Annons

Är jag på rätt spår när det gäller suddiga bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jenkis

Aktiv medlem
Har försökt läsa på i artiklarna och även på gamla inlägg på forumet. Men jag skulle i alla fall behöva en hint om jag har fattat rätt.

Har precis börjat fota med en Nikon D40 och har aldrig ägt en systemkamera förut. Har inte hunnit ta så många bilder ännu, men har tagit några utomhus häromdagen i mulet väder dagtid. Bilderna på auto blev lyckade.

Däremot vill man ju försöka fota lite där man får tänka själv, så jag började testa A-läget. Ingen av bilderna blev skarp någonstans och jag misstänker att det är rörelseoskärpa.

Har hört nånstans att man måste hålla koll på att man inte har slutartid under 1/100s för att kunna handhålla kameran. Visst får jag upp ett värde i min display, men jag känner inte igen något med snedsteck. Snarare att det kan stå t.ex. 2000 eller något. Vad innebär det i så fall?

Om det nu var så att jag valt fel bländare, borde bilden varit skarp någonstans i alla fall? (Om kameran var still alltså)

Jag menar, är jag på rätt spår när jag är inne på att det är rörelseoskärpa problemet är?

Tilläggas kan att autofokus var påslagen och att bildkompositionen var tänkt med ett långt djup eller vad jag skall kalla det? Stod vid en strand och skulle få med vassen längs kanten och ut oändligt typ. Hade ett högt F-tal. (Kan tyvärr inte tala om exakta siffror då jag för tillfället är utan kameran)

/J

Det kan mycket väl vara rörelseoskärpa. Fast du skall använda S-läget för att få längre/kortare slutartid. Ju kortare desto lättare att få skarpa bilder. A-läget är för bländare, vilket påverkar skärpedjupet. Ju större F-värde desto större skärpedjup.

Senast ändrad:
Tiderna visas som 4 8 15 25 30 60 125 200 och liknande. Man skippar "1/" , det är underförstått och skulle bara ta onödig plats i displayen. Längre tider kan visas som 1" för 1 sekund, 0"3 för 0,3 sekunder

Tumregeln är att du som längst ska ha en tid som är 1/brännvidd i mm, d.v.s. för 50mm blir det 1/50 (sekund) eller kortare tid t.ex. 1/60 (som visas som 60 )

Det är rätt tänkt att ha ett högt bländarvärde d.v.s. liten öppning för att få stort skärpedjup. Om du får för lång tid kan du öka känsligheten, ISO. Kameran klarar sig då med mindre ljus för en korrekt exponering, den ökar sensorns förstärkning, och du får med samma bländarinställning en kortare tid än innan.

I de bilder du har i datorn hittar du s.k. EXIF-information om bilden där ISO, slutartid och bländare finns med plus en massa annat. Leta i ditt bildhanteringsprogram.

mrkgrd skrev:
... du skall använda S-läget för att få längre/kortare slutartid

Det går bra även med A-läget. Tid och bländarinställning hänger ihop. Ändrar du bländarvärde så hänger tiden med. Liknande i S-läget, ändra tid så ändras bländaren till lämpligt värde.

mrkgrd skrev:
Ju mindre värde desto större skärpedjup.
Bländare 2 = stor öppning i objektivet = kort skärpedjup.
Bländare 22 = liten öppning = stort skärpedjup

Vill bara tillägga att högre ISO även innebär mera brus i bilderna. Man ska alltså försöka hålla sig till så låg känslighet som möjligt för att få bättre bildkvalite. Efter Gunnars inlägg så kan det låta som att det bara är att lämna kameran på ISO 1600, så är det bra. Och visst kan man det, men då presterar inte kameran optimalt. Alltså lägsta ISO på soliga dagar.

Tack där Gunnar för klargörandet kring A/S. När det gäller F-värdet så korrigerade jag min fadäs. :-=)

Jenkis skrev:
Jag menar, är jag på rätt spår när jag är inne på att det är rörelseoskärpa problemet är?

Du är delvis på rätt spår. Läs fotoskolan här på fotosidan så bör du få en lite klarare bild hur det hänger ihop med tider och bländare. Kamerans manual kan också vara värd att studera.

När det gäller oskärpa brukar man skilja på:

- Rörelseoksärpa = när motivet rör sig, t ex när man försöker fota ett lekande bar, springande hund etc.

- Skakningsoskärpa = den oskärpa som uppstår då kameran rör sig när dina händer "skakar".

Om du har försökt fota landskap med liten bländare (högt tal) är det troligen skakningsoskärpa du ser på dina bilder.

Jag ser att jag är på rätt spår

Tack för svar allesammans!

Jag har fått de svar jag var ute efter och jag menar naturligtvis skakningsoskärpa :)

Hade ingen aning om att det fanns olika benämningar på oskärpa, men förstår det nu...

Skall läsa på ytterligare och framförallt på de tips ni gett mig.

/J

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar