Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är en sigma 10-20 mm rätt optik?

Produkter
(logga in för att koppla)

#petter#

Avslutat medlemskap
Hej !

Jag jag har en Canon Eos 20d med en 18-85 optik. Men tycker att denna vidvinkel är för liten i mindre utrymmen.

Jag har tänkt skaffa en optik med mer vidvinkel för att på ett bättre sätt kunna fotografera lägenheter och hus till fastighetsmäklare.

Bilderna måste hålla tillräckligt bra kvallite för att se bra ut på internettsidor.

Är en sigma 10-20 mm en lämplig optik för detta?

Fins det någon annan optik som skulle passa bättre för mig ?

Vad för optik och utrustnign brukar proffesionella fotografer använda när de fotograferar lägenheter och hus? (innomhusbilder)

Jag har läst lite om att denna optik är oskarp i ytterkanten av bilden. Ger denna optik tillräckligt skarpa bilder för mina ändamål ? (webbpublicerade bilder)

Mycket tacksam för svar/ Petter

En kompis som är mäklarfotograf började med ett sigma men bytte till tokina 11-16 pga oskärpa i signat, även om bilderna duger till just webpuplicering så är det ju väldigt tråkigt den dagen du ska använda objektivet till något annat. Tokinat var f.ö riktigt bra.

Okej har kollat runnt på tokina 11-16 och det verkar vara rätt optik. Värkar inte vara i princip någon som är missnöjd med det. ska nog satsa på en sådan optik i stället:) tack för ett bra svar / Petter

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto