall back/front fokus.
 
Bofoto2 skrev:
Lycka till med Canon.


Är K10an ok nu?

Kan det vara så att fokuspunkterna inte finns riktigt där dom lyser? Och fokus ligger bredvid?
Eller är inget i fokus? I så fall back/front fokus.

Mina fokuspunkter är betydligt större än de röda markeringarna, och de ligger dessutom lite förskjutna. Vet inte hur vanligt detta är? Men man kan ju undra hur man ska kunna "precisions-fokusera" när det stämmer så dåligt...
 
Bofoto2 skrev:
Lycka till med Canon.


Är K10an ok nu?

Kan det vara så att fokuspunkterna inte finns riktigt där dom lyser? Och fokus ligger bredvid?
Eller är inget i fokus? I så fall back/front fokus.

Jag förstår din fråga eftersom jag uttryckte mig klantigt om fokuseringen. "Problem" var inte rätt ord, jag menade mera att autofokusen är seg a´la Pentax med F och FA optik i allmänhet, helst om man jämför med EOS Ultrasonic som bara säger zip. så är det klart.

Fokuseringsproblem med AF punkterna var något nytt, så petig som jag är så provade jag och det fungerar bra. Ingen bakfocus eller fel läge på AF punkerna. Hade det inte funkat så hade den åkt på verkstad igen direkt. Tro mig. Jag har garantitid kvar...

// Matte
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.