Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är det troligt att priserna på en D50 sjunker efter mässan i februari?

Produkter
(logga in för att koppla)

Annapahl

Aktiv medlem
Många pratar om mässan som ska vara någongång i februari. Är det troligt att Nikon presenterar en nyhet som gör att priserna pressas på Nikon d50? Jag måste ha en systemkamera till ett bröllop i sommar och vill ha chans att lära mig kameran innan dess. Men är det värt att vänta någon månad eller ska man slå till redan nu?
 
Jag tror inte att det kommer bli några prissänkningar att tala om. Men man kan ju bara spekulera i det.
 
Har du råd nu, köp.
Du hinner ta många bilder innan priset sjunker om det nu gör det och du lära känna kamerans egenheter. Har den fram eller bakfokus hinner du få det fixat mm.

Priset kommer nog inte att sjunka så mycket heller. Det är lite som datorer. Priset på en modell sjunker inte speciellt mycket utan nästa modell kommer vara bättre och billigare istället.
Gäller inte alltid dock. D100 har ju sjunkit rejält från att nästan kostat 30000 när den var ny.
Men D50 har nog mycket mindre marginaler så den sjunker nog inte mer än 1000 kr innan den försvinner från butikerna.

Så resonerar jag i alla fall.
/Johan
 
Jag skulle slagit till nu för att veta vad jag behöver för att fota som t.ex. mer minne, annat objektiv, annan blixt....ja det var mycket man inte vet man behöver för dom tillfällen man vill fota...det som kostade mycket var inte kameran ;)
 
Priset på digitalkameror sjunker alltid under produktens livscykel. Jag tror på en sänkning på D50 snart inte så mycket pga av mässan i februari utan mer för att nuvarande pris har legat stilla ganska länge. Det är helt enkelt dags för en prissänkning.

Johannes
 
Johannes-S skrev:
Priset på digitalkameror sjunker alltid under produktens livscykel. Jag tror på en sänkning på D50 snart inte så mycket pga av mässan i februari utan mer för att nuvarande pris har legat stilla ganska länge. Det är helt enkelt dags för en prissänkning.

Johannes
Priset har väl sjunkit stadigt tycker jag? Jag köpte mitt kit för några månader sedan för 7500, vilket då var bland det absolut billigaste, och nu har det sjunkit nästan en tusenlapp. Det fortsätter nog lite till, men det kommer ju inte bli hur billigt som helst eftersom det inte finns särskilt många konkurrenter rent prismässigt.
 
Johannes-S skrev:
Priset på digitalkameror sjunker alltid under produktens livscykel. Jag tror på en sänkning på D50 snart inte så mycket pga av mässan i februari utan mer för att nuvarande pris har legat stilla ganska länge. Det är helt enkelt dags för en prissänkning.

Johannes

Det brukar ju sjunka mest under början av cykeln och den största delen är nog avklarad, om jag får gissa. Sen brukar ju kvarvarande kameror dumpas ut när det kommer en ersättare, men det lär troligen inte ske vad gäller D50 på ett litet tag.
 
Prissänkningar på befintlig modell beror mest på att konkurrenter kommer ut med nya kameror som gör de gamla mindre attraktiva. (Här får jag kanske mothugg).

Lite grovt så kan man väl säga att så länge Canon, Olympus, Minolta, Pentax och övriga spottar ut nya kameror så måste D50 prissänkas till "rätt" pris för att över huvud taget kunna säljas.

Det är som med datorer - behöver du något nu, så köp det nu. Visst blir kamerahusen bättre och billigare med tiden, men någon gång måste man ju slå till.

Med minneskort är det en annan sak, konstigt nog. Där rasade priserna rejält över en natt för ett tag sedan. 4GB för 1700:- är inte dåligt. Själv gav jag 1300:- för 256MB xD häromåret...
 
Makten skrev:
Priset har väl sjunkit stadigt tycker jag? Jag köpte mitt kit för några månader sedan för 7500, vilket då var bland det absolut billigaste, och nu har det sjunkit nästan en tusenlapp. Det fortsätter nog lite till, men det kommer ju inte bli hur billigt som helst eftersom det inte finns särskilt många konkurrenter rent prismässigt.

Jag har bara kollat på cyberphoto som referens. De verkar har legat på 7295 för kittet rätt länge nu. Jag köpte för 7995 i juli förra året, dock ej på cyberphoto utan i butik eftersom jag behövde ha den direkt.

Johannes
 
Mässorna brukar väl sällan leda till att priset på befintliga kameror rasar, men däremot att man får mer kamera för samma pengar, när de nya modellerna kommer?
 
BengtJohnsson skrev:
Med minneskort är det en annan sak, konstigt nog. Där rasade priserna rejält över en natt för ett tag sedan. 4GB för 1700:- är inte dåligt. Själv gav jag 1300:- för 256MB xD häromåret...

Minnen tillverkas i ett fåtal fabriker som var och en är mångmiljardinvesteringar som måste projekteras några år i förväg. Ibland händer det att tillverkarna överskattar lite i sina marknadsprognoser och om det då öppnar en eller ett par fabriker för mycket så uppstår överkapacitet över en natt, vilket leder till snabbt prisfall.

Johannes
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.