Advertisement

Annons

Är fritt samma som gratis?

Produkter
(logga in för att koppla)

moderskeppet

Aktiv medlem
Jag skulle gärna vilja ha en hel del åsikter på följande situation. Det underlättar min egen förståelse för praxis i branschen.

Jag är lärare och har många studenter som producerar. De blir ofta hårt utsatta och förväntas allt som oftast ge bort sitt material gratis.

Situationen:

En student fotar ett idrottsevenemang åt en idrottsklubb. Bilderna läggs upp som högupplösta på webben för klubbens bruk.

En gratis, reklamfinanserad, lokaltidning, upplaga 60.000, publicerar ett foto. Löftet har getts från klubben (inte fotografen) att tidningen kan publicera fritt därifrån.

Studenten skickar en faktura till tidningen på BLF-pris.

Tidningen ifrågasätter fakturan. Studenten påpekar att det mycket riktigt var fritt att publicera bilden. Dock inte gratis. Det är fritt att handla i affären. Dock inte att bära ut grejjer utan att betala.

Tidningen hävdar, upprepat, att de alltid får bilder gratis från klubbar. De får ju publicitet. Och att klubben sa att det var fritt. Studenten upprepar sin distinktion mellan fritt och gratis och ifrågasätter sedan om tidningen inte borde betala alla klubbar, alltid.

Så här kommer mina frågor:

Är tidningens metod att utgå från gratis material smart affärsverksamhet eller konsekvent lurendrejeri?

Finns det nån underförstådd del av upphovsrätten som säger att tidningen aktivt borde se till att alltid betala för sig?

Alternativt, finns tvärtom underförstått? Om upphovsmannen är glad över publiciteten och ovetande om ersättningen så är tidningen "home free".

Är fritt och gratis likställt eller är studentens argumentation korrekt?

Hur definieras "för klubbens bruk"?

Om klubben brukar låta tidningar publicera bilder från klubben så är det väl "klubbens bruk".
Finns det något klargörande avtal mellan fotografen och klubben som begränsar "klubbens bruk" av bilder?