Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Är gammalt papper något att ha??
- Trådstartare roger96
- Start datum
ollesandahl
Medlem
Jag har provat papper från 80-talet som förvarats i rumstemperatur. De får en grå slöja vid framkallningen så de är i praktiken oanvändbara.
Lasse Mellberg
Aktiv medlem
Gamla Fotopapper
De pappren som har en hård gradation är oftast användbara, mjuka papper
är ofta rejält slöjade,
Har man tillgång till kemi så kan man göra en 10% lösning med kaliumbromid. Man tillsätter runt 5 ml per liter framkallare, detta kan hålla tillbaka slöjning en del. 1 % Benzotriazol lösning går också att använda.
Om du bleker och tonar bilderså kandu få många härliga toner och effekter. Prova dig fram.
mvh
Lasse
De pappren som har en hård gradation är oftast användbara, mjuka papper
är ofta rejält slöjade,
Har man tillgång till kemi så kan man göra en 10% lösning med kaliumbromid. Man tillsätter runt 5 ml per liter framkallare, detta kan hålla tillbaka slöjning en del. 1 % Benzotriazol lösning går också att använda.
Om du bleker och tonar bilderså kandu få många härliga toner och effekter. Prova dig fram.
mvh
Lasse
FlyerOne
Aktiv medlem
Det är inte alldeles säkert att allt papper är slöjat - det skiljer ganska mycket mellan olika papperstyper. Jag har tidigare använt väldigt gammalt papper, men de var av äldre tillverkningsdatum (sägs ha mera silver än modernare papper). Tror dock att jag hällde i lite antislöjmedel (bromkalium). Enklast är väl att du testar.
roger96
Aktiv medlem
Det är olkika fabrikat: Agfa, Agfa-Gaevert, Ilford, Scanfors, Leonar, Ferrania, Superpress, Efke/Emaks, PalPrint samt en kartong VEB Fotoleinen, nån slags rulle.
Papprena är både plast- och papperspapper.
Vad jag kunnat få fram så är Agfa fusionerat med Geavert 1964 så de som bara heter Agfa är äldre än så.
De flesta Ilford-förpackningar har ett utseende som kom 1965 och fanns till mitten/slutet på 70-telat.
VEB är Östtyska Agfa som blev Orwo 1964.
PalPrint ser ut som Efke/Emaks.
Scanfors är tillverkat av Forte (enligt förpackningarna).
Jag ska testa när mitt mörkrum blivit färdigt, ska sätta upp en liten vägg och dra fram vatten och avlopp, samt täta fönster- och dörrspringor. Framför två små fönster blir det skivor av något slag. El och den största delen av inredningen är klart.
Papprena är både plast- och papperspapper.
Vad jag kunnat få fram så är Agfa fusionerat med Geavert 1964 så de som bara heter Agfa är äldre än så.
De flesta Ilford-förpackningar har ett utseende som kom 1965 och fanns till mitten/slutet på 70-telat.
VEB är Östtyska Agfa som blev Orwo 1964.
PalPrint ser ut som Efke/Emaks.
Scanfors är tillverkat av Forte (enligt förpackningarna).
Jag ska testa när mitt mörkrum blivit färdigt, ska sätta upp en liten vägg och dra fram vatten och avlopp, samt täta fönster- och dörrspringor. Framför två små fönster blir det skivor av något slag. El och den största delen av inredningen är klart.