ANNONS
Annons

Är detta något att satsa på?

Produkter
(logga in för att koppla)

monsfornander

Aktiv medlem
Hejsan.

Jag har lite frågor angående betalning vid jobb, jag har tittat igenom tidigare poster men hittar ingen som passar.

Saken är den att jag kanske kan få i uppdrag att fotografera för min hemkommun vid diverse evenemang. Saken är den att de erbjuder mig 108:- /timme + semesterersättning (=120:) +slitage för kamera.

Jag har ingen utbildning, men viss erfarenhet av div. tävlingar och bröllopsfotograferingar.

Mina frågor då:
1. Vad säger ni om lönen, är den ok för en outbildad "hobbyfotograf"?
2. Vad bör man ta för slitage? Per bild, per timme etc. och hur mycket?
3. Hur mycket tid kan man ta för efterarbetet vid datorn? "Fälttiden" i timmar + hur många procent är rimligt?

MVH
Måns

Hejsan.

Jag har lite frågor angående betalning vid jobb, jag har tittat igenom tidigare poster men hittar ingen som passar.

Saken är den att jag kanske kan få i uppdrag att fotografera för min hemkommun vid diverse evenemang. Saken är den att de erbjuder mig 108:- /timme + semesterersättning (=120:) +slitage för kamera.

Jag har ingen utbildning, men viss erfarenhet av div. tävlingar och bröllopsfotograferingar.

Mina frågor då:
1. Vad säger ni om lönen, är den ok för en outbildad "hobbyfotograf"?
2. Vad bör man ta för slitage? Per bild, per timme etc. och hur mycket?
3. Hur mycket tid kan man ta för efterarbetet vid datorn? "Fälttiden" i timmar + hur många procent är rimligt?

MVH
Måns

Det betyder alltså att deras städare tjänar bättre...

200 per timme inkl slitage är väl mer rimligt om det är hela dagar vi pratar om, räkna om det till en månadslön så får du se hur lite de erbjuder. De bör betala för alla timmar, restid och photoshoparbete.

Hej igen.

Uppdragen kommer att röra sig om lite strötimmar lite då och då. Det är inte mycket timmar utan kanske ett par tre åt gången lite då och då.

Gör det någon skillnad?

Jag kan också säga att lönen inte är förhandlingsbar, utan detta är standard för de "student"-jobb som kommunen erbjuder.

Frågan är väl egentligen om detta är att ta ett jobb långt under "vad det är värt" och hur jag gör med efterarbetet, tror att de vill ha någon form av fast tid. Dvs de vill att jag ska ut och fotografera på ett evenemang i 3h, hur många ska man då ta betalt för?

Samma sak för slitage, vad är rimligt.

Måns

Senast ändrad:
Jag tror det, men jag vet inte. Det är lön precis som om man jobbar för kommunen på t.ex. sommaren när man var yngre, då fick man lön/timme så jag antar att det är inkl. sociala avgifter. Jag har inget eget företag så jag kommer att vara anställd på timbasis, och sedan betala de vanliga 30% i skatt.

Men som sagt, lönen kan jag inte påverka, utan är inte jag intresserad så får någon annan jobbet... men hur dåligt är det egentligen?

Och som innan, hur mycket kan man ta för efterarbtete (hur stor del av "arbetstiden") och hur mycket för slitage?

Måns

En fördel med arbeten som detta är att du fâr nâgot att skriva i ditt CV.
Du fâr en arbetsgivare med namn och telefonnummer som nästa potentiella arbetsgivare kan ringa o frâga hur du sköter dig.
Det är värt en hel del om man är i början av sin arbetskarriär.
Lönen är väl inget att jubla över, men har du tiden som gâr ât fri sâ blir det ju ändâ ett litet tillskott.
3 timmar jobb, 1 timme resa och 2 timmar PS plus en hundring eller tvâ för kameraslitaget räcker ju till käk nâgra dagar.

Mer intressant är väl vad som står i avtalet angående bilderna. Vilka rättigheter kräver de till bilderna du tar. Att du är fotografen kan de aldrig avtala bort men de kan ju avtala fri använding i alla medier osv.
Eller är det tänkt att du utöver lönen ska få betalt enligt ordinarie prislistor för användandet?

//erik

Slitage brukar vara inbakat vid frilansfoto, så det här är lite ovanligt. 10% per arbetstimme? Om de tycker det är mycket så får man säga att det till viss del inkl investeringarna för att klara uppdraget.

Efterbehandling tar alltid mer tid än man uppskattar (iaf när jag gör det). En timma foto ger två timmar överföring, urval, bildbehandling?

Vad är det för villkor för upphovsrätten?

Får dom ensamrätt till bilderna?
Får dom full "äganderätt" till bilderna?

Hejsan.

Det jag tror gäller är:
- Lön = 108 + semesterersättning
- Resor = Blir inga
- Slitage = VET EJ (per bild/per timme etc?) förslag?
- Äganderätt = Tänkte mig väl att de får de till webben (kommunens hemsida) och alternativt till info om staden i tryck... dvs. mer eller mindre ge de bilderna. Är det korkat?

Tänker mig lite som att detta blir som en tidningfotograf, ex. dagstidning, där jag får min lön och sedan är det deras bilder. Mitt namn ska däremot stå vid varje publicerad bild.

Äganderätten är jobbig tycker jag, tror inte att de är intresserade av att betala per bild på kommunen... utan ger mig min timlön.

Att ta betalt för efterarbetet är nästa sak; det ser ut som att de kan säga att de vill ha mig 3h på det evenemanget, kan man då ta betalt för 6h? Är det lagom?

Och så det sista, slitage... Kamerahuset kostar 15000, klarar 100 000 bilder = 15 öre per bild i slitage? 20kr/foto-timme?

Usch vad svårt, första gången man får jobba med det man älskar, man vill inte vara för snäll men ändå ite ställa så höga krav att de tar nästa man i kön.

Måns

En fördel med arbeten som detta är att du fâr nâgot att skriva i ditt CV.
Du fâr en arbetsgivare med namn och telefonnummer som nästa potentiella arbetsgivare kan ringa o frâga hur du sköter dig.
Det är värt en hel del om man är i början av sin arbetskarriär.
Lönen är väl inget att jubla över, men har du tiden som gâr ât fri sâ blir det ju ändâ ett litet tillskott.
3 timmar jobb, 1 timme resa och 2 timmar PS plus en hundring eller tvâ för kameraslitaget räcker ju till käk nâgra dagar.

Jag skulle också resonera så här. Alla får arbeta sig upp. Som frilansfotograf- och skribent så ligger det inte heller så högt från många tidningar, men man får kontakter. Har man sedan bra bilder så bygger det upp kontaktnätet och portföljen.

Kanon, tack för hjälpen. Skönt att fler tycker att det är ok, och som många säger det känns att man får ta det som bjuds, någonstans måste man ju börja.

Men sedan så återstår de sakerna som jag tog upp i meddelandet ovan (eferarbete, äganderätt och slitage) vad tycker ni om dessa? Har ni några förslag?

TACK!

Jag skulle föreslå två timmar efterarbete (inkl alla steg i motiveringen) per fototimme, sedan 10% slitage på dessa timmar. Bilder för kommunens eget bruk (de kommer inte förstå om man försöker begränsa till endast web + ett tryck eller så).

Jag skulle föreslå två timmar efterarbete (inkl alla steg i motiveringen) per fototimme, sedan 10% slitage på dessa timmar. Bilder för kommunens eget bruk (de kommer inte förstå om man försöker begränsa till endast web + ett tryck eller så).

Så säg de vill att jag ska fotografera i en timme på ett evenemang. Då skulle detta bli:
Fält: 108 + semesteravg på 20
Eferarbete: 216 + semesteravgifter på 40
Slitage (10%): 32
Totalt: 348:- + semesteravgifter på 60

Kan detta vara rimligt? 10% slitage och 200% "efterarbetestid".

Och då äger kommunen bilderna, för bruk inom den samma.

Det ska inte vara mindre i alla fall.

Du kanske kan göra uppdrag mot faktura, även om du inte har F-skatt (än). Kolla det. Då får du lägga på 33% + 25% moms. Enskild firma kan du skaffa enkelt och snabbt. Sedan tar du upp dina investeringar och drar av :)

Det är ju ett perfekt arbete att sedan nämna i ditt CV. Frågan är om detta blir allt du gör i veckan? DÅ kan det ju givetvis krisa, men du skrev att du var student(?) så det är väl bara att köra på!

Ibland så är ju inte lönen det viktigaste heller. Kanske får tillträde till några trevliga evenemang i kommunen.
Ett hyfsat CV till framtida behov.
Och om du ändå är ute och tar en massa kort på fritiden gratis så skadar det ju inte att få nån hundring för det.
Kanske kan bli konserter, utställningar och sånt som du säkert får gratis inträde till.
När det inte heller är ett heltidsjobb så verkar det ju vara en positiv erfarenhet med framtida möjligheter.
Kör på .

Ja att kunna ha det i mitt CV ser jag som största fördelen, och pengarna kommer i andra hand, även om jag inte vill jobba "gratis". Som jag sa är jag heltidsstuderande vid universitet, och detta kommer nog bara att vara sporadiskt och ett fåtal timmar vid olika evenemang.

Måns

Igen, vad anser ni om att ge de äganderätten till bilderna? Dvs. använda de till kommunens ändamål? Känns lättast för mig, och tar jag någon kanonbild kan man alltid behålla den själv =)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar