Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är jag en kork??? (300D vs D70)

Produkter
(logga in för att koppla)

JalleS

Aktiv medlem
Jag har börjat fundera på att byta ut min 300D mot en D70... Har blivit förälskad i formspråket och hanteringen av en D70. För att inte tala om snabbheten i uppstart och bildvisning.

Det enda som jag är fundersam på är avsaknaden av ISO100 samt autofokusmekanikismen.

Är det någon som vet hur de nya Sigmaobjektiven (Sigma 18-50 och 55-200) fungerar? Hur snabbt fokuserar de? Är det någon skillnad mellan Canon och Nikonversionerna?

--jalle

Canonvarianterna är säkert snabbare eftersom de har inbyggd fokusmotor. Till Nikon används ju kamerans motor, och den är rätt trög på de billigare husen. Vill du ha snabbare autofokus så borde du snegla på 18-70 AF-S istället för Sigmat.

Rent optiskt är nog objektiven samma oavsett om det är Nikon- eller Canonfattning.

Autofokushastigheten _kanske_ skiljer lite. Objektiv till Nikon drivs ju av en motor i kamerahuset, medan Canon har motorn i objektivet (har jag fått för mig, eller är jag ute och cyklar på tunn, hal is?). Vet inte vad det gör för skillnad i praktiken, förmodligen är den rätt liten.
Alla billigare standardzoomar brukar fokusera hyfsat snabbt, medan de längre i allmänhet är ganska slöa. Möjligen är "DSLR"-varianterna snabbare än motsvarande "normal"-varianter (typ 28-80 resp. 75-300) eftersom de faktiskt är något mindre och kortare (längre brännvidder brukar ha långsammare autofokus, enligt min blygsamma praktiska erfarenhet).

Att D70:n saknar ISO100 är inget jag skulle haka upp mig på. Den är i praktiken brusfri på 200, så 100 behövs knappast av den anledningen. Enda skälet att använda den är om du vill kunna köra med längre slutartid och större bländare (och det är "för ljust"), men sånt kan man fixa (ännu mer) med ett ND-filter.

Instämmer med John ovan.
Däremot kommer du säkert "förlora" lite pengar när/om du säljer din 300D. Dessa pengar skulle du kunna använda till att komplettera med lite dyrare optik till 300D. Min uppfattning är att 300D och D70 är ungefär lika bra.

Jo, det är ju detta som är problemet...

Varje kamera har ju sina fördelar och det är två saker som gör mig sugen på D70: "feedbacksnabbheten" och "look and feel" på kameran (dvs: layouten av knappar/displayer m.m)

Bildmässigt så utgår jag från att de är likvärdiga. Att D70 kan fylla ett minneskort i en sekvenstagning är inte heller så viktigt eftersom bägge kamerorna är ganska likvärdiga de första bilderna i sekvensen som brukar vara de viktigaste.

Den avgörande frågan är mest hur mycket jag förlorar på att sälja den gamla kameran (och känner jag mig själv rätt så blir det inget byte eftersom det blir för dyrt). Jag kanske skulle satsa på en 85/1.8 istället...

--jalle (en s.k "prylb.g", men jag vet om det:)

Micke V skrev:
Instämmer med John ovan.
Däremot kommer du säkert "förlora" lite pengar när/om du säljer din 300D. Dessa pengar skulle du kunna använda till att komplettera med lite dyrare optik till 300D. Min uppfattning är att 300D och D70 är ungefär lika bra.

stäck skrev:
Att D70:n saknar ISO100 är inget jag skulle haka upp mig på. Den är i praktiken brusfri på 200,
Jag skulle inte kalla ISO 200 läget på D70 för brusfritt, det finns brus..om än lite.
ISO 100 på 300D..då börjar man närma sig brusfritt.

http://www.dpreview.com/reviews/nikond70/page14.asp

D70 fördelar är annars hastigheten (undantaget AF-hastigheten) och inställningsmöjligheterna, som är långt bättre än på 300D.

http://www.dpreview.com/reviews/nikond70/page20.asp

18-70 AF-S..rekommenderar jag helt klart framför Sigmaobjektiven.

Senast ändrad:
Sen kommer Minolta med sin kamera, sannolikt intressant prissatt och med inbyggd bildstabilisering. Då är det dags att byta 70D mot den.

Jo, jag vet. Det är ju de egenskaperna som lockar mig. Det som jag har lite svårt att få grepp på är hur stor skillnaden är i AF-hastighet mellan Canon och Nikon. Jag vet att detta är optikberoende, men hur förhåller sig Nikon vs Canon generellt när det gäller AF-hastighet?

På dpreviews 300D forum finns det tendenser till att blåsa upp den uppmätta skillnaden som jag har sett (9/100 sek till 300Ds fördel för "AF Lag") till gigantiska mått. Jag tror ju personligen att min egen "delay" påverkar mer än kamerans AF-hastighet.

När det gäller hastigheten att skriva ner på minneskortet så tror jag inte att möjligheten att fylla minneskortet i en jättelång sekvens är så viktig. Det är de första korten i sekvensen som är de viktiga och sannolikt bara de fyra som ryms i bufferten. Där är 300D och D70 jämbördiga. Däremot så lockas jag av att D70 blir klar igen för en ny sekvens så snabbt och att jag kan kontrollera resultatet snabbare. (Dvs: "gammal" hederlig teknikstress, varje sekund räknas numera trots att jag tidigare var tvungen att framkalla filmen för att se resultatet:)

--jalle
sagan skrev:
,

D70 fördelar är annars hastigheten (undantaget AF-hastigheten) och inställningsmöjligheterna, som är långt bättre än på 300D.

18-70 AF-S..rekommenderar jag helt klart framför Sigmaobjektiven.

1/10 i hastighet är ganska mycket, eftersom totaltiden ligger på runt 3/10 till 4/10..dvs 25%-35% skillnad(!).
Kan givetvis vara mycket avgörande, inte minst då man plåtar rörliga motiv i sekvens.

SÅ pass ja vet så är ju AF sensorerna ungefär likvärdiga med varandra, så då återstår ju objektivets inverkan på AF tiden
Där AF-S=USM=HSM, dvs canon/nikon/sigma objektiv är näst intill likvärdiga när det gäller Af tiden, klart det finns undantag, men oftast så är det saker man kan mäta men inte går o märka i verkligheten.
Men när det gäller Af som inte använder sig av ultraljud så ligger nog canon lite för då deras objektiv har inbyggd motor, varför sigma inte leverar sådanna objektiv till nikon är borttom min förståelse, men nu är som det är.
USM har funnits längre än AF-S vad ja vet, o har därav blivit näst intill standard på canon objektiv, så är dock inte fallet med afs på nikon sidan, men det bättrar sig hela tiden, o idag så introducerar man knappt obejektiv som inte är AFS, och det som säljs i kitet till D70 (18-70) är ett fint objektiv som är snabbt o tyst.
När det gäller den interna motorn som styr den vanliga af'n på vanliga nikonobjektiv så är den inte den starkaste som finns, den är märkbart segare o lider mer när den tex behöver dra runt ett 80-200f2.8 än min D1'a gör tex, o andra sidan så har ja inte varit med om ett objektiv som är tyngre att dra runt än just 80-200(gamla versionen).
Så om du håller dig till AFS så kommer du inte märka någon skilland, annars kan et hända att du upplever det som om det är lite slöare.
Fast å andra sidan så är D70 bättre på annat.

Tomas.S skrev:
SÅ pass ja vet så är ju AF sensorerna ungefär likvärdiga med varandra,
Enligt de tester jag sett (bl.a i FOTO) så är AF ca 1/10 slöare på D100 (samma AF system som i D70, Multi-CAM900) än på 300D..det var med USM resp. AF S objektiv som jämfördes.

1/10 märks ganska tydligt om det är bråttom..

Senast ändrad:
sagan skrev:
Enligt de tester jag sett (bl.a i FOTO) så är AF ca 1/10 slöare på D100 (samma AF system som i D70, Multi-CAM900) än på 300D..det var med USM resp. AF S objektiv som jämfördes.

Japp, vem har tid att vänta 1/10 sek i onödan. ;)

sagan skrev:

Det visste ja inte, men det är klart det är skilland fast just tidingen FOTO använder sig av tondelar vilket gör det lite otydligt då något som är 0.14=0.1 o andra sidan blir 0.15=0.2 vilket inte riktigt rättvisst.
Men skiljer det sig en hel tiondel så är det klart att det märks om man håller på med sport/action foto.

När det gäller siffror så tycker jag att dessa sidor verkar "mest pålitligta"

http://www.imaging-resource.com/PRODS/D70/D70A8.HTM

http://www.imaging-resource.com/PRODS/EDR/EDRA7.HTM

Jag försöker dock försöker få en känsla för hur skillnaderna märks i praktiken. Siffror/specar är en sak, verklighet/hantering en annan

Men jag behåller nog min 300D och hoppas/väntar på nästa hus från Canon i rätt prisklass...

--jalle (kanske inte så korkad i alla fall:)

Tomas.S skrev:
O tittar man på dp review så är det blandade resultat mellan nikon d70 o canon 300d

http://www.dpreview.com/reviews/nikond70/page10.asp

http://www.dpreview.com/reviews/canoneos300d/page10.asp

Nikon D70 är oftast snabbast dock

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar