Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är detta brus?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ronny500

Medlem
Hej!

Har varit ute och tältat i helgen och tänkte göra lite roliga foton med tält och pannlampa, ja använder olympus e500 med inställning på iso400 samt 25 sekunder slutartid. Fotografiet kunde varit skoj om det inte smög med en massa röda/vita prickar, är detta brus? någon som råkat ut för liknande?

Mvh/Ronny
 

Bilagor

  • pa135083.jpg
    pa135083.jpg
    72.6 KB · Visningar: 858
Det låter som det, men jag kan omöjligt se något i bilden?

Cool idé för övrigt, snyggt! =)
 
Svårt att se på hela bilden, gör en delförstoring och lägg upp så kan vi titta. Det röda uppe i vänster hörn beror sannolikt på värmestrålning från batteriet. Många tillverkare har detta problem...

/Jon
 
Tack för tipset med batteriet, detta får jag vi lååånga slutartider. Jag har lagt upp bilden under naturfotografier på min medlemssida, där syns det bättre.

Mvh/Ronny
 
Det där har jag sett tidigare på andra kameror vid långa slutartider.
Jag gissar att du har garanti kvar på kameran?

Mitt tips är att du kontaktar Olympus service och frågar vad de tror...

Telnr Olympus: 040-6892300

Be att få prata med service och att du vill maila in en bild eller två som de kan titta på.

Lämnar du in kameran får du vara beredd på att vara utan den i flera veckor, så gör det när du vet att det passar dig.

/Jon
 
Det där ser skumt ut! Jag skulle inte kalla det för brus. Gör som Jon rekommenderar.

Hoppas att det fixar sig!

Erik
 
Det är inget fel på kameran. Vid långa exponeringar dyker dessa "hot pixels" upp, pga att sensorn blir varm. Slå bara på Noise Reduction. Då tar kameran en bild till, fast med slutaren stängd och så kalkylerar den bort alla prickarna. Väldigt enkelt.

Jag tror funktionen kickar in vid exponeringar över tre sekunder.

Sen får du slå av NR när det inte behövs, för den funktionen blockerar seriebildtagning.

Så, nu behöver du inte besvära Olympus.

:)

Robert
 
The red fog effect

Spaceman Spiff skrev: Det röda uppe i vänster hörn beror sannolikt på värmestrålning från batteriet. Många tillverkare har detta problem...
Snarare beror det på att i övre vänstra hörnet sker den fysiska utläsningen av bildinformationen via tekniken bucket brigade hos CCD-sensorn, KODAK KAF-8300CE. Resistiviteten (den specifika ledningsförmågan) hos halvledarmaterialtet gör att strömmen av elektroner värmer upp detta, vilket ger dessa hot pixels / red fog effect. T.ex. Nikon D200 har fler än en "navelsträng" genom vilken utläsning av bildinformationen sker, för att väsentligt snabba på utläsningen av dess fler pixlar hos denna CCD. T.ex. Panasonic's Maicovicon NMOS-baserade sensor som används i E-330/DMC-L1/Digilux 3 torde inte uppvisa någon dylik "red fog effekt" i något hörn av sensorn.
 
Hej, det ser ut som sk. "heta pixlar" och jag hade mängder av dem på min Minolta dimage 7i, även på exponeringar i daxljus, men de var svårare att se då. På min D70 har jag aldrig sett detta fenomen. Minoltan kunde inte få bort dessa hot pixels med NR påslaget, men dagens kameror tror jag gör det mer eller mindre automagiskt på bilder med en sek slutartid eller mer. Är dock lite osäker här och det kan säkert skilja sig mella olika tillverkare också

mvh Fredrik
 
Härligt, tack för alla svar det finns en förklaring till allt. Jag har inte provat noise reduction men ska ut ikväll och testa.

Mvh/Ronny
 
Nu var det lätt för även jag har en olympus e-500.
Gå in i menyn, gå in i den nedersta menyn (verktyg2 eller vad den ska kallas), leta dig ner till pixel mapping och gå in på det.

Nu ska problemet vara löst med de heta pixlarna, du behöver inte använda noise reduction alltså.. Kameran letar upp de heta pixlarna och kompenserar dem, eller hur förklaringen nu löd.

Inte alla som har fått detta i sina kameror men vi med e-500 kan vara glada, vi slipper lämna in den för att få detta gjort.
 
Pixelmappingen används för att mappa bort "döda" pixlar, och dom syns i alla bilder även med korta slutartider. Den behöver man bara köra nån gång per år, kanske aldrig om man inte hittat nån död liten pixel.

Dessa "hotta" pixlar, som bara kommer fram vid långa exponeringar, får man bort med Noise Reduction. Dom är inte döda, utan funkar bra i vanliga fall.

:)

Robert
 
ah jag kanske hastade igenom tråden.. haha. men han ser ut att ha väldigt många, om man jämför med mig, som har kört pixelmapping efter att ha upptäckt några "döda".
 
Ronny500 skrev:
Hej!

Har varit ute och tältat i helgen och tänkte göra lite roliga foton med tält och pannlampa, ja använder olympus e500 med inställning på iso400 samt 25 sekunder slutartid. Fotografiet kunde varit skoj om det inte smög med en massa röda/vita prickar, är detta brus? någon som råkat ut för liknande?

Mvh/Ronny
När jag har lekt med lampa och lång slutartid har jag inte använt så hög iso. Jag körde på slutartid 30s, bländare 4 och iso 200. (Se bilden) För att sedan motverka brus eller "hot pixels" så körde jag med brusreducering i kameran vilket jag tycker tar bort en hel del vid nattbilder.

Men som sagt, hör med olympus, det ser rätt mycket ut.
 

Bilagor

  • tält, fotoisidan.jpg
    tält, fotoisidan.jpg
    83.4 KB · Visningar: 191
Hehe, tackar. :) Nästa gång ska jag komma ihåg att skriva vanligt i luften och sen spegelvända bilden i datorn, inte skriva speglvänt direkt...

Ronny, har du tagit några bilder med brusreduceringen på än? Är de heta pixlarna fortfarande där?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.