Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är detta D50 paket prisvärt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Annapahl

Aktiv medlem
Jag hade bestämt mig för en KM D5D men nu vågar jag inte slå till. Därför funderar jag istället på en Nikon D50. Jag har hittat detta paket på Dustin och undrar vad ni andra tycker?

· Nikon D50 kit (inkl 18-55 mm optik)
· Nikon Optik 55-200
· Nikon originalväska till D50
· Sandisk Secure Digital Ultra II 1 GB

Pris 8995:-

Är det bättre att köpa obketiven till senare?
 
Annapahl skrev:
Jag hade bestämt mig för en KM D5D men nu vågar jag inte slå till. Därför funderar jag istället på en Nikon D50. Jag har hittat detta paket på Dustin och undrar vad ni andra tycker?

· Nikon D50 kit (inkl 18-55 mm optik)
· Nikon Optik 55-200
· Nikon originalväska till D50
· Sandisk Secure Digital Ultra II 1 GB

Pris 8995:-

Är det bättre att köpa obketiven till senare?

På kort sikt typ 4-5 år är det nog helt riskfritt att köpa en KM D5D.

På lite längre sikt kan det ju vara vanskligt att köpa in sig i ett system som kanske inte finns om några år.

Priset du fått på Nikon D50 är helt OK, ganska billigt faktiskt.
 
Har du bestämt dig för att det är den kameran du vill ha, så tycker jag att du kan slå till på det priset.
Jag köpte själv Canon EOS 350D med 18-55 kitet. Hade jag vetat vad jag vet idag så hade jag absolut köpt till ett 55-200, eller 75-300 redan då.

Har en bekant som ställde samma fråga ang Dustins kit, han var lite tveksam till att ha ett extra objektiv till (55-200).
Men efter det att han lånat min kamera med 18-55 kitet så märkte han att lite zoom skulle nog inte skada.

Sen finns det ju en djungel med objektiv att vandra omkring i, beror ju lite på vad du ska fota och vilka krav du har.
 
ett bra nybörjarkit tror jag

Hej

det du funderar på är ett bra nybörjarkit. Själva kameran är bra och om jag förstått det hela rätt så skiljer det inte så mycket mellan D50 och den större D70.

Sedan när det kommer till objektiven så är de bra för det priset. Skulle du behöva bättre i framtiden så har du en uppsjö av olika bra alternativ till den kameran så i min mening sitter du inte i sjön.

Lycka till,

// Paul
 
Helt klart prisvärdast i sverige.
Jag köpte det paketet strax innan jul och jag kunde inte hitta billigare paket än det efter många dagars sökande.
 
Så om Sony hade köpt Nikon hade valet blivit en D5D? Menar bara att båda kamerorna/paketen verkar bra, men det är omöjligt att säga vilket märke som kommer gå bäst i framtiden. Det enda du kan vara säker på är att kamerorna kommer att bli bättre och billigare framöver... Hur Sonys satsning ser ut lär väl visa dig under de närmsta veckorna (eller på mässan i februari).

Själv skulle jag hoppat över "kittelezoomen" och köpt till en beg. analog SLR med tele för att kunna ha som backup vid viktiga tillfällen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.