Annons

Är det värt att prova?

Produkter
(logga in för att koppla)

Captain_Jack

Avslutat medlemskap
Hejsan mina vänner!

Jag har några frågor till er angående två kameror som jag precis har hittat hos min kära far. Den första kameran är en Canon Eos 1000F N med 35-80 objektiv och den andra är en Canon Eos 500 N med 28-80 objektiv alltså analoga kameror. Jag undrar om det kan vara dyrt att köpa nya batterier och filmer och framkallning kan gå på?

Skulle vara trevligt att prova dessa kameror och veta vad dom går för.

Tack på förhand. /Adde

Jag är också lite nyfiken.. Far har en gammal A1 som jag blivit erbjuden att prova på lite, dock lät det avskräckande dyrt per rulle film (film+framkallning). Har inte möjlighet att framkalla själv tyvärr, någon som vet något prisvärt alternativ? Eller ska man helt enkelt nöja sig med att pilla lite, möjligtvis skjuta någon enstaka rulle? Hade varit väldigt roligt att prova på lite mer!

Mvh.

De två kamerorna verkar inte vara något speciellt, ungefär samma sak som en modern digital men med film istället. Tror inte du skulle få ut så mycket av själva användandet.

(A1:an som kom upp senare i tråden verkar däremot vara mer intressant tycker jag)

Däremot så ger olika filmer olika känsla i bilden så det kan ändå vara kul att testa. Film kan hittas billigt om man håller sig borta från fotoaffärer, på tex ebay eller tradera kan man hitta rullar billigt. Ju fler rullar desto billigare per rulle såklart så om du känner nån som håller på med film kanske du kan köpa loss en rulle eller två därifrån.

Framkallning brukar gå på runt 60kr.

Oj, det var saftigt. Själv får jag framkallning för 60kr på en av de lokala fotoaffärerna, och jag kan inte minnas att de tog 140 kronor för filmen heller.
Okej, det var ju bra. Jag bara kollade lite hastigt på Scandinavian, där filmen kostar 50-100 kr och framkallning typ 150 kr (priserna ligger i ungefär samma spann både för färg och sv-v).

Ska man sen ha någon glädje av negativen måste man förstås skanna in dem också (om man inte har tillgång till mörkrum).

Okej, det var ju bra. Jag bara kollade lite hastigt på Scandinavian, där filmen kostar 50-100 kr och framkallning typ 150 kr (priserna ligger i ungefär samma spann både för färg och sv-v).
Film skall man nog inte köpa hos Scandinavian. Jag tror de helst skulle vilja slippa sälja film längre, men tycker ändå att det skall finnas kvar lite analogt i sitt sortiment. I varje fall är de mycket dyrare än t ex Cyberphoto och Photax.

Olle

Senast ändrad:
Oj, det var saftigt. Själv får jag framkallning för 60kr på en av de lokala fotoaffärerna, och jag kan inte minnas att de tog 140 kronor för filmen heller.

Jag skaffade nya batterier och en 36 rutors rulle för att prova mig fram så jag och killen i fotobutiken här i Gävle " Expert " tyckte jag skulle använda mig av Canon Eos 500 så det var den det blev.

ANNONS