ANNONS
Annons

Är detta minneskort bra?

Produkter
(logga in för att koppla)

sophiec

Medlem
Har precis bestämt mig för att köpa en Canon A630. Hittade ett relativt bra pris hos PixMania där det inkluderas ett SD High Speed 80X 1 Gb minneskort och en kameraväska. Eftersom jag är totalt ovetande när det gäller minneskort så skulle jag vilja ha lite hjälp. Hade tänkt att köpa ett SanDisk Ultra II efter att ha läst om detta i en recension om A630, men om detta är likvärdigt så tar jag ju gärna PixManias paketerbjudande.

Detta minneskort ingår alltså hos PixMania:

http://www.pixmania.com/dev/gui_web...leLibelle=Minneskort+SD+High+Speed+80X+1+Gb

och det var detta jag hade tänk köpa annars:

http://www.opensolution.se/ecommerce_artikel.php?id=3463

Vilket minneskort ska jag ta?

/ Sophie

PS Vet inte varför det kommer upp en fransk PixManiasida när man klickar på länken, men ni ser väl kanske vilket det är ändå?

Pixmania som butik har varit uppe ett antal gånger p.g.a diverse problem .

Sök här på forumet innan du beställer.

Kortet som du hänvisar till är INTE ett Sandisk kort, utan SD som står på kortet betyder SecureDigital vilket är modellen på själva kortet.

Sen behöver det ju inte vara dåligt för det.

För övrigt så ska du inte köpa det från OpenSolutions för det är ett MS (MemoryStick) och det passar inte i den kameran som du tänkt köpa.

Ok.. jag är ju helt borta när det gäller minneskort som sagt. Vilket ska jag köpa och vartifrån är det billigast? Ni verkar ju ha mycket bättre koll på det här än mig.. :p

Jag sitter faktiskt och kollar på Cyberphoto just nu. Haha choklad! Men då måste jag ju verkligen beställa därifrån eftersom jag älskar choklad!;D Ska kolla upp Scandinavianphoto också nu då. Så får vi se.

/ Sophie

Webhallen Sandisk Ultra II för 295:-, eller Extreme III för 349:- Går dessutom att hämta i butik om du bor i Stockholm, annars tillkommer 39:- i frakt vid förskottsbetalning.

Jag bor i Stockholm så det låter ju bra med Webbhallen. Där kostade ju A630 2649 kr och det är ju ett rätt så bra pris. För visst borde man väl klara sig med den engelska manualen?

En följdfråga då. Behöver man ett Extreme III eller räcker det med Ultra II? Enligt Cyberphoto så är det onödigt att köpa ett Extreme III för att dom flesta kameror inte är så snabba så man har nytta av ett så snabbt minneskort. Vad tror ni?

www.Dustin.se har bra priser på minneskort, kanske särskilt på Kingston som gör kvalitetskort! Jag har aldrig haft problem med mina och mina polare har heller aldrig haft problem med dem! Säkert lika driftsäkra som Sandisk.

Nä det blir nog TBH. Det kostar bara 66 kr mer än hos Webhallen att få det hemskickat.. eller ja till postens utlämningsställe. Totalt 3010 kr. Verkar vara bäst. Om ni inte har fler tips?

/ Sophie

Och angående Pixmania, VARNING! Handla aldrig där, de behandlar deras kunder som skit och lurar kunderna på pengar!

Med andra ord, en riktigt fet varning!

sophiec skrev:

En följdfråga då. Behöver man ett Extreme III eller räcker det med Ultra II? Enligt Cyberphoto så är det onödigt att köpa ett Extreme III för att dom flesta kameror inte är så snabba så man har nytta av ett så snabbt minneskort. Vad tror ni?

Nu vet jag inte hur snabb din kamera är på att skriva till minneskort så jag kan inte svara på om hur det är i ditt fall.

Jag köpte visserligen ett Extreme III, men den är tydligen bara marginellt snabbare i min kamera än ett Ultra II. Dock måste jag säga att jag skulle klara mig galant med ett "standard" Sandisk. Hastigheten har du nytta av när du tar många bilder i en snabb följd och när du tankar ur bilderna. Jag har hittills aldrig tagit en lång bildserie och har inte bråttom när jag tankar ur bilderna... Men det är ju jag det.

Skulle jag köpa ett nytt kort idag och det inte skilde så mycket i pris skulle jag köpa ett Extreme III "utifall" men skiljer det mycket i pris tror jag att du klarar dig galant med ett Ultra II.

sophiec skrev:
Jag bor i Stockholm så det låter ju bra med Webbhallen. Där kostade ju A630 2649 kr och det är ju ett rätt så bra pris. För visst borde man väl klara sig med den engelska manualen?

Det recker läääänge med Ultra II, Sophie.
Ät inte för mycket choklad bara..........
Keep that in your memory ;.))
Erik J

Dessutom menar ju både cyberphoto och digitalfoto för alla att dagens kompaktkameror inte är tillräckligt snabba för att kunna nyttja sig av fördelarna av snabba kort!

Jag skulle lätt kört på vanlig sandisk, du kommer med största sannolikhet inte märka någon skillnad på vanlig sandisk och sandisk ultra 2 eller extreme 3

Det blev ett Ultra II från Webhallen. La in beställningen igår kväll så nu får man se hur lång tid det tar.

Choklad kommer det nog bli en hel del av nu i jul kan jag tro. ;D Mums!

/Sophie

sophiec skrev:

/ Sophie

PS Vet inte varför det kommer upp en fransk PixManiasida när man klickar på länken, men ni ser väl kanske vilket det är ändå?

Därför att PixManias är ett franskt företag, att tänka på då svenska lagar inte gäller utan enbart franska.

Har varit en lång följetång i olika konsumentmagasin/-program.

Lätt att tro att det är ett svenskt företag då texten är på svenska och det finns svensktalande kundsuport.

Jo, jag har förstått nu att PixMania inte är nåt att beställa ifrån. Tur att jag frågade här inne först, annars hade jag antagligen ångrat mig rejält!

/ Sophie

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar