Annons

Är detta paket prisvärt.

Produkter
(logga in för att koppla)

Annapahl

Aktiv medlem
Jag ska nu köpa min första digitala systemkamera och jag har fastnat för Konica Minolta. Vad tycker ni om detta paketpris?

Paket med Dynax 5D - digital systemkamera med 6,1 megapixel och ett EXTRA 70-210mm objektiv. 512 MB CF-kort på köpet! Kostnad: 7885:-

Sen undrar jag om det räcker med 6,1 mp eller ska man satsa på en kamera med 8mp?
 
Jag ska använda den till både och faktiskt. Den ska användas till mitt eget bröllop. En jätteduktig amatörfotograf ska fota men hon har själv bara en vanlig systemkamera. För att spara pengar på framkallning ska jag använda en digital kamera så då tänkte jag passa på att köpa en redan nu.

Det jag kräver av en kamera är att den ska vara enkel att använda men ge foton i hög kvalite. Jag vill även ha en snabb kamera. Men så du säkert märker är jag rätt nybörjare.
 
Just när det gäller bröllopsfotografering så är det inte säkert att vanliga standard-prylar räcker. Du bör ha antingen en rejäl blixt eller ett ljusstarkt objektiv av någon sort. Det är ofta ganska mörkt inne i flesta kyrkor.

Om du väljer att använda blixt så får du räkna med att det kan störa en hel del. En sak man kan göra är att säga till att bara en eller två utvalda fotografer får använda blixt.

Se till att försöka göra ett foto-genrep på platsen, tänk bl.a. på följande:

- Bestäm var fotografen ska vara placerad, antingen så kan han/hon gå runt eller sitta bland publiken, i så fall så på första bänk! (Man kan inte ta bra bilder om man har ett antal huvuden ivägen). Se till att fotografen kan fota allt som händer, exempelvis om någon framför ett musiknummer.

- Provfotografera innan! Se till att testa om kamerans autoinställningar ger tillräckligt bra resultat, om inte så försök hitta rätt på annat sätt. Testa vilket objektiv som du vill ha på kameran -- att byta under resans gång kan gå, men det kan också strula till saker och ting.

- Om blixt används så kanske man måste öka slutartiden något så att inte de delar av kyrkan som inte lyses upp blir kolsvarta.

- Ris-kastningsscener kan ge riktigt bra bilder, speciellt om man lyckas få lagom mycket rörelsoskärpa på riskornen. Detta är inget som man får rätt första gången och man får inte en andra chans. Testa, testa, testa tills det ser bra ut (i samma ljusförhållanden som i verkligheten).

- Prata igenom vilken typ av bilder som ni vill ha, det är svårt att ta om dom i efterhand. Låna gärna foton från någon annan och använd som inspirationskälla.

- In- och utmarcherna är svåra att fota -- det går fortare än man tror och det är svårt att undvika att "bränna ut" brudparet och göra bakgrunden svart.

I samband med själva bröllopet så fota massor både före och efter -- det är helt ok att gå fram till ett par och be dom ställa sig så att man kan ta ett bra foto på dom. Kvällen tar slut mycket snabbare än vad man tror och det är synd att upptäcka att man missat någon.

Organisera gärna ett släktbild, med brudparet i mitten. Det är inte så ofta som "alla" är med på en gång.

Om bröllopsföljet ska vandra från kyrkan till festlokalen så försök hitta en bra plats där man man fota tåget framifrån.


(Svarade visst lite mer än bara på frågan... Lycka till med allt!)
 
Jag tog för givet att du hade orginal 18-70 med i priset? annars blir det som Per skrev jobbigt att fota närmare.

Men priset är bra. Lite väl bra.. Vad är det för minneskort? Du bör satsa på ett kvalitets minneskort när du köper en sådan kamera, alltså inte ett budget.

Ex: Sandisk ultra II

Och så hade jag köpt 1 gb med tanke på att du skall fota ditt bröllop, så slipper du vara osäker på mängden kort..

Kameran i sig är ju en kanon kamera, hade gärna haft en om ekonomin tillät.. men nu är det inte så. Den ger kanon kort och är snabb. Dock så skall personen som tar vara lite insatt i den. Man kan nämligen göra väldigt mycket för att få bättre kort än att bara köra "orginal" inställningar.

Sedan så kan det vara värt att ha en extra blixt beroende på hur kyrkan ser ut och ljuset.

När det gäller mpixel så räcker 6 gott och väl, det är inte ofta man nyttjar mer. Om man inte är en person som kör mycket photoshop och A3+ storlekar.

Detta är ju som sagt min åsikt..

Angående det Anders sa med störa i kyrkan är väldigt omdiskuterat. Jag valde att ha två proffisionella fotografer förra året, och dom störde ingenting, märkte dom inte ens. Och alla i publiken fick ta hur mycket bilder dom ville. Det är en smaksak. Min fru och jag brydde oss inte.
 
Förresten, 512 MB räcker nog inte -- det är inte många bilder som får plats i en sånt, speciellt inte om både själva bröllopet och festen efteråt ska få plats.

Varje bild på en 8MP kamera tar ca. 3 MB, vilket innebär att du bara får plats med ca. 150 bilder, vilket är på tok för lite. Sikta på att du kanske behöver på 500 bilder (Förberedelser + Bröllop + Fest) för att ha ett bra urval att välja mellan. (Att ta så många bilder kan vara onaturligt för en som är van vid analoga kameror, så se till att personen i fråga får tid att öva sig på att ta många foton på kort tid.)

Extra batterier kanske också är en bra idé, speciellt till blixten. (Packa med laddaren också för säkerhets skull.)
 
Till bröllop skall man inte chansa.

Ta paketet och komplettera med:
- Minoltas 50mm/1.7, väldigt skarpt och prisvärt.
- Extra minneskort: 2st 1Gb: Minne är billigt, bättre med 2 kort än ett stort ifall något skulle gå sönder.
- Extra batteri, pirat från 24hShop kostar runt 150-200kr

Om pengarna räcker:
- En extern blixt, Sigmas DG super kostar ca 2300.
- Extra batteri till blixten, flera uppsättningar.

Låt din vän ha kamera minst 2veckor för att komma in i den digitala tekniken. Det skiljer sig lite mot film så man måste öva lite för att sätta exponeringarna rätt.
 
Konica Minolta Digitalt

--------------------------------------------------
Anders Lindgren skrev:

Just när det gäller bröllopsfotografering så är det inte säkert att vanliga standard-prylar räcker. Du bör ha antingen en rejäl blixt eller ett ljusstarkt objektiv av någon sort. Det är ofta ganska mörkt inne i flesta kyrkor...
--------------------------------------------------

Vaa?
Skulle inte vanliga standard-prylar räcka vid en fotografering av ett bröllop, i en helt vanlig kyrka?
Om det är tidigt på dagen, bör ljuset mer än väl räcka till, blir det mörkare, använd en högre ISO inställning på bildsensorn, i dessa situationer är blixt inte att föredra, tar bort stämningen, använd ett ljusstarkt objektiv istället.
Jag brukar alltid använda normaloptiken, här en Minolta Rokkor 50mm/1,7, vid arbeten där skärpan skall vara i topp.

Besök kyrkan, innan brölloppet, för att kolla ljuset och tänkta platser för att fotografera.
Och så hade jag oxå köpt 1 Gb minneskort, helt rätt!

Kameran K-M Dynax 5D är ett mycket fint verktyg, men fotografen bör träna inför fotograferingen, så att det går smidigt till i kyrkan.
Använd för säkerhets skull även ett stativ, när ljuset blir svagt och exp.tiderna något på gränsen till vad AS kan hjälpa till med.
Ett bröllop brukar vara stillsamt, så långa exp.tider bör inte vara ett problem.
Svårare under middagen efter brölloppet, då brukar det bli fart på dansen, eventuellt en blixt kan vara en hjälp då först.
 
Re: Konica Minolta Digitalt

larsborg skrev:

Vaa?
Skulle inte vanliga standard-prylar räcka vid en fotografering av ett bröllop, i en helt vanlig kyrka?

Jag brukar alltid använda normaloptiken, här en Minolta Rokkor 50mm/1,7, vid arbeten där skärpan skall vara i topp.

Men "standard-prylar" menar jag det som brukar följa med i grundpaketen, t.ex. en 28-90/3.5-5.6. Det är trist att upptäcka dagen efter ett bröllop att de flesta bilderna blev halv- (eller hel-) kassa, men får ju inte en andra chans...

Självklart, om man vet vad man gör och använder sig av stativ, AS, höga ISO-tal etc. så kan man klara sig ändå, under förutsättning att kyrkan än någorlunda ljus.
 
Dynax paket

Jag köpte ett sådant paket som du beskriver med 512 minnes kort, 18-70 objektiv och ett 70-210 för ungefär samma pengar och jag är nöjd med det.
.

Du kommer att bli nöjd med ditt köp.

Lycka till !
 
--------------------------------------------------
Anders Lindgren skrev:

Men "standard-prylar" menar jag det som brukar följa med i grundpaketen, t.ex. en 28-90/3.5-5.6. Det är trist att upptäcka dagen efter ett bröllop att de flesta bilderna blev halv- (eller hel-) kassa, men får ju inte en andra chans...

Självklart, om man vet vad man gör och använder sig av stativ, AS, höga ISO-tal etc. så kan man klara sig ändå, under förutsättning att kyrkan än någorlunda ljus.
--------------------------------------------------

Ja, ja var lite snabb i vändningarna, standardpaketet med kitzoomen, det var det du menade, javisst, detta skall inte användas vid dåligt ljus inomhus, dels för något låg ljusstyrka, dels för att en zoomoptik inte kan mäta sig med en fast optik i skärpa
Jag håller med dig, för övrigt!
Kanske, med tanke på att K-M Dynax 5D, har en APS-C bildsensor, där 50mm optiken blir ett 75mm, rent av en vidvinkel kunde vara det bästa alternativet, alltså 35mm/2,0.
Då fås den verkliga brännvidden:
35 x 1,5 ~ 50 (mm)

...man får ju inte en andra chans...
Inte?
Det är bara att gifta om sig, igen, ha-ha
 
Som Anna skrev: "Men så du säkert märker är jag rätt nybörjare."

Så bör ni tagga ner på termer och teknik och förklara det så att hon får normal användar tips.

Väldigt bra tips som Lars skrev: "Besök kyrkan, innan brölloppet, för att kolla ljuset och tänkta platser för att fotografera."

Detta bör du i allra högsta grad göra om det är en duktig amatör fotograf som skall fota. Då kan hon ta med och utan blixt, och samtidigt testa låga och höga iso tal.

Extra batteri som ni skriver är oxå att föredra, och sedan så kan det vara bra att ta ett par gånger med minneskortet innan så ni ser att det är korrekt, så ni inte har ett kasst kort. Flash kort är nämligen en fara, dom kan tappa minnet om det är illa. Detta händer väldigt sällan, men det märker man snabbt om det är så.
 
Känns som ett bra pris.
Skulle rekommendera att inte använda zoomen inne i kyrkan, ett fast objektiv vore att föredra så som AF28mm f/2. Bättre att beskära bilden efteråt. Eftersom det är mörkt inne i kyrkan skulle jag också rekommendera att använda ett stativ och inte använda blixten så mycket eller överhuvudtaget. Ta gärna "för mycket" bilder. Räcker inte minneskortet till kan man ju vid något tillfälle snabbt sålla bort dåliga foton. Men ett större minneskort är klart bättre, det går åt. Använd blixten utomhus.

Lycka till och grattis!
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.