Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är detta damm?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bass

Aktiv medlem
Hejsan!
Börjat märka en hel del fläckar på mina bilder. Så ajg tog dessa och ökade kontrast och högdager så man ser fläckarna bättre.. Provade med 2st objektiv.

Är det damm eller vad?
Provade att köra med en sån där gummipump för att blåsa bort skiten medans jag hade tryckt på Clean Sensor på min 350D men det verkar inte ha hjälpt nåt.

Nån somhar tips?
 
Hett tips är ju att visa bilderna så att vi kan se om det är damm ;)

På beskrivningen låter det ju som damm iallafall.

Sök på "copperhill ccd" på google så finns där en sida om "våtrengöring" av sensorn.
 
och när man trycker på clean sensor så fäller den bara upp spegeln så att man kommer åt att rengöra, den gör inget själv med andra ord.
 
Jag har en dammsugare med ställbar styrka, brukar fälla upp spegeln och hålla dammsugarmunstycket vid bajonetten (med styrkan lågt på dammsugaren). Har hitills tagit de damm jag haft på min sensor.
 
Re: Dammsugare??!!

Snabelvarg skrev:
Mitt Hjärta stannade just

Ja men du ska ju inte peta med dammsugaren på sensorn direkt. Tror mer på den metoden än de som blåser på sensorn (med tryckluft, gummituta eller vad man nu använder).
 
Kände inte att jag ville göra rent den själv första gången utan åkte till Canon service och lät dom göra rent den.
Efteråt frågade jag teknikern hur han gör och vad han rekomenderar mig att göra..

Hans svar var att dom använder tryckluft först, sedan en vanlig tops med isopropylalkohol som man försiktigt gör rent sensorn med.
Skönt o veta hur dom gör.. då vågar man själv nästa gång.
 
Tryckluft och Isopropanol

Jag har också fått lite damm på sensorn och funderar på om man vågar försöka sig på att rengöra själv.

Är det någon som provat att köra med tryckluft och sedan isopropanol? Är rädd att topsen ska ludda av sig.
 
Re: Tryckluft och Isopropanol

Almlen skrev:
Är det någon som provat att köra med tryckluft och sedan isopropanol? Är rädd att topsen ska ludda av sig.
...Och jag är rädd att den isopopanol man hittar att köpa inte är tillräckligt ren! Man vet ju att T-röd lämnar en oljig hinna efter sig, och det ska ju egentligen vara i princip ren etanol, men denatureringsmedel och färgämne samt föroreningar kan nog ställa till det. Jag skulle då inte pilla på sensorn med nån gucka jag köpt på macken i alla fall:-S
Likadant med tops. Jag blåste rent sensorn med en gummibälg för ett tag sen, och det som såg ut som brutalt mycket damm på bilderna var så små dammkorn att jag knappt uppfattade dem med ögat! Klart mindre än sånt som vanliga tops antagligen dräller av.
Även tryckluft är tveksamt. Har man verkstadskompressor eller liknande så är det med största sannolikhet en del oljedimma i luften från kompressorns smörjning, och köper man luft på burk är det heller inte garanterat att den är helt ren.

Ett dilemma är det hur som helst. Tycker att dammsugare låter som en rätt vettig idé, eftersom den aldrig har kontakt med något i kameran. Man skulle kanske kunna tillverka nåt speciellt munstycke? Det jävliga är väl att man lika gärna kan damma ner sensorn med den luft som oundvikligen måste sugas in utifrån för att passera sensorn och avdamma denna.
 
Om canons servicetekniker rekommenderar tops och tryckluft, då skall jag inte rengöra mina prylar där...

Det finns hur många exempel som helst i detta forum och på andra ställen där tryckluft på burk ställt till det med vätska på sensorn.
 
Så här gör jag:

1. Normalrengöring med HAMA´s gummiblåsa (den med röd pip). Detta ser jag som ett förebyggande underhåll för att undvika att damm skall hinna fastna på sensorn. Minst 1-2ggr/månad, oftare ibland.

2. Har jag precis gjort för första gången efter drygt 1 års användning. Köpte SensorSwab och Eclipse rengöringsvätska. Följde bara de instruktioner som medföljde. Den skit som jag tidigare inte fick bort med blåsan är nu...puts väck.

SensorSwab är lite dyr, medges. Men det funkar och med nuvarande rengöringsbehov kommer nog slutarbyte före ny förpackning av SensorSwab, den innehåller 12 st engångs-svabbar.

/Arne
 
Ja.. blev i alla fall riktigt förvånad över att dom på canon gjorde så här.
Måste bara nämna att dom varnade för tryckluften presic som du nämner för att dom kan innehålla ämnen som förstör sensorn.

Men i alla fall.
En sån här Hama blåsa först. Apotekets isopopanol ( som uppenbarligen är ren nog ;) på en tops, och mycket försiktigt göra rent sensorn. Viktigt var att man låter det torka av sig själv. Blåser man så blir den en hinna.

Jag litar på dom på Canon´s reparations avdelning i alla fall.
Min va ruskigt smutsig som ni ser på bilderna. Nu efter deras behandling så är den ruskigt ren.
 
Bass skrev:
Apotekets isopopanol ( som uppenbarligen är ren nog ;) på en tops, och mycket försiktigt göra rent sensorn.
Det var jäkeln, har Apoteket sånt!? Undrar vad man använder det till medicinskt? Jaja, tack för tipset, det ska jag nog köpa för andra rengöringssyften då alkohol är att föredra, men T-röd för orent. Borde vara utmärkt till rengöring av filter t ex:) Isopropanol är ju det som spolarvätska består av till största delen, och fördelen med alkoholer är att (de flesta) är polära och därför är både fett- och vattenlösliga.

Tops då, har Apoteket möjligen även sådana av icke-luddande variant? Borde finnas för sårrengöring och sånt, antiseptiskt i engångsförpackningar för varje. Luddar då säkert inte heller, eftersom man inte vill ha jox i sår.
 
Här får du veta allt om sensorrengöring, metoder prylar.. you name it..

http://www.cleaningdigitalcameras.com/index.html

Ang, tryckluft så tror jag inte Canon använder tryckluft på burk :)

Dom använder väl en riktig tryckluftskompressor (torr luft)

Annars är en luftmadrasspump mycket bra, Canon rekomenderar en sådan enligt länk ovan, bra då man får bägge händerna lediga samt att man enkelt kan skjustera trycket, har inte provat en sådan själv, men funderar skarpt på att köpa en, borde vara överlägsen alla andra luft metoder.

kent.
 
Senast ändrad:
Jag jobbar på lab på KS och har därför tillgång till tryckluft "ur kran" (dvs har ingen aning om vad de har för kompressor). Dock antar jag (hoppas jag) att det inte är något annat än luft som kommer ut, men kanske man inte kan vara säker ändå?

Vad gäller isopropanolen så är den minst 99,7% ren, kan man betrakta den som ren?
 
Almlen skrev:
Jag jobbar på lab på KS och har därför tillgång till tryckluft "ur kran" (dvs har ingen aning om vad de har för kompressor). Dock antar jag (hoppas jag) att det inte är något annat än luft som kommer ut, men kanske man inte kan vara säker ändå?

Vad används den för? Är det ett "lab" så bör den väl vara filtrerad på något vis. Prova att blåsa på en ren glasskiva och se om du kan se nåt skit på den med lupp eller så.

[Vad gäller isopropanolen så är den minst 99,7% ren, kan man betrakta den som ren?
Det beror på vad de resterande 0,3% består av;-) Är det vatten så är det ju lugnt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.