Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är detta smuts på sensorn?

Produkter
(logga in för att koppla)

Yankee

Aktiv medlem
Jag undrar vad detta är.
Dessa prickar (uppe till vänster) ser jag endast ibland.
Någon som kan hjälpa mig?
Och om det är smuts på sensorn, vågar man rengöra själv eller ska man lämna in kameran?
 

Bilagor

  • fjallvandring-031.jpg
    fjallvandring-031.jpg
    42.4 KB · Visningar: 472
Lägger upp en till där man ser lite bättre.
 

Bilagor

  • fjallvandring-033.jpg
    fjallvandring-033.jpg
    32.2 KB · Visningar: 468
Jag tycker det ser ut som smuts. Ta av objektivet och
kolla (och fäll upp spegeln)!

Att du bara ser det ibland kan bero på vilken brännvidd du använder.
 
Tjenixen - kolla in den här tråden:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=28395

Beskriver ett sätt att kolla hur mycket smuts man har på sensorn å så finns det länkar till ställen där du kan köpa rengöringsprylar. Man kan också lämna in kameran för putsning, tar en halvtimme med kostar upp till 300 kronor. Inte hållbart i längden alltså. Hur ofta man måste putsa beror på en mängd olika faktorer.

/Andreas
 
Jag tycker att det helt klart ser ut som att du har fått något på sensorn. Prickarna ligger på exakt samma ställe i förhållande till varandra på de båda bilderna, det brukar vara ett säkert tecken. Jag antar att du har putsat gluggen?

Det kan vara så att smutset bara syns vid långa slutartider (ca 1/10), men det kan även synas hela tiden om det är tillräckligt mycket.

Lycka till!

Häls Martin
 
Kastar mig in här och frågar lite dumt, har du kollat så det inte är skit på objektivet/filtret?
(Kolla även på "innerdelen" (delen som sitter in mot kameran)

Eller blir det oavsett objektiv?


/Jocce
 
Jocce skrev:
Kastar mig in här och frågar lite dumt, har du kollat så det inte är skit på objektivet/filtret?
(Kolla även på "innerdelen" (delen som sitter in mot kameran)

Eller blir det oavsett objektiv?


/Jocce

Jag har tyvärr bara ett objektiv.
Och jag har kollat på det.
Jag kollade på sensorn men såg inget synligt, möjligtvis två pyttesmå dammkorn, men jag antar att det räcker?
Eller brukar man se smutsen på sensorn väl?
 
Yankee skrev:

Jag kollade på sensorn men såg inget synligt, möjligtvis två pyttesmå dammkorn, men jag antar att det räcker?
Eller brukar man se smutsen på sensorn väl?

Jag har aldrig sett smuts på sensorn med blotta ögat trots att det på en provbild ser ut som om det fanns ett helt grustag där.

/ Roine
 
Yankee skrev:
Och om det är smuts på sensorn, vågar man rengöra själv eller ska man lämna in kameran?

Visst är det sensorsmuts!
Jag vill redan nu ge det livsviktiga tipset att INTE använda tryckluft på burk. Många tror att det är en bra lösning, men problemet är att det inte bara kommer luft ur burken utan ofta även en tunn oljeliknande film som du absolut inte vill få på din senor!
För att göra rent är det bäst att köpa ett rengöringskit med specialla dukar,verktyg och vätskor. Eller lämna in kameran.

//
 
Re: Re: Är detta smuts på sensorn?

Megapolare skrev:
Visst är det sensorsmuts!
Jag vill redan nu ge det livsviktiga tipset att INTE använda tryckluft på burk. Många tror att det är en bra lösning, men problemet är att det inte bara kommer luft ur burken utan ofta även en tunn oljeliknande film som du absolut inte vill få på din senor!
För att göra rent är det bäst att köpa ett rengöringskit med specialla dukar,verktyg och vätskor. Eller lämna in kameran.

//

Well thank you
 
Blända ner ordentligt och plåta ett jämt upplyst vitt papper så ser du smutsen. Smutsen syns i regel bäst om du kör med liten bländare.

Den mest poplära rengöringsmetoden verkar vara vätska och pecpads, kan bland annat köpas på YFO.

Smuts på frontlinsen brukar inte synas speciellt på bilden, om det inte är motljussituation.
 
Damocles skrev:
Blända ner ordentligt och plåta ett jämt upplyst vitt papper så ser du smutsen. Smutsen syns i regel bäst om du kör med liten bländare.

Den mest poplära rengöringsmetoden verkar vara vätska och pecpads, kan bland annat köpas på YFO.

Smuts på frontlinsen brukar inte synas speciellt på bilden, om det inte är motljussituation.
Robert, jag har liknande fläckar efter att varit ute idag å fotat. Ser heller inget dammkorn på sensorn (med blotta ögat), och det blir med olika objektiv på liten bländare. Det är bara å skaffa rengöringskit, men eftersom det bara är ett dammkorn så ska jag nog först prova att blåsa försiktigt med en gummiblåsa, men inte för nära.
Trots at jag försökt skifta objektiv så snabbt jag bara hinner så har det lyckat tränga in damm redan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.