Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är dom något att ha?

Produkter
(logga in för att koppla)

Alle82

Medlem
Hej!

Jag undrar om nån kan svara på frågan om dessa objektiv är nåt att ha?

Jag funderar på att Köpa en Canon Eos 500d, det som lockar just med den är att man kan filma med den.

Jag letade upp min morfars kamera en Eos 5. Den har legat orörd i minst 10 år. Jag är ganska så säker på att objektiven är köpta -93. Upptäckte också att visa av dom låg utan skydd. Jag undrar om det är värt att lämna in dom på nån vekstad för att få dom kollade och om det är någon ide till en Eos 500d.

Är tacksam för alla svar.

Det här är objektiven jag hittade:

Canon Lens ef 28mm 1:2.8 (proline?)

Canon Zoom lens ef 35-105mm 1:4.5 - 5.6

Canon Zoom lens ef 70-210mm 1:3.5 - 4.5 (Ultrasonic?)

Canon Zoom lens ef 35-80mm 1:4 - 5.6
 
Objektiven kommer att funka på en 500D. Och att lämna in dem på service kan man kanske vänta med tills man testat dem och upptäckt något problem?
 
EF 28 f/2.8 fungerar som bra normal, men är lite tråkig på ett APS-C hus, den fungerar bra, men nog lämpligare att sälja den till någon som kör med FF-hus.
 
Skåda inte given häst i munnen hette det en gång i tiden! Dvs får du objektiven gratis eller nästan gratis så är de ett fynd och du riskerar ju inget. Visst är de senaste objektiven bättre men fasansfullt mycket dyrare. Sätt gluggarna på kameran och testa! 28/2,8 säljs fortfarande (har en själv) och den är alldeles utmärkt på ett crophus som 500D där den blir en bra normal motsvarande 45mm på ett fullformathus.

.
Hej!

Jag undrar om nån kan svara på frågan om dessa objektiv är nåt att ha?

Jag funderar på att Köpa en Canon Eos 500d, det som lockar just med den är att man kan filma med den.

Jag letade upp min morfars kamera en Eos 5. Den har legat orörd i minst 10 år. Jag är ganska så säker på att objektiven är köpta -93. Upptäckte också att visa av dom låg utan skydd. Jag undrar om det är värt att lämna in dom på nån vekstad för att få dom kollade och om det är någon ide till en Eos 500d.

Är tacksam för alla svar.

Det här är objektiven jag hittade:

Canon Lens ef 28mm 1:2.8 (proline?)

Canon Zoom lens ef 35-105mm 1:4.5 - 5.6

Canon Zoom lens ef 70-210mm 1:3.5 - 4.5 (Ultrasonic?)

Canon Zoom lens ef 35-80mm 1:4 - 5.6
 
Objektiven kommer att funka på en 500D. Och att lämna in dem på service kan man kanske vänta med tills man testat dem och upptäckt något problem?

Tack för alla svar!

Jag får prova dom först men tycker att dom ser skitiga ut.

Får se hur det ser ut efter ett par tester.

Tack igen för alla svar!
 
Hej!

Jag undrar om nån kan svara på frågan om dessa objektiv är nåt att ha?

Jag funderar på att Köpa en Canon Eos 500d, det som lockar just med den är att man kan filma med den.

Jag letade upp min morfars kamera en Eos 5. Den har legat orörd i minst 10 år. Jag är ganska så säker på att objektiven är köpta -93. Upptäckte också att visa av dom låg utan skydd. Jag undrar om det är värt att lämna in dom på nån vekstad för att få dom kollade och om det är någon ide till en Eos 500d.

Är tacksam för alla svar.

Det här är objektiven jag hittade:

Canon Lens ef 28mm 1:2.8 (proline?)

Canon Zoom lens ef 35-105mm 1:4.5 - 5.6

Canon Zoom lens ef 70-210mm 1:3.5 - 4.5 (Ultrasonic?)

Canon Zoom lens ef 35-80mm 1:4 - 5.6

Hej!
Du bör nog kolla igen, så vitt jag känner till så kan man inte filma med en EOS 500D. 7D och 5D mkII kan man däremot filma med...
mvh
 
Hej!
Du bör nog kolla igen, så vitt jag känner till så kan man inte filma med en EOS 500D. 7D och 5D mkII kan man däremot filma med...
mvh

Så här står det i Canons produktblad om 500D:
"Inspelning av videoscener i Full HD
EOS 500D kombinerar exceptionella stillbildstagningar med möjligheten att spela in videosekvenser i Full HD (1080p). Om längre sekvenser behöver sparas på ett minneskort kan användarna också välja 720p eller VGA-upplösning."
 
Desutom så stör lite damm i optiken användaren mer än vad det stör bilden ;)

Även ganska rejält smutsiga objektiv brukar vara svåra att i bilderna skilja ifrånn rena nya fina objektiv....

Men detta faktum bör inte hindra aldrig ifrån att försöka hålla din optik ren - ett känt faktum dock - fingeravtryck som smetats ut stör faktist så ge tusan i flottiga fingrar på front eller bakersta linsen. Låt även bli att få vatten i objektivet då det också tenderar till att sabba bilden....
 
Desutom så stör lite damm i optiken användaren mer än vad det stör bilden ;)

Även ganska rejält smutsiga objektiv brukar vara svåra att i bilderna skilja ifrånn rena nya fina objektiv....

Men detta faktum bör inte hindra aldrig ifrån att försöka hålla din optik ren - ett känt faktum dock - fingeravtryck som smetats ut stör faktist så ge tusan i flottiga fingrar på front eller bakersta linsen. Låt även bli att få vatten i objektivet då det också tenderar till att sabba bilden....

Jag tycker det ser ut som om någon har haft sina fingrar på linsen.
Vad ska man använda för medel att rengöra linsen?
 
Så här står det i Canons produktblad om 500D:
"Inspelning av videoscener i Full HD
EOS 500D kombinerar exceptionella stillbildstagningar med möjligheten att spela in videosekvenser i Full HD (1080p). Om längre sekvenser behöver sparas på ett minneskort kan användarna också välja 720p eller VGA-upplösning."

Sorry, så går det när man inte tar sig tiden att läsa på....
Lycka till!
 
Jag tycker det ser ut som om någon har haft sina fingrar på linsen.
Vad ska man använda för medel att rengöra linsen?
Jag skulle föreslå en mikrofibertrasa, det finns speciella avsedda för t ex glasögon och optik. I värsta fall, om det är riktigt envis smuts, kan man nog ta lite ren alkohol på t ex en bomullspinne. I en fotobutik finns förmodligen en massa specialmedel och söker du här på forumet kommer du att få en massa andra förslag också.
 
Ett tips är att du säkert kan hitta recensioner av de flesta av dem här under Produkter->Recensioner på menyraden.

Det enda av dem nu nämner som jag har erfarenhet av på en APS-C-kamera är 35-80. Det upplevde jag som för snävt vid kortaste brännvidden, men det var först när jag bytte till ett Tamron 17-50/2,8 som jag insåg hur mycket vidvinkeln betyder (och ett snäpp eller två bättre bildkvalitet). Så även om du kan använda objektiven så är det möjligt att du kommer att vilja komplettera med något vidvinkligare (finns det ordet?).
 
mikrofibertrasa och blåsbälg är en bra start. IPA tycker jag att fungerar bra till fingerfettet och när det gäller bländarlameller är kemiskt ren bensin bra, MEN aldrig den nära glasytor eftersom den kan totalförstöra ar-behandlingen på linserna.

Om IPA är helt säkert kan jag inte lova heller, men det har iaf inte skadat någon lins än vilket dock inte skall tolkas som om jag visste med säkerhet.

Zeiss lovade iofs för 5 år sedan att man kunde använda Isopropanol för rengöring av deras linser utan problem. Tolka det som du vill.
 
Ett tips är att du säkert kan hitta recensioner av de flesta av dem här under Produkter->Recensioner på menyraden.

Det enda av dem nu nämner som jag har erfarenhet av på en APS-C-kamera är 35-80. Det upplevde jag som för snävt vid kortaste brännvidden, men det var först när jag bytte till ett Tamron 17-50/2,8 som jag insåg hur mycket vidvinkeln betyder (och ett snäpp eller två bättre bildkvalitet). Så även om du kan använda objektiven så är det möjligt att du kommer att vilja komplettera med något vidvinkligare (finns det ordet?).
Tack igen för alla svar jag får!

Eftersom jag är relativt ny med fotografering, så tänkte jag börja med dom här för att få en sorts uppfattning bland alla objektiv. Jag tror också jag kommer uppgradera mig med tiden, men det är en bra början.

Fast jag är en sån som kollar runt en hel del var idag åter i affären för att känna på EOS 500. Måste säga att jag blir lite besviken på att den är så himmla lätt och lite "plastig". Fick hålla i en Pentax k20 idag och tyckte den satt bra i mina stora händer, kändes rejäl, kraftfull och tålde lite mer ruskiga väder.

Men jag tycker ju samtidigt att det är smidigare med Canon då jag har vänner som har fler objektiv och så även film funktionen som jag är ute efter. Får bli ett par sömnlösa nätter!
 
Men jag tycker ju samtidigt att det är smidigare med Canon då jag har vänner som har fler objektiv och så även film funktionen som jag är ute efter. Får bli ett par sömnlösa nätter!

Kompisarnas val är mycket starka argument till att välja Canon själv.
Dessutom fick du gratis Canonoptik.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.