Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Är detta ett brott?
- Trådstartare fiend
- Start datum
Clark Kent
Aktiv medlem
Kontentan är att man inte riktigt vet förräns man provat saken i en domstol. En god vägledning är annars andra fall som är på pricken detsamma. Allt annat är spekulation........
Jag tror Liaxs förklaring är bra. Den känns bekant från min lilla kurs i Immaterialrätt.
Sen kan man ju även göra en riskbedömning om huruvida de som tagit fotografiet kan se din bild och koppla samman dem.
Lite off-topic men som ändå kan sätta fart på tankar är följande: Om man inte bör rita av ett fotografi kan man då fotografera en skulptur?
Jag tror Liaxs förklaring är bra. Den känns bekant från min lilla kurs i Immaterialrätt.
Sen kan man ju även göra en riskbedömning om huruvida de som tagit fotografiet kan se din bild och koppla samman dem.
Lite off-topic men som ändå kan sätta fart på tankar är följande: Om man inte bör rita av ett fotografi kan man då fotografera en skulptur?
xerxes28
Aktiv medlem
Clark Kent skrev:
Skulle tippa att samma sak gäller i det fallet som om man fotar en tavla. Fotot kan du inte använda hur som helst, ex. kommersiellt eller på ett, för skulptören, kränkande sätt. Såvida inte denne godkänt det.
Fotar du för att sätta i fotoalbumet är det knappast några problem men gör du ex. en förstoring, slänger upp på väggen och spelar in porr-rullar där bilden av skulpturen syns kanske det inte hyllas med applåder från skulptören.
Fredrik Ivarsson
Aktiv medlem
Enligt de juridiska giganterna inom området; Koktvedgaard och Levin så är rättsläget oklart. De säger visserligen att en rimlig tolkning är att fotografiska verk inte skyddas om de tillexempel ritas av och ännu mindre är chansen till skydd om originalet inte är så speciellt. Men det är tydligen inte helt entydigt efter att den gamla Fotolagen inkorpererats i upphovrättslagen. Förmodligen är du dock säker.
Angående statyer så är det mer rimligt att det är exemplarframställning. Ett känt fall är en fotograf som tog bilder på en teaterföreställning till en tidning. Fotografen fick med scendekoren som ansågs skyddsvärd och genom bilderna hade fotografen gjort en exemplarframställning och därmed upphovsrättsintrång.
Angående statyer så är det mer rimligt att det är exemplarframställning. Ett känt fall är en fotograf som tog bilder på en teaterföreställning till en tidning. Fotografen fick med scendekoren som ansågs skyddsvärd och genom bilderna hade fotografen gjort en exemplarframställning och därmed upphovsrättsintrång.