Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är detta en solklar död pixel?

Produkter
(logga in för att koppla)

Idahspark

Medlem
Min D5000 har senaste tiden visat en röd prick på samtliga foton placerad på samma ställe. Har kontaktat Lasses kameraservice och kommer försöka skicka in innan garantin går ut om ett par månader.

Ville bara höra med er ifall detta tveklöst rör sig om en död pixel? Verkar tyvärr som att flickr förminskar bilden så det ser inte ut riktigt som originalfilen trots att man zoomar in max. Den röda punkten verkar inte bara vara begränsad till en pixel, utan flera. Ännu fler är inblandade på originalfilen. Ska det se ut så om det bara är en pixel som dött? Som ni kanske kan se är även en vit prick synlig ytterligare lite längre ner. Även denna breder ut sig på flera pixlar men inte lika många.

Bilden tagen med linsskyddet på.

http://www.flickr.com/photos/52315542@N08/4815600673/sizes/l/

Klicka "download the large size"
 
Har du testat att 1: sätta linslocket på objektivet. 2: Starta manuell sensorrengöring (dvs spegeln fälls upp). 3: låt vara så i ca 60 sekunder. 4: avsluta sensorrengöring.

Det funkade på min canon 50d och pricken har aldrig dykt upp igen ca 15000 bilder senare.

/Sven
 
Sven: Har provat tidigare, verkar inte som att denna kamera har den funktionen och det är ju synd.

Peter: Just det, "het" heter det ju. Blev bara lite fundersam eftersom det rimligtvis bara borde vara EN pixen och inte flera stycken som är röda. Är dock ganska säker på att det är som du säger. Ska köra garantigrejen, vill bara ha kvar kameran över semestern.

Tack för svaren!
 
Sven: Har provat tidigare, verkar inte som att denna kamera har den funktionen och det är ju synd.

Jag hade funktionen på min gamla D60 som är en enklare modell än D5000. På min D90 finns den under inställningsmenyn med namnet "Fälla upp spegel för rengör.". Är du helt säker på att funktionen inte finns på din D5000? Jag skulle vara förvånad om den inte finns.
 
det är möjligt att man måste aktivera avancerade menyer. det fick man göra på D80 för att fälla upp spegeln.
 
Funktionen "fälla upp spegel och rengör" finns, dessutom har jag automatisk sensorrengöring inställd vid uppstart och avstängning. Det jag tror Sven avser är en slags automatiskt detektering av heta pixlar och om-mappning i kamerans mjukvara, eller? Tror jag läst att denna funktion finns i vissa kameror, dock ej i min Nikon, så det får bli inlämning.

Min fråga om varför flera pixlar kring den "heta" pixeln även de skiftar i rött kvarstår dock. Provade även en RAW-fil med samma resultat.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.