Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är detta acceptabla märken på en ny 1.4x Extender?

Produkter
(logga in för att koppla)

Eeros

Aktiv medlem
Jag köpte för en vecka sedan via en webb-butik en Canon EF 1.4x II extender. Det är en repa på glaset (se bilden, inom den röda markeringen) och fattningen är repig på flera ställen, exempelvis inom de ljusblå markeringarna. Paketet såg nytt ut och den var inslagen i plast och såg helt oöppnad ut.

Är inte dessa repor skäl nog för reklamation? Inte för att de påverkar bildkvalitén, men jag tycker att det känns fel att betala för nytt men ändå få en uppenbarligen begagnad produkt.
 

Bilagor

  • repa_lowres400.jpg
    repa_lowres400.jpg
    57.1 KB · Visningar: 1,452
självklart. ny är ny. det ska inte vara några skavanker på den. det svåra är väl att bevisa att dom var där innan du packade upp den.
reklamera! :)
 
Håller med, reklamera!

Finns det andra teckan på att konvertern är använd? Kolla t.ex. på de elektriska kontakterna med en lupp. Är de rena och fria från slitage?
 
underhund skrev:
självklart. ny är ny. det ska inte vara några skavanker på den. det svåra är väl att bevisa att dom var där innan du packade upp den.
reklamera! :)

Ja, hur ska det gå till att bevisa detta, ifall de kräver det? Måste jag som konsument kunna bevisa detta? Det enda jag kan sanningsenligt säga är att jag testat extendern en gång med mitt 300/4L objektiv, samma dag som jag packade upp det.

Av två skäl kan jag svårligen tänka mig att reporna skulle ha uppkommit då. För det första är jag alltid väldigt försiktig när det gäller att byta optik, jag ser alltid noga till att ingenting repas. Jag vill naturligtvis att optiken ska hålla så länge som möjligt, därav försiktigheten. För det andra kan jag bara inte tro att det skulle bli sådana märken efter att man en gång skruvar i extendern på plats, det skulle ju annars innebära att slitkvaliten inte var särskilt hög.
 
Som Kent säger, du har en lagstadgad ångerrätt vid köp via postorder, som t.ex. via nätet.

Sedan så ger dig konsumentköplagen rätt att reklamera en produkt under, numera, tre år från inköpsdatum. Under de sex första månaderna så skall en skada anses ha funnits från början och säljaren skall visa att köparen har orsakat skadan för att inte vara bunden. Efter sex månader är det tvärt om.

På ett ungefär...
 
Oavsett om det påverkar bildkvalitén eller inte så kommer slitaget, då främst det på linsen, att dra ner andrahandspriset så det är bara att uttnyttja ångerrätten. Dock tycker jag du primärt ska upplysa dem om felet och begära ett nytt så att de inte säljer det vidare till någon annan. Det kan ju dock vara så att de försöker kränga sitt gamla demo-ex som nytt och då vet de redan om det. Är det från en svensk butik?
 
Clouseau skrev:
Oavsett om det påverkar bildkvalitén eller inte så kommer slitaget, då främst det på linsen, att dra ner andrahandspriset så det är bara att uttnyttja ångerrätten. Dock tycker jag du primärt ska upplysa dem om felet och begära ett nytt så att de inte säljer det vidare till någon annan. Det kan ju dock vara så att de försöker kränga sitt gamla demo-ex som nytt och då vet de redan om det. Är det från en svensk butik?

Japp, en av de allra största svenska butikerna.
 
Fick email från företaget där de bad mig skicka tillbaka optiken, så skulle de "ta hand om den". Vad omhändertagandet innebär skrev de inte, men jag antar att jag får en ny extender istället för den jag har nu.
 
Jag tycker att du ska ta reda på vad de menar med "att ta hand om det" innan du skickar tillbaka.

För det första så ska du som kund inte behöva stå för några kostnader eftersom du reklamerar en felaktig vara. Om du går in på konsumentverkets hemsida och letar upp "konsumentköpslagen" ser du att det är säljaren som ska stå för rubb och stubb. Är det så att du till och med är tvungen att ta ledigt från jobbet för att du måste genomföra reklamationen ska du kunna kräva det från säljaren, förutsatt att du har intyg från arbetsgivaren.
 
Kan du inte ringa och prata med dem?
Man kommer alltid mycket längre med ett samtal än några email.

/Erik
 
Eeros skrev:
Jag köpte för en vecka sedan via en webb-butik en Canon EF 1.4x II extender. Det är en repa på glaset (se bilden, inom den röda markeringen) och fattningen är repig på flera ställen, exempelvis inom de ljusblå markeringarna. Paketet såg nytt ut och den var inslagen i plast och såg helt oöppnad ut.

Är inte dessa repor skäl nog för reklamation? Inte för att de påverkar bildkvalitén, men jag tycker att det känns fel att betala för nytt men ändå få en uppenbarligen begagnad produkt.

Du bör byta ut...!!!! ingen att diskuterar
 
Jag skickade in extendern för några dagar sedan. Vi får se vad som händer. Jag fick inget lovat i förhand, förutom att de "skulle ta hand" om extendern.
 
Jag har berättat i en annan tråd hur jag nyligen fick ett objektiv som påstods vara nytt, men som tidigare hade reklamerats och returnerats pg deffekt. Man kan ju hoppas att sådant inträffar pg olyckliga missöden, och inte är något som sätts i system.

Nog accepterar man att få en produkt som någon annan packat upp, testat och därefter ångrat köpet av om produkten trots det är i nyskick. Men den får naturligtvis inte vara returnerad på någon defekt.

/Per
 
Fick idag en ny extendern med posten, den hade inga repor på glaset, men även denna hade ett par repor på fattningen. Hur de uppstått, hos tillverkaren eller om den är använd, vågar jag inte gissa. men det spelar ingen roll, bara glaset är felfritt. Repor på fattningen får jag nog ändå när jag använder extendern.
 
Fick en splitter ny 24-105 som utbyte på den första som de drog tillbaka, den hade också märken på kontakterna. Troligen uppkommit när de testat sakerna på fabriken. Inte en skråma i övrigt dock.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.