Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är detta seriöst..?

Produkter
(logga in för att koppla)

jensohlsson

Aktiv medlem
Jag hittade den här annonsen under "Jobb finnes" här på FS. Folk får naturligtvis prioritera vad man vill när man bestämmer sig för vilken fotograf man vill anlita, men hur seriöst är detta egentligen?

"Jobb finnes: Fotograf till mindre trädgårdsbröllop
Till ett bröllop i trädgården sökes en amatörfotograf som vill tjäna en liten hacka. Datumet är en vardag i början av september. Billigaste erbjudandet vinner!"


Ska fotografering bara handla om att undertrumfa varandra i pris? Och är detta inte att utnyttja mängden fotografer som letar efter uppdrag? Jag bor inte i närheten av jobbet, men hade aldrig ens lämnat ett bud på en sån här annons.

/Jens
 
"Billigaste erbjudandet vinner" känns ju lite skakigt när det är en såpass viktig dag...?
Men de kanske tar maten från Mac Donalds också;-)
 
Om de bara har en egen kamera med självutlösare så tror jag att alla erbjudanden från oss på fotosidan får se sig slagna :)

Måste säga att formuleringen känns som ett bra sätt att göra de flesta bra fotografer ointresserade. De kanske skulle fått ett bra jobb billigt om de bara valde andra formuleringar!
 
Jag tror det finns rätt gott om folk som tror att bra bilder "tar sig själva" om man bara har intressanta motiv och en bra kamera. Utifrån det perspektivet är annonsen inte konstig. Självklart vill man köpa fotojobbet billigt och om det enda som skiljer fotografer åt är deras prislista så varför inte.
 
Varför skulle priskonkurens inom bildproduktion vara tabu? Självklart så är det väl som med det mesta, man får vad man betalar för. Men varför är det så upprörande om en fotograf "dumpar" priset. Med tanke på hur många fotografer det finns (mer eller mindre professionella), så borde det ju vara extremt billigt att hyra en icke namnkunnig fotograf?
 
Värre är det väl när man ser "fotografer" som annonserar ut pressentkort på te.x tradera värde 15.000kr och när man ser fotografens portfolio är det det värsta man har sett i bildväg.. inte värsta värsta, men SÄMSTA värsta!

/Adam
 
Man kan ju alltid fotografera gratis
men vara svindyr på pappersbilder
när man inte lämnar ifrån sig orginalfiler/negativ *s*.

Väldigt plumpt formulerad annons.
 
Ser inget konstigt med annonsen, anbudsförfarande är väl allmänt förekommande..
 
gunte skrev:
Ser inget konstigt med annonsen, anbudsförfarande är väl allmänt förekommande..
Jupp, men när man lämnar anbud brukar det finnas både skall- och bör-krav, man ska lämna referenser på liknande uppdrag och dessutom lite andra formalia ;)
 
So what?

Om någon inte tycker att just denna annons var seriös så lär man ju knappast behöva engagera sig som fotograf heller?

Den senaste tiden tycket jag FS har börjat få en utpräglad "Jantelagsstämning" med flera plumpa påhopp och okänsliga kommentarer.

MEN i min värld handlar FS om att utbyta erfarenheter om fotografering, att tillsammans utveckla oss som fotografer (nybörjare, amatörer, semi-proffs till proffs dvs alla som vill och kan bidra) -Inte att racka ned på varandra!

Spelar det roll för någon medlem på FS om nu detta lyckliga par får det de frågar efter?

De kanske inte har råd med en proffsfotograf från NY, Paris eller London. De kanske nöjer sig med helt OK bilder men inte kan/vill ta dem själva?
Vem här på FS skulle de valt? Vem är tillräckligt bra enligt vems syn?

Om det hade varit jag som behövt en fotograf till mitt bröllop hade jag nog först tittat på olika fotografers bilder och sedan valt den som varit billigast till den kvalité jag efterfrågat. Jag varken har en sjö av pengar att ösa ur eller tänker betala ett överpris...

Om DE och Deras gäster tycker det är helt ok med mat från McDonalds, är det något för medlemmarna på FS att bry sig om??

Kan vi inte bättre än detta?
Är FS på väg att bli ett GG-community istället för ett ställe där positivitet och vilja att hjälpa varandra är en ledstjärna?


GG = "griniga gubbar"

/Niclas (just nu GG)
 
Senast ändrad:
gunte skrev:
Ser inget konstigt med annonsen, anbudsförfarande är väl allmänt förekommande..

Inget konstigt??? Som jag ser det är det ju en klar uppmaning till "svartjobb".
Formuleringen "en amatörfotograf som vill tjäna en liten hacka" får åtminstonde inte mej att se det på annat sätt.
Mej veterligt är det iaf olagligt att jobba svart, och det snedvrider konkurensen för fotografer precis som i alla andra brancher där det förekommer och bör motarbetas.
 
Hades skrev:
Inget konstigt??? Som jag ser det är det ju en klar uppmaning till "svartjobb".
Formuleringen "en amatörfotograf som vill tjäna en liten hacka" får åtminstonde inte mej att se det på annat sätt.
Mej veterligt är det iaf olagligt att jobba svart, och det snedvrider konkurensen för fotografer precis som i alla andra brancher där det förekommer och bör motarbetas.

Som amatörfotograf så kan man göra hobbyavdrag, dvs man kvittar inkomster mot utgifter inom hobbyn. Utgifter får sparas i fem år innan de måste kvittas mot inkomster eller gå förlorade. På så vis kan man redovisa inkomster men ändå slippa skatta för dem så det är ingen som uppmanar till svartjobb i den annonsen.

Staffan
 
Svedlund skrev:
[[
Om det hade varit jag som behövt en fotograf till mitt bröllop hade jag nog först tittat på olika fotografers bilder och sedan valt den som varit billigast till den kvalité jag efterfrågat. Jag varken har en sjö av pengar att ösa ur eller tänker betala ett överpris...


Annonsens formulering antyder att det inte handlade om kvalitet, utan bara pris. Ungefär som "vem förödmjukar sig mest för att få en chans att få knäppa bilder på vårt lilla hippa bröllop?"

[[B}
Kan vi inte bättre än detta?
Är FS på väg att bli ett GG-community istället för ett ställe där positivitet och vilja att hjälpa varandra är en ledstjärna?


GG = "griniga gubbar"

[/B]

Man kan hjälpa varandra på olika sätt. Ett är att tillsammans jobba för att kunder ser fotografen som en yrkesman/professionell person, och inte som någon piga/dräng utrustad med kamera som man kan slänga till några hundralappar som ersättning.
Observera att jag inte pratar om priskartellbildning eller att sätta konkurrensen ur spel. Utan helt enkelt att kunderna får lära sig att kvalitet kostar.
Det finns många här på FS som har fotografyrket som dröm, och det är väl inte nödvändigt att krossa drömmarna genom att ge blivande fotografer en marknad där lägsta priset gäller, och inte vem som bäst klarar den yrkesmässiga utmaningen.
 
Hades skrev:
Inget konstigt??? Som jag ser det är det ju en klar uppmaning till "svartjobb".
Formuleringen "en amatörfotograf som vill tjäna en liten hacka" får åtminstonde inte mej att se det på annat sätt.
Mej veterligt är det iaf olagligt att jobba svart, och det snedvrider konkurensen för fotografer precis som i alla andra brancher där det förekommer och bör motarbetas.


Jag kan inte se något som säger att detta skulle vara en uppmaning till svartjobb. Motivera lite mera sakligt hur du drar den slutsatsen.

När det gäller annonsen så kan det ju faktiskt vara så att brudparet inte tycker att det är så viktigt att bilderna blir av högsta proffskvalitet. Eller så kanske de har en tight budget (och vill satsa mer på bröllopsresan än på bilderna).

I vilket fall som helst ser jag inget i annonsen som gör att de förtjänar att bli anklagade för att sätta in "skumma" annonser eller uppmana till svartjobb. Hur mycket man vill lägga på en fotografering är väl upp till den som skall köpa tjänsten!!!

F
 
Det är lätt, speciellt när man pratar med likasinnade, att man stirrar sig blind på sitt eget intresseområde.

Hur många här skulle tacka nej till en hyfsat god bröllopsmiddag som kostar en bråkdel av vad en stjärnkock begär? Skall ingångsmarschen spelas av solotrumpetaren i Radiosymfonikerna eller duger en amatörmusiker? Vin för femhundra eller sjuttio kronor flaskan?

Även om formuleringen i annonsen kan tolkas bokstavligt, så är det fortfarande mycket möjligt att brudparet väljer att INTE anlita Instamatic-Pelle, 8 år, för tio spänn plus ett kexchoklad...
 
När man läser FS-trådar om köpt foto-utrustning så verkar lägsta möjliga pris vara oerhört högt prioriterat hos många medlemmar. Konstigt om inte samma resonemang accepteras hos dem som köper fototjänster.
 
Aton_ skrev:
När man läser FS-trådar om köpt foto-utrustning så verkar lägsta möjliga pris vara oerhört högt prioriterat hos många medlemmar. Konstigt om inte samma resonemang accepteras hos dem som köper fototjänster.

Lustigt, jag satt precis och tänkte samma sak. Folk tvekar inte att importera sin utrustning från USA utan att betala skatt eller tull, men när någon söker en billig fotograf är det helt plötsligt "uppmaning till svartjobb" och "oseriöst".

Jaja... Det kanske finns någon som vill ge sig in på bröllopsfotografering utan att känna pressen av att det är någon som betalt dyra pengar eller ännu värre, någon man känner som man får göra det nästan gratis åt.


Edit:

Även om de nu inte skrivit "billigast vinner" visst tusan vet vi alla att priset finns med där bakom kulliserna när man väl väljer.
 
För det först vet ni vad dom är beredda på att betala?

Sedan finns det mycket fotografer i Sverige
säker många fler än vad som behövs så dom kan ju göra det varför inte om man har taskig ekonomi?

Det är ju upp till var och en om man vill ta på sig uppdraget så varför gnälla över detta?
 
Å andra sidan hade nog Instamatic Pelle, 8 år, tagit mycket intressantare bröllopsfoton än många andra :)

Speciellt med den kameran.
 
Aton_ skrev:
När man läser FS-trådar om köpt foto-utrustning så verkar lägsta möjliga pris vara oerhört högt prioriterat hos många medlemmar. Konstigt om inte samma resonemang accepteras hos dem som köper fototjänster.

Bra sagt! Det är en mycket intressant fråga.

----


Jag ser inte heller något problem med annonsen. Hade jag bott i närheten och haft lite tid över så hade jag gärna åkt dit o knäppt lite bilder gratis om det vore så. Jag hade sett det som en ren erfarenhet och möjligheten att göra någon glad. Troligtvis ställer inte brudparet så höga krav heller, utan jag kan känna mig ganska avslappnad.

När jag fotograferar i naturen är det ingen jag kan debitera för "jobbet" som egentligen inte är något jobb... utan bara nöjes/hobbyfotografering. Varför kan det inte vara likadant om det är människor med på bilden?

Jag förstår att en fotograf som lever på sitt fotograferande ser det från ett annat håll... Men det är ett rätt bra gäng som INTE lever på sitt plåtande...

//Peter
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.