Annons

Är detta seriöst..?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tycker mig ha läst många liknande trådar vad gäller det mest elementära i vårt samhälle, nämligen FRI KONKURRENS!
För det är vad det här handlar om. En del tycker att alla ska gå efter olika branch-prislistor och ta för de flestas ögon ganska höga belopp för att få ta bilder på kundens bröllop.
Jag har full förståelse att en del tar 7-10 kkr för att plåta ett bröllop och jag säger inte att de inte är värda pengarna, men samtidigt bryr jag mig inte ett dugg om ngn vill "sälja sig" billigt för att tjäna en slant på sin hobby.
Som ngn tidigare nämnde letar folk land och rike runt efter billigaste kameraprylen, men där finns inga skrupler!?
Ska alla ta lika mkt betalt för samma typ av jobb? Ja då kallas det ibland kartellbildning ngt som hatas av konsumenter (inte minst bland bilägare).

Visst ska det inte uppmuntras till svartjobb, men det ser jag inte att det görs i det här fallet.
Om en amatör vill börja plåta på bröllop, men kanske inte är fullt så duktig som många här på FS, ska han/hon då ta "fullt" betalt?
Jag har själv plåtat på ett par bröllop och lagt ett "lågt" pris då jag inte känt mig säker på att kunna leverera kanonbilder. Dock har, och det är också viktigast för mig, kunden alltid varit nöjd.
Det gäller bara att vara tydlig mot kunden så de inte har allt för höga förväntningar om man själv är "nybörjare" vilket alla är ngn gång.

/Patrik
-som är för fri konkurrens!
 
gameburg skrev:
Tycker mig ha läst många liknande trådar vad gäller det mest elementära i vårt samhälle, nämligen FRI KONKURRENS!
För det är vad det här handlar om. En del tycker att alla ska gå efter olika branch-prislistor och ta för de flestas ögon ganska höga belopp för att få ta bilder på kundens bröllop.
Jag har full förståelse att en del tar 7-10 kkr för att plåta ett bröllop och jag säger inte att de inte är värda pengarna, men samtidigt bryr jag mig inte ett dugg om ngn vill "sälja sig" billigt för att tjäna en slant på sin hobby.
Som ngn tidigare nämnde letar folk land och rike runt efter billigaste kameraprylen, men där finns inga skrupler!?
Ska alla ta lika mkt betalt för samma typ av jobb? Ja då kallas det ibland kartellbildning ngt som hatas av konsumenter (inte minst bland bilägare).

Visst ska det inte uppmuntras till svartjobb, men det ser jag inte att det görs i det här fallet.
Om en amatör vill börja plåta på bröllop, men kanske inte är fullt så duktig som många här på FS, ska han/hon då ta "fullt" betalt?
Jag har själv plåtat på ett par bröllop och lagt ett "lågt" pris då jag inte känt mig säker på att kunna leverera kanonbilder. Dock har, och det är också viktigast för mig, kunden alltid varit nöjd.
Det gäller bara att vara tydlig mot kunden så de inte har allt för höga förväntningar om man själv är "nybörjare" vilket alla är ngn gång.

/Patrik
-som är för fri konkurrens!

Jag är helt enig. Och argumetet att man "dumpar" priserna och därmed "förstör" för yrkesfotografer som ska leva på forograferandet har jag ringa förståelse för. Om inte prisskillnaden mellan amatören och yrkesfotografen framgår av kvaliteten är det väl tveksamt om yrkesfotografen har valt rätt yrke... Kunden väljer själv pris och kvalitet, och jag förstår inte folk som jobbar i ett serviceyrke som inte kan acceptera det.
 
Jag har aldrig sålt bilder till privatpersoner, men jag föreställer mig att just bröllopsfotografer är så polariserade som de kan bli. Gissningsvis befinner sig den marknaden i ett förvirrat prisvakum efter digitalkamerans intåg, och 500 kr och 5 000 kr verkar vara lika rimliga arvoden för en heldag hos prosumersegmentet av fotografer.

Jag har följt denna diskussion med glimten i ögat, men det är väl ändå alltid enklast att fråga källan själv om man har möjlighet? Jag hörde mig för med annonsörerna vad de var ute efter och i vilken prisnivå. Så enkelt var det. De bad om ett prisförslag och svarade genast att t ex 700 kr för tio bilder på CD är alldeles för dyrt och att de inte ville att bilderna hamnade på Internet.

700 kr royaltyfritt inklusive moms, kommunalskatt, egenavgifter, reseersättning, förbrukningsmaterial och scanning. Och du får inte använda bilderna i din marknadsföring. Någon?
 
pokku skrev:
Jag har aldrig sålt bilder till privatpersoner, men jag föreställer mig att just bröllopsfotografer är så polariserade som de kan bli. Gissningsvis befinner sig den marknaden i ett förvirrat prisvakum efter digitalkamerans intåg, och 500 kr och 5 000 kr verkar vara lika rimliga arvoden för en heldag hos prosumersegmentet av fotografer.

Jag har följt denna diskussion med glimten i ögat, men det är väl ändå alltid enklast att fråga källan själv om man har möjlighet? Jag hörde mig för med annonsörerna vad de var ute efter och i vilken prisnivå. Så enkelt var det. De bad om ett prisförslag och svarade genast att t ex 700 kr för tio bilder på CD är alldeles för dyrt och att de inte ville att bilderna hamnade på Internet.

700 kr royaltyfritt inklusive moms, kommunalskatt, egenavgifter, reseersättning, förbrukningsmaterial och scanning. Och du får inte använda bilderna i din marknadsföring. Någon?

he he, ja ingen vidare timpenning.
Men de e klart har man cykel/promenadavstånd till kyrkan, knäpper av 10 bilder i rask följd, åker hem och bränner en cd utan redigering av bilderna, så kanske det vore läge att lägga en offert;-)
Tror nog att de kommer få problem att hitta ngn som gör det för den pengen. Vore kanske bättre att be alla som kommer till kyrkan att ta en bild var, då kan de säkert få ihop ett gäng bilder med väl blandad kvalité.

Att gifta sig idag är inte billigt och att spara in på fotograferingen är det nog tyvärr många som gör. Jag kan bara pratat för mig själv att när den stora dagen för mig nalkas, kommer jag nog be ngn av mina nära fotokompisar jag litar på att plåta (om de ställer upp;-).

/Patrik
 
Jag kan inte annat än småle åt hela denna tråd.
Läs nu detta inlägg med en stor portion ironi och med glimten i ögat!

Du stolta yrkesfotograf - Var stolt över det du presterar och sätt det pris Du vill ha för att utföra ett arbete MEN - Lär dig leva med och acceptera den fria marknadens konkurrensproblem.

Du är nämligen själv en del i denna!
Du har gått över till digitala världen = DU orsakar att 1000-tals människor blir utan arbete och jag tror inte du ligger sömnlös för det. Du är ute efter att leva på ditt yrke som en av många andra i en relativt sett överetablerad marknad.

Se bara här vad du ställer till med http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=41508

Som yrkesfotograf finns det ett antal potentiella kunder - Den kunden som det i denna tråd refereras till tillhör vare sig din potentiella kundkrets (eftersom de inte har råd eller vill betala vad du vill ha) eller en kundtyp som du kommer kunna "omvända" till att vilja betala det det kostar att anlita ett fullödigt proffs.

Sedan finns det "glada amatörer" som är långt mer skickliga än de s.k. professionella yrkesfotograferna - De har bara insett att de inte kan överleva i det yrket eller så trivs de bättre med att arbeta med något annat.

Svartjobb?
Inget som man skall vare sig uppmuntra till eller befatta sig med. (skulle dock vara intressant att veta hur många yrkesfotografer som betalat svart för städhjälp, reparation av bilen eller på annat sätt bett om lägre pris utan kvitto)

I fallet med den glada amatören så är det precis så som Staffan Hardie skrev tidigare
Som amatörfotograf så kan man göra hobbyavdrag, dvs man kvittar inkomster mot utgifter inom hobbyn. Utgifter får sparas i fem år innan de måste kvittas mot inkomster eller gå förlorade. På så vis kan man redovisa inkomster men ändå slippa skatta för dem så det är
ingen som uppmanar till svartjobb i den annonsen.


Till dig som är den goe glade amatören - Kör hårt! Vill du ta ett gratisuppdrag för att du vill skaffa dig erfarenheter, behöver träna innan även du kliver upp och kallar dig yrkesfotograf spelar mindre roll. Det är DU som avgör om du är villig att ställa upp på de villkor köparen/beställaren vill ge dig.

Som Andreas Lübeck skrev
700 kr royaltyfritt inklusive moms, kommunalskatt, egenavgifter, reseersättning, förbrukningsmaterial och scanning. Och du får inte använda bilderna i din marknadsföring. Någon?

Det är inget som man som yrkesfotograf kan leva på - Det kan nog alla vara överens om. MEN det är inte din kundkategori eller hur?

Jag har också full förståelse för att bröllopsparet faktiskt inte vill att bilderna hamnar på Internet eller i reklam för någon produkt........

Jag arbetar i en extremt konkurrensutsatt bransch så jag vet vad jag talar om. Jag utsätts dagligen av stenhård konkurrens från Indien, Rysslan, Baltstaterna samt givetvis den svenska marknadens aktörer som i mina ögon dumpar priserna. Jag har lärt mig leva med detta och konkurrerar inte med priset - Jag konkurrerar med kvalitet och kompetens.
Den dagen det inte fungerar så får jag bita i det sura äpplet och inse att det är dags att lägga ned verksamheten eller rentav gå i konkurs - Tuff Luck, javist men det är detta som är den fria konkurrensens pris - Inget som någon tycker är fel när de handlar mat på stormarknaden och skickar kvartersbutiken in i konkurs......

PS Hela syftet med FS är ju att amatörer OCH yrkesfotografer skall ha en gemsam plats att utbyta erfarenheter med varandra. Det i sig leder säkert till att en och annan idag varandes glad amatör kliver upp och blir yrkesfotograf. Då har du ju hjälpt till att konkurrera med dig själv? Jag delar gärna med mig av mina kunskaper och om Du som yrkesfotograf då tjänar pengar på det jag givit dig gratis här skall jag då ha royalty på det?
 
Senast ändrad:
hur många gånger jag än läser annonsen ser jag inte vad det oseriösa skulle vara i den.

Att man tar in anbud/offerter är väl vida förekommande oavsett vad saken gäller.

Vill du bygga om ditt hus är det väl självklart att du tar in anbud från flera entrepenörer för att få bästa pris.
Att sedan köparen troligen kommer att titta på referenser utöver prissättningen är lika normalt det också.

Själv gjorde jag en dundertabbe när jag beställde mina egna bröllopsfoton och tog inte in anbud och fick lära mig den dyra läxan att det skiljde 180% mellan ett par studior i den staden jag gifte mig i när jag sedan titta på deras resultat fanns det inget som rättfärdigade det priset jag hade betalat jämnfört med andra fotografer så jag ser inte vad problemet är.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.