Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är G5 sämre än G3?

Produkter
(logga in för att koppla)

lobanow

Medlem
Har läst runt rätt mycket här på fotosidan och har fått intrycket att G3 är en bättre kamera än G5..

Stämmer detta?

tack för svar!

/Axel
 
Det kan väl kanske vara så att G3 är en bättre kamera INOM SIN KLASS. D v s jämfört med andra 3mpxl-kameror. G5 får ju stångas med en massa prosumer och proffskameror och har kanske därför svårt att hävda sig i den konkurrensen.

Svårt att tänka mig att G3 skulle vara bättre vid en direkt jämförelse.
 
lynxx skrev:
Det kan väl kanske vara så att G3 är en bättre kamera INOM SIN KLASS. D v s jämfört med andra 3mpxl-kameror. G5 får ju stångas med en massa prosumer och proffskameror och har kanske därför svårt att hävda sig i den konkurrensen.

Svårt att tänka mig att G3 skulle vara bättre vid en direkt jämförelse.

Är inte G3 en 4 mpxl kamera?
 
Här är de betyg kamerorna fått på
http://www.dpreview.com

G3:

Detail Rating (out of 10)
Construction 9
Features 9
Image quality 8.5
Lens / CCD combination 9
Ease of use 9
Value for money 9

*Highly Recommended*

G5:

Detail Rating (out of 10)
Construction 8.5
Features 9
Image quality 8.5
Lens / CCD combination 8.5
Ease of use 9
Value for money 8

*Recommended*
 
Skulle nog ha valt G2!

Jag tror att G2 an Presterar bättre än både G3 & G5.
Och även den är (G2 & G3) 4mp kamera.
 
Skillnader mellan G2 och G3 är framförallt att G3 har 4x istället för 3x zoom och ett betydligt bättre grepp.
 
G2 skilland mot G3

Hej!

Har en G3 som jag är mycket nöjd med men autofokusen är lite dålig. Har förstått av G2 ägareatt autofokusen är på att fokusera rätt.

När G2 och G3 kom var de prosumerkameror....utvecklingen har bara sprungit ifrån dem.

Mvh

Martin
 
Mycket nöjd med G5

Jag har en G5 och är mycket nöjd med den och de bilder som den presterar. Har använt en 8-9 olika digitalkameror under några års tid inklusive G3, G5, Digital Ixus, ett flertal olika Olympus, Fujifilm, Nikon coolpix 5400.

Jag kan bara säga att Canon Powershot G-serien är de kameror som har imponerat mest på mig. G5 som jag har nu är faktisk mycket bra och ska man skriva ut i A3 med Epson Stylus Photo-skrivare är denna kamera att föredra framför G3 (jag testade detta mycket noga innan jag köpte min G5.

G3 är också en mycket bra kamera (den skiljer sig bara från G5 på några punkter), så om man bara ska skriva ut i A4 så räcker den bra till.
Ang. Chromatic Aberrations så är det inga större problem med G5 vad jag har sett. Har faktiskt inte sett en enda bild med det problemet sedan jag köpte G5 och jag har tagit ca 2000 bilder i dagens läge. Om det kommer så är det lätt fixat med PS se:
http://www.dpreview.com/learn/Glossary/Optical/Chromatic_Aberrations_01.htm

eller
http://www.outdooreyes.com/photo26.php3

Enligt mitt tycke kan man testa och läsa olika tester tils man stupar, men jag tror att oavsett om du köper en G5 eller en G3 kommer du att bli mycket nöjd, och man kan tänka på att alla kameror har för och nackdelar. Den perfekta kameran finns inte och om den kommer, så hittar någon säkert något fel på den ändå ;-)

/Håkan förut nöjd G3-fotograf, men numera mycket mer nöjd G5-fotograf
 
Enda skillnaden mellan G5 och G3 är en extra mpixel och svart färg på G5an, i övrigt är de identiska. Nackdelen med G5an är att den har samma bildsensor storlek som G3an har.
 
Precis som Håkan V är jag nöjd med min nya G5:a. Den är kanske inte nån ”Pittförlängare”, men i stället är den praktisk, rejäl och pålitlig och jag är mycket nöjd med bildkvaliten.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.