Annons

Är detta en vanlig reparation på 7D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Trued

Aktiv medlem
Fick detta meddelande från Zieger Teknik i Linkeboda

Felbeskrivning
Kunden tycker den underexponerar. Grå bilder.

Arbetsanteckningar
Utbyte charge cam assy Utbyte slutare Rengöring CCD Koll skärpe-plan Kontroll

Någon som vet vad charge cam assy är?

Jörgen
 
"Utbyte charge cam assy Utbyte slutare" stod på lappen jag fick efter att de fixat "black frame"-problemet.
 
Var hos de trevliga teknikerna på Zeiger teknik i Linköping. Speciellt en tekniker var mycket positiv till KM7D som han som yrkesman ansåg vara bättre är a100. Blev rekommenderad att köpa ytterligare ett KM7D hus medans man kan få tag i fina exemplar för ca 5000 SEK.
Fick även se Sveriges enda Minolta DSLR anno 1997 en Dynax 7 med ett gigantiskt AGFA digitalbakstycke. Minnet på 130 mb var stort som ett litet cigarettepaket.
 
halloj en till med problem, min 7D har börjat ge svart bild första exponeringen då den varit av mer än ett par timmar. Eftersom jag köpte kameran 2006-01 har jag väl ingen garanti kvar... vart skickar man på service eg? vart vänder man sig och vad kan sådan rep gå på?
Bor i Luleå.
 
Minolta

på de gamla mekaniska minolta husen var det ofta
bländarmekaniken som rasade troligen är det den
som är defekt då de fortfarande använder samma
bländarmek. felet visade sig genom att bländaren
alltid stannade på bl. 22 och sökaren blev svart
kan vara så i detta fall
 
Säkerligen "Black frame"

wellah skrev:
halloj en till med problem, min 7D har börjat ge svart bild första exponeringen då den varit av mer än ett par timmar. Eftersom jag köpte kameran 2006-01 har jag väl ingen garanti kvar... vart skickar man på service eg? vart vänder man sig och vad kan sådan rep gå på?
Bor i Luleå.

Detta är med högsta sannolikhet "Black frame" kontakta Zieger.

Troligen går detta på SONYS utökade garanti, Du behöver nog bara stå för frakten.

/Jörgen
 
ahhhh tack, det skall jag genast göra!

Ibland har kameran hakat upp sig i autofokusen (?) också... det surrar och kameran "låser sig", har dock enbart hänt då jag använt 50mm/1.7 kanske är objektivet som behöver sig en koll/smörj? Eller är det slutaren som hakar sig? (noll koll chokladboll :p )

Och en sista fråga, hur kollar man hur många exponeringar kameran tagit?

MVH Johanna
 
trådkapar lite (igen)
hur har ni som skickat till Zieger skickat era grejer? Man vill ju ogärna skicka oförsäkrat spec inte i juletider....
tacksam för svar.
 
wellah skrev:
ahhhh tack, det skall jag genast göra!

Ibland har kameran hakat upp sig i autofokusen (?) också... det surrar och kameran "låser sig", har dock enbart hänt då jag använt 50mm/1.7 kanske är objektivet som behöver sig en koll/smörj? Eller är det slutaren som hakar sig? (noll koll chokladboll :p )

Och en sista fråga, hur kollar man hur många exponeringar kameran tagit?

MVH Johanna

På minneskortet sparas bilderna i en mapp med aktuellt datum.Den mappen ligger i en mapp som heter 100KM023. Bilderna får ett löpande bildnummer om bildnummerminnet är aktiverat.
Då är det lätt att se hur många exponeringar man gjort.Blir dock nollställt om kameran är på service.
Mv/G
 
wellah skrev:
trådkapar lite (igen)
hur har ni som skickat till Zieger skickat era grejer? Man vill ju ogärna skicka oförsäkrat spec inte i juletider....
tacksam för svar.

På Ziegers hemsida kan du fylla i en serviceblankett online och få mer information.

Skicka som rek.

Mv/G
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.