Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är det viktigt med mycket optisk zoom vid supermacrofotografering?

Produkter
(logga in för att koppla)
Mandrake skrev:
Jag höll på att glömma att jag faktiskt har en analog Minolta AF-kamera. Sedan så har jag ju iofs ett riktigt makroobjektiv samt ett sk normalobjektiv och ett zoomobjeltiv samt tre stycken mellanringar till en Minolta SRT-kamera. Det enda som saknas är själva huset som jag så småningom avser köpa.

Du skulle inte kunna ta o tänka efter lite till sâ vi fâr en chans att ge dig tips som passar det du har redan?
Plötsligt kommer du väl pâ att du ju redan har ett DSLR-hus oxâ?
 
Så här nära kommer man med en Panasonic FZ30 + Raxnox DCR-250 macroconverter.
 

Bilagor

  • flugan mini.jpg
    flugan mini.jpg
    43.2 KB · Visningar: 133
Gunnar D skrev:
Du skulle inte kunna ta o tänka efter lite till sâ vi fâr en chans att ge dig tips som passar det du har redan?
Plötsligt kommer du väl pâ att du ju redan har ett DSLR-hus oxâ?

Ja fast grejen är att jag inte tänker plåta bärnstenar analogt, så jag antog att jag inte hade någon större användning för dessa...

Jag har provat att sätta macroobjektivet (bakvänt) framför min digitalkamera, men det var inte alls lyckat.

Fungerar det nu inte med försättslinser på min ordinarie digitalkamera, så är det ny kamera som gäller...
 
Har nu provat med försättslinser 1+ 2+ och 3+ , men skulle gärna vilja komma ännu närmare.
Min fråga är om det går att bygga på med ytterligare försättslinser för att komma ännu närmare?
Det är ju inga pengar att tala om, jag betalade bara 100kr för de tre första linserna....
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.