ANNONS
Annons

Är det viktigt med mycket optisk zoom vid supermacrofotografering?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mandrake

Aktiv medlem
Om man avser att ta supermacrobilder, är det viktigt då att man använder sig av en kamera med mycket optisk zoom? Blir bilderna bättre vid supermacrofotografering om man har mycket optisk zoom?
Jag avser att fotografera små bärnstenar som är ca 5-20mm långa. Jag tar gärna emot tips på en lämplig digital kamera som inte kostar mer än5-6000kr som skulle fungera perfekt för ändamålet.
Tack på förhand!
 
Undvik zoomoptik och kompakter helt och hâllet för bra resultat.
För dina pengar kan du hitta en beg Canon D60 och sâ en ljusstark normal plus mellanringar.
Du kommer att fâ utmärkt resultat med hjälp av hyfsad belysning, vilket du mâste ordna oavsett kamera.
Lycka till
 
Testa en billig kompaktkamera med macroläge. Jag tror du inte behöver lägga mer än femtonhundra för en kamera som tar toppenbilder på dina bärnstenar.
 
Det var visst två förslag här...

En Canon D60 + mellanringar är jag övertygad om att det blir bra macrobilder med.

En billigare kompaktkamera köper jag ju iofs hellre (pga det lägre priset) om en sådan kamera kan generera bra supermacrobilder...

Frågan är ju förstås om det kan bli klara tydliga bilder på en bärnsten på låt oss säga 10mm?
Det är viktigt att det går att se hela bärnstenen samt inneslutningar i bärnstenen som ex insekter...

Fler tips är välkomna...
 
Pentax DL

DL med normalzoom och mellanringar får du nu för 6000:-
Sen behöver du ett stativ eller placera kameran stadigt därför att du får långa slutartider för att få det skärpedjup du söker.
 
Senast ändrad:
glöm macro med zoomoptik.
Som ett alternativ till mellanringar kan du köpa ett billigt vidvinkelobjektiv, vilket som helst, 50 spänn pâ en loppis duger, eller i skrotlâdan hos fotohandlaren, bara du kan öppna bländaren fullt sâ duger den, och sâ montera det omvänt i normaloptikens filtergänga.
Monteringsringar för detta finns, eller sâ gör du en själv, sök i forumet pâ omvändningsring (tror jag)
Du fâr högre förstoringsgrad än med mellanringar, men fâr fokusera med gungaframochtillbakametoden.
 
En kompakt är för det mesta lättare att ta bra macrobilder med.
En med vikbar lcd skärm är perfekt.
kolla på superzoomarna och vilken närgräns dom har. Ju närmare desto bättre.
Cyberphoto har testbilder utlagda. Kolla där.
 
Hmm... Om man kan skaffa en filteradapter och ett macrofilter till en Canon A520, så kanske det tom går att skaffa en till den kamera jag har, en Fujifilm Finepix S304...

Det vore ju förstås idealet att jag skulle kunna använda min gamla kamera, som i annat fall inte går att ta supermacrobilder med.

Jag har ju iofs ett gammalt vidvinkelobjektiv till en gammal Minolta STR-kamera, om den nu går att använda som den omvända varianten..? Då är det bara kameran som fattas då...

Annars så verkar det ju som om det går att ta supermacrobilder på många olika sätt...
 
jag kan ju säga att det här med att vända på objektivet fungerar utmärkt och det kan du troligen göra med hjälp av den utrustningen du har
 
Här kommer mera bud:)

Det som skiljer DSLR från kompaktkameror är mest sensorn.
Det du vill ha kan nog vara skarpa bilder med långt skärpedjup, dvs du vill egentligen ha en liten sensor.
Men då får du fixa en snygg bakgrund eftersom du inte kan ha den ur fokus.
Vända på objektivet kan vara lite vanskligt eftersom enligt min erfarenhet kan ge för hög förstoringsgrad(beror naturligtvis på vilket objektiv du har) men generellt kan man räkna brännvidd/brännvidd, för hög förstoringsgrad ger för dåligt skärpedjup.

Vi får se hur andra reagerar på detta:)
Ska kolla om jag kan fixa exempel.
 
Wow! Det där kallar jag närbild... :)

Förlåt mig en novis, men vad är DSLR för något?

Jag har både ett 20mm vidvinkelobjektiv till en Minolta AF samt en 50mm till en Minolta SRT-kamera. Det kan ju i alla fall vara lite kul att prova varianten med bakvänt objektiv för att se hur det blir...
 
Glömde säga att jag även har ett 100-300mm Minolta AF-objektiv.
Såg att du använde ett 300mm vid den extrema närbilden...
 
Mandrake skrev:
Wow! Det där kallar jag närbild... :)

Förlåt mig en novis, men vad är DSLR för något?

Jag har både ett 20mm vidvinkelobjektiv till en Minolta AF samt en 50mm till en Minolta SRT-kamera. Det kan ju i alla fall vara lite kul att prova varianten med bakvänt objektiv för att se hur det blir...
Då monterar du 50mm objektivet på kameran och tejpar fast 20mm bakvänt.
 
Mandrake skrev:
Förlåt mig en novis, men vad är DSLR för något?

Det är jag som är dum och klumpig, DSLR står för Digital Single Lens Reflex, men man använder den benämningen för systemkameror, dvs en digitalkamera som man byter objektiv på.
Jag har både ett 20mm vidvinkelobjektiv till en Minolta AF samt en 50mm till en Minolta SRT-kamera. Det kan ju i alla fall vara lite kul att prova varianten med bakvänt objektiv för att se hur det blir...

Har du en analog kamera också eller har du bara objektiven?
Om du har en kamera så är det ju bara att pilla ihop och titta, tejp brukar funka fint:)

Men för att gå tillbaka till ursprungsfrågan så menar jag att du kanske får FÖR HÖG förstoring på detta sätt. Om du får för hög förstoring så kan det vara det vara svårt att få hela objektet i fokus.
Som man kanske kan se på min första tändsticksbild så är det i princip en "fokusrand" på 1/4 mm, resten är suddigt.
På min andra bild där så är förstoringen betydligt mindre, men det ser ut som man fotat genom ett "kikhål", detta "kikhål" kan vara för litet i många fall, men det är bara att prova.
Generellt så ger det bättre bilder om man har ett riktigt makroobjektiv.
Men det är en avvägning mellan pris och prestanda som vanligt:)
 
Dslr är en systemkamera..

Din gamla kamera har ju en 55mm filtergänga så det är bara att gå in i en fotobutik och kolla hur det blir med förstoringslinser.
Optisk zoom ska du hoppa över det är bättre att beskära bilden i datorn.
 
Jag höll på att glömma att jag faktiskt har en analog Minolta AF-kamera. Sedan så har jag ju iofs ett riktigt makroobjektiv samt ett sk normalobjektiv och ett zoomobjeltiv samt tre stycken mellanringar till en Minolta SRT-kamera. Det enda som saknas är själva huset som jag så småningom avser köpa. När jag fotograferar bärnsten så vill jag helst hålla mig till digitalt.

För skoj skull så tror jag ändå att jag ska prova med sk försättslinser/förstoringslinser på min ordinarie digitala kamera. Det kan ju vara kul att se hur nära man kommer samt hur bra bilderna blir...

Det är ju trots allt väldigt små objekt som jag ska fotografera, bärnstenar på 5-20mm där även insekterna bör synas.

Sedan så skulle det vara kul att göra ett riktigt hopkok och prova om det går att montera ett bakvänt objektiv framför min digitala kamera på något sätt. Jag har ju som sagt 55 mm filtergänga på kameran...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.