Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är ditt tamron 28-75 2,8 skarp på din k10d?

Produkter
(logga in för att koppla)

Chewbacca

Aktiv medlem
Hej,
köpte mig detta objektiv för ett tag sedan men tycker jag får mjuka bilder. Skärpan saknas. Bak eller framfokus har jag inte tittat närmare på ännu men det levererar inte som jag trodde. Speciellt inte bra på 2,8.

Vad har du för erfarenheter av denna glugg? Ska jag behöva skicka in gluggen för justering eller kontroll?

Måste jag skicka med kameran då?

Kameran fungerar bra till min övriga objektiv.

Var tvungen att skicka in mitt då jag hade mycket framfocus med objektivet på min K100D, efter det blev det bra.

Har dock aldrig känt att jag fått helt skarpa bilder på min K20D, framför allt på f/2.8. Har inte heller testat för fel i focus, men misstänker att K20D:n är "kräsnare" eller nåt.

Jag kör med gluggen på min k100d. Tycker att den levererar skarpa bilder, även på 2,8. Då har jag förvisso inte provat något annat objektiv än kitzoomen i de brännvidderna så jag har inte så mycket att jämföra med, men personligen är jag nöjd med skärpan. Vet inte om Tamron har levererat många sk måndagsex, men isf kanske det kan vara nåt sånt..?

Min dotter har kombinationen K10 och tamrongluggen ifråga. Hon levererar giftigt skarpa bilder, så du borde kolla objektivet.

Dessutom är den grymt skarp på min K20.
lm

Hmmm....

Då borde det bli en koll alltså. Fan för att vara utan grejer när man köpt dom!
Mitt hus (kamerahus ;)) var borta i 2 mån för inte så länge sedan. Som tur var så gick den sönder en vecka innan garantin gick ut :) Tur i oturen kallas sånt :)

Iaf...

Gluggen i sig hade jag hört gott om innan så jag har väl misstänkt att det är nått vajs. Den är testad på photozone, på en nikon 200 iofs, och fick bra betyg. Man ska ju inte jämföra mellan olika hus men jag tror ju att skillnaden är rätt liten. Ska köra ett tag till på mindre bländare så jag inte skickar iväg den i onödan. För det skulle vara ännu tristare :)

Länk till test:
http://www.photozone.de/nikon--nikk...ical-if-nikon-lab-test-report--review?start=1

Senast ändrad:
Var tvungen att skicka in mitt då jag hade mycket framfocus med objektivet på min K100D, efter det blev det bra.

Har dock aldrig känt att jag fått helt skarpa bilder på min K20D, framför allt på f/2.8. Har inte heller testat för fel i focus, men misstänker att K20D:n är "kräsnare" eller nåt.

Fick du skicka med huset också då?

Suck...

Missade hela våren i år för att kameran var borta i 2,5 månader...

Kanske lika bra att skicka iväg den nu ändå och nöja sig med kit-gluggen i sommar... Då har jag den nog till hösten iaf :)

Vilka långa tider ni pratar om. Har jag bara haft tur (i oturen då de inte borde behövts skickas från början, grrr) då jag har skickat två st Sigma gluggar vid olika tillfällen på garantijustering och bägge var tillbaka inom två veckor.

Min kompis har ett 28-75 till sin Canon 20D. Hade bakfokus från början, men blev tokskarpt efter justering i Tyskland.

/ Jonas

Vilka långa tider ni pratar om. Har jag bara haft tur (i oturen då de inte borde behövts skickas från början, grrr) då jag har skickat två st Sigma gluggar vid olika tillfällen på garantijustering och bägge var tillbaka inom två veckor.

Sigma har väl service för sina gluggar i Sverige?
Snabbaste jag varit med om var då jag skulle uppdatera min Sigma blixt efter köp av K20D, jag kör förbi deras service-ställe i Kungsbacka på väg till jobbet, lämnade en morgon och kunde hämta 2 dagar senare.

Och då såg jag en hel del gluggar på service också...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar