Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är detta något att satsa på?

Produkter
(logga in för att koppla)
Kommunen har nyttjanderätt för kommunens bruk, de får inte sälja vidare och du behåller äganderätten. Ibland kan man sälja vidare bilder och då kompenseras timlönen :)

Det lät som en bra lösning... men jag hängde inte riktigt med.
Kommunen får använda de i kommunens sammanhang, men vill de använda de utanför/sälja vidare så är det upp till mig för jag har fortfarande äganderätten?

Hur skriver man in det i ett avtal? Jag menar, om kommunen får använda de, har inte de äganderätten då`

Måns

Dom får fri nyttjanderätt som inte är överlåtningsbar.
Dvs dom kan använda bilderna till vad som helst, dock ej sälja, men du kan samtidigt sälja bilderna till andra eller sälja prints...

Ja det låter som en bra lösning, är det någon vänlig själv som kan hjälpa mig med en formulering till detta också? Känns som om detta är en viktig del i avtalet, och vill inte missa något där.

MVH
Måns

Tack för hjälpen alla!

Räcker långt om du skriver att kommunen har fri nyttjanderätt av bilder för kommunens eget bruk men får ej överlåtas till annan part. Skriver du för mkt så börjar de tänka och då tar det tid :) Du har alltid äganderätten så länge inget annat avtalas, så ta inte upp det.

Hej alla.

Tänkte berätta hur det blev till sist.

Lönen höjdes till 115:- timme för att täcka slitage. Detta är som en vanlig kommunanställd, dvs. semesterersättning tillkommer.

För varje fototimme lägger jag på 100% för att lägga in de i datorn, göra en grovsortering och skicka iväg de i jpeg till de.

De bilder de sedan vill ha redigerar jag, och tar betalt för tiden som jag sitter där.

Tycker själv att detta blev ganska så ok i slutändan. Kanske lite lite för slitage, men samtidigt ok med efterarbetet.

Kul med sitt första jobb då man faktiskt är anställd som fotograf, även om det är för kommunen.

Måns

Dessutom får du väl ob-ersättning om du plåtar på kvällar och helger?

Hoppas du redde ut rättigheterna också så att ni är överens om vad de respektive du får göra med bilderna. Det är en sak som det finns stor risk att det kan bli bråk om senare.

Hej alla.

Tänkte berätta hur det blev till sist.

Lönen höjdes till 115:- timme för att täcka slitage. Detta är som en vanlig kommunanställd, dvs. semesterersättning tillkommer.

För varje fototimme lägger jag på 100% för att lägga in de i datorn, göra en grovsortering och skicka iväg de i jpeg till de.

De bilder de sedan vill ha redigerar jag, och tar betalt för tiden som jag sitter där.

Tycker själv att detta blev ganska så ok i slutändan. Kanske lite lite för slitage, men samtidigt ok med efterarbetet.

Kul med sitt första jobb då man faktiskt är anställd som fotograf, även om det är för kommunen.

Måns

Jag skulle verkligen uppskattat det sommarjobbat när jag var gymnasiekid.

En sak till du borde tänka på är att det är inte bara din kamera du använder utan också din dator. En dator slits och är dyr...

//M

Hej på er. Slitage för datorn har jag ej tagit med i beräkningen, men det tycker jag är ok. Den används så pass mycket redan att det extra som detta innebär är en liten del i det hela.

Avtalet innehåller fölajde:
*Att staden har fri nyttjanderätt av bilder för eget bruk under tiden som fotografen är anställd
*Bilderna får ej överlåtas till annan part, vill de användas utanför kommunens bruk ska fotografen tillfrågas och om godkännande och eventuell ersättning.
*Fotografens namn ska alltid anges.

Jobbet är inte bara ett sommarjobb, utan ett fritt jobb där jag jobbar runt 40h i månaden, eller när det händer något intressant, under min universitetstid.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar