Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är detta bakfocus?

Produkter
(logga in för att koppla)

cosmo

Aktiv medlem
Gjorde ett focustest i dag med min 300D. Tog ett flertal bilder men alla blev i stort sett lika. Bifogar en av bilderna. Jag upplever att focus hamnar bakom texten (som ska vara i focus). Bilden är RAW via Camera Raw till jpeg utan skärpning. Objektivet är Sigmas 18-50 2,8 EX

Håller ni med mig om bakfocusen?

Vilken är i så fall den troligaste boven, kameran eller objektivet?

/Niklas

Bilagor

• test2.jpg
    test2.jpg
    55 KB · Visningar: 845
Är inte bilden sned? jag tycker att det ser bättre ut på den stora bilden. Där ser det ut som om bilden är sned när jag lägger den mot botten på min skärm då är bilden vriden till vänster. Mitt förslag är att du tar en ny bild (vrid inte denna i fotoshop eller liknande) som är perfekt rak i nederkant.

Visst är bilden något sned, men...

Om man lägger upp bilden i PS och skapar en stödlinje rakt igenom "Focus here"-texten så ser man att denna stödlinje skär nästan rakt igenom den högra texten och i överkant på den vänstra. Denna stödlinje borde ju utgöra centrum på skärpeplanet och då borde ju texten till höger vara den skarpare. Eller tänker jag fel?

Jag upplever dessutom att focus ligger bortom både till höger och vänster. Men visst, ju rakare bild desto exaktare resultat.

Hej Niklas!

Min erfarenhet är att "45-graders fokustestet" inte är riktigt rättvisande. När jag testade min KM D7D (bla med Sigmas 18-50 DX precis som dig) på detta sätt fick jag bakfokus ungefär som dig, ja nästan lite mer!

Omfattande tester på "riktiga" motiv, tex ögon på barn, hundar, akvariefiskar mm under "verkliga" fotoförhållanden visar emellertid att min kamera INTE felfokuserar under dessa förhållanden.

Så ut och fota ordentligt och titta på bilderna. Är du nöjd så är kameran OK!!! Det är lätt att falla i den "digitala hypokondrigropen" där man testar och tittar på bilder från artificiella situationer i alltför stor förstoring (100% på skärm) och därefter oroar sig för "problem" som egentligen inte existerar!!! :)

Svaret på din ursprungliga fråga om detta är bakfokus tror jag är......."nej, inte i verkligheten" ;-)

"Bara mina 2 ören"

mvh / Matti

Senast ändrad:
Tycker det ser bra ut. Du måste ju ha kameran exakt vinkelrätt mot linjen på pappret, annars blir det fel med så kort skärpedjup. Och det är inte det lättaste att ställa in med ögonmått.
Själv minskade jag vinkeln till omkring 30 grader när jag gjorde ett sånt där test, då det ökar exaktheten, och det är lättare att se precis var fokus ligger om man inte har extremt ljusstarka objektiv med väldigt kort skärpedjup.

Sigmas 18-50 2.8 är ju kännt för att ha fokusproblem, så det är nog ingen omöjlighet. Men se till att göra testet mer exakt nästa gång.
Snackade med en expert om det hela och han hävdade att dagens "digitala" objektiv inte är planar objektiv utan dynamiska och har svårt att fokusera på plana ytor, såsom detta fokustest, som samtidigt är delvis dynamisk. Det han även hävdade var att man va tvungen att ha <f/11 (eller hur blir det, mindre bländare men större värde, skumt det där) för att få rättvist resultat av fokustestet. Låterhelgalet imo. då nästan hela pappret skulle vara i fokus :D
Jag hade problem med fokuset på mitt sigma 30/1.4, 28/30 bilder ur fokus, med varierande iso, bländare, fokusavstånd osv. Experten hävdade att det va normalt, att det är så mkt som skall till för att få en skarp bild. Tror jag tappade förtroendet för honom i just detta ögonblick. Fick iallfall byta obj, och byta en gång till, och en gång till efter det. Så exemplar nummer 4 va bra, med AF-som inte tjöt som en gammal "något som tjuter". Tror sigma behöver ta sig en titt på sin QC avd. och sluta limma ihop sina objektiv.

Jag vill börja med att tacka för alla svar!

Jag har gjort några fler focustest nu med andra motiv. Jag upplever inte samma bakfocus problem på dem. Länkar till fullstora oskärpta bilder.

http://www.niklasskoglund.se/focus2.jpg Här har jag focuserat på mittenbilens vänstra (framifrån)strålkastare.

http://www.niklasskoglund.se/focus3.jpg Här har jag focuserat på ordet "väktare" mitt i bilden.

Min bildskärm är en crt 19" i 1000 kronors klassen och skärpan på den är inte den bästa. Så det är svårt att avgöra skärpan på bilder ibland.

I stort tycker jag objektivet fungerar mycket bra. Minst 90% av mina bilder på www.niklasskoglund.se är tagna med det.

/Niklas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar