Annons

Är detta en omöjlighet att fixa?

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterK

Aktiv medlem
Finns det någon möjlighet att ordna så att denna bild blir användbar? Jag har försökt i PS men inte lyckats. Jag skall nämna att jag inte är någon mästare på PS. Vore även tacksam för en beskrivning hur det hela gjordes.

Hoppas på en vänlig skäl som kan hjälpa mig.
 

Bilagor

  • dsc_0970 400x300.jpg
    dsc_0970 400x300.jpg
    40.3 KB · Visningar: 657
Länka

till en stor bild så är det mycket lättare att jobba med den.

Ser ut som ett kul jobb att ge sig på.
 
Ortokromatisk film, det har jag aldrig sett utanför fotoböckerna! Känns igen på att den svenska flaggan ser omvänd ut, för er som inte vet det.

Per.
 
PeterK skrev:
Finns det någon möjlighet att ordna så att denna bild blir användbar?
Ja, det går att ordna. Jag antar att det är ojämnheterna i överkant som du är främst oroad över. Eftersom de ligger i ett parti jämnljus himmel skulle jag bara klonat bort dem, från en annan del av himlen. Det är några ledningar som kanske ligger i riskzonen där.

Repor och damm kan du antingen klona bort eller använda lagningspenseln. Den senare tycker jag är lättare att arbeta med. Akta ledningarna bara så att de inte retuscheras bort/"av".

perstromgren skrev:
Ortokromatisk film, det har jag aldrig sett utanför fotoböckerna!
Hmmm... Jag har en rulle i kylen. Platsar jag i din fotobokhylla? :-D

Idag är det väl mest för reproändamål man använder ortokromatisk film. När pankromatisk film blev var mans egendom föredrog de flesta den före den ortokromatiska. Som synes finns uppenbara "problem" när känsligheten skiljer från vad vårt öga uppfattar.
 
perstromgren skrev:
Ortokromatisk film, det har jag aldrig sett utanför fotoböckerna! Känns igen på att den svenska flaggan ser omvänd ut, för er som inte vet det.

Per.

Ja, om det nu inte är finlands flagga ;)

Fast det ser mer ut som Skånes ;)

Skämt å sido.. Grymt med gamla bilder. De visar en svunnen tid, ett tidsdokumet. Älskar denna typen av bilder.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.