Annons

Är detta en bra kombo... 350D m tillbehör.

Produkter
(logga in för att koppla)

sackelman

Avslutat medlemskap
Funderar på att slå till på det här:

EOS 350D Svart Kamerahus objektiv EF-S 17-85 IS USM och ett Batterigrepp (BG-E3) + Canon Objektiv EF 70-200 f/4 L USM + Canon Extender EF 1,4x II

Kan det vara något ??

Framförallt undrar jag väl om kitobjektivet är något att ha..

Och om man ev skulle vänta på det nya 70-300 med IS som Canon nyligen släppte.
Dock känns det ju som om ett L objektiv borde vara snäppet värre, eller ??
 
70-200 4L är ett mycket bra objektiv. Kombinera det med ett 85 1.8 för det gånger du behöver ljusstyrka och kort skärpedjup.
På vidvinkelsidan skulle jag ta 17-40 4L istället för 17-85. Detta är ett bättre objektiv och fungerar dessutom på fullframe och vanliga 35mm eos.

Har ägt alla utom 17-85 och kan säga att de är alla mycket bra.

A
 
1.4 ext är bra och du tappar inte så mycket i skärpa. Dock blir ditt 70-200 4L ett 5.6-objektiv vilket imo är i långsamaste laget.

A
 
Kitobjektivet är ok men 17-40 4L är ljusår bättre. Men det ska det ju oxå vara om man ser till prisskillnaden. Kitet är plastigt osv men bländar du ner är skärpan inte så dålig. Dock är distortionen ganska stor i 18mm-läget. I 55mm-läget är skärpan bra.

A
 
Jag tycker att den kombinationen funkar bra, jag är väldigt nöjd med mitt 17-85 IS objektiv. Mitt 70-200 har jag inte haft så värst länge, men så här långt har jag inget att klaga på. Det har varit någon gång jag skulle vilja ha haft ett snabbare objektiv, men jag vet inte om prisskillnaden går att motivera för min del.

Som Anders säger är också 85 1.8 ett mycket bra objektiv som jag tycker är väldigt prisvärt. Skärpan i det är nog så bra som mitt 70-200 f4 L.

/ Jesper
 
Visst, skulle ju mycket hellre ha ett 70-200/2.8L, men priskillnaden känns inte motiverbar...

Vad det gäller 17-85:an så vet jag inte riktigt...

Visst, ett 17-40L vore ju mycket trevligare,
Kan ju skippa kittet med batterigrepp/17-85 och köpa enbart kamerahus och 17-40L istället, skiljer ca 1000 kr då...
Använder man batterigreppet så mycket ??
Har ett sådant till min 300D och har nästan aldrig använt det...
Kanske skulle satsa på det istället..
Hur mycket skulle man ha hjälp av IS på 17-85:an...
 
fel kitt !

Trådskaparen pratar om 17-85 IS USM inte 18-55 ! Att 18-55:n är dålig är vi alla överens om men 17-85 är betydligt bättre.
 
IS hjälper till en hel del. Det har räddat bra många foton som jag har tagit. Jag tror att 17-40 L är skarpare och optiskt bättre, men du får ett bättre brännviddsomfång med 17-85 och som sagt har du också IS som är en räddare många gånger. Det är upp till vara och en och avgöra vilket objektiv som passar en bäst. För min del så tycker jag bättre om mitt 17-85 ju mer jag använder det :)
 
Jag funderar shjälv på att köpa nutt objektiv canon EF 70-200/4 L eller canons nya 70-300 med is. Jag har samma fråga som du - vilket skall man köpa? Någon som har några åsikter?
 
sackelman skrev:
Visst, skulle ju mycket hellre ha ett 70-200/2.8L, men priskillnaden känns inte motiverbar...

Vad det gäller 17-85:an så vet jag inte riktigt...

Visst, ett 17-40L vore ju mycket trevligare,
Kan ju skippa kittet med batterigrepp/17-85 och köpa enbart kamerahus och 17-40L istället, skiljer ca 1000 kr då...
Använder man batterigreppet så mycket ??
Har ett sådant till min 300D och har nästan aldrig använt det...
Kanske skulle satsa på det istället..
Hur mycket skulle man ha hjälp av IS på 17-85:an...

kan nog utan tvekan säga:
Köp 17-40L istället för greppet imo. Du säger ju att du har ett sådant till din 300d och sällan använder det så då är saken klar enligt mig.
 
hailstorm skrev:
kan nog utan tvekan säga:
Köp 17-40L istället för greppet imo. Du säger ju att du har ett sådant till din 300d och sällan använder det så då är saken klar enligt mig.
som att säga "köp Ferarrin istället för cykeln" Man får minst fyra batterigrepp för priset av 17-40 4L
 
Jag rekomenderar att du satsar på ett 17-40 4L istället för 17-85'an. 17-85'an är för det första ett EFS objektiv och är inget du vill ha i väskan i framtiden, sen ger det horribel CA och dålig kantskärpa i vidvinkel området, det gjorde i allafall mitt och tydligen många andras exemplar around the world.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.