Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är detta bandning? (10D)

Produkter
(logga in för att koppla)

Avslutat medlemskap

Avslutat medlemskap
Hej fotografer

En kompis till mig som fotograferar med Canon berättade för mig att hon hade lite problem med sin 10D. Konstiga linjer (bandning?) återfanns i flera bilder.
Lägger in en 100% crop här med hopp om att nån kan ge oss en ledtråd på vad det är och hur man fixar det...

Bilagor

• myproblem.jpg
    myproblem.jpg
    12.2 KB · Visningar: 482
Jag har på senare tid upplevt allt mer att bandning är ett problem på 10D, dock är detta oftast efter att ha gjort pappersförstoringar där fenomenet tycks komma fram betydligt tydligare än när man tittar på skärmen (syns faktiskt ofta tydligare på även en 10x15-kopia än vid 100% på skärmen).

Dock har på min kamera fenomeet alltdi varit i horisontell och vertikal riktning - aldrig på snedden som i din bild.

Så, min gissning är att det inte är bandning, men egentligen vet jag alltså inte.

Banding som är orsak i felaktigheter i sensorn eller liknande brukar ligga direkt vågrät eller lodrät. Då dessa är på sniskan så misstänker jag att det troligen är något i avkodningen av filen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar