Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Är det OK att fota andras bilder?
- Trådstartare Faton
- Start datum
raderad12
Aktiv medlem
Faton skrev:
Jag tänkte om det är lagligt att fota bilder som någon har redan fotad dem hur ska man säga...
Fota t.ex. någon flagga,foto,reklam eller......
är det lagligt eller så att säga lite enklare gills det som min bild?????
Näe, du får inte göra reproduktion utan upphovsmannens tillstånd, i övrigt får du fotografera helt fritt, detta är iaf. grunden. Det är alltså fullt tillåtet om en bild råkar befinna sig i bakgrunden, låt säga att du fotar på stan och någon annas bild är synlig på någon reklampelare i bakgrunden. Den andres bild får sas. inte vara ditt motiv, det är också fullt tillåtet att fota en staty eller byggnad, du får också fotografera på en utställning så länge som utställaren/galleriet inte uttryckligen förbjuder det, men samma sak här, fota utställningen går bra, men inte göra/sprida reproduktioner av de utställda verken.
Det upphovsmannen till verket har ensamrätt till är kortfattat exemplarframställning (reproduktion/mångfaldigande/kopiering) och publicering, ensamrätten gäller dock inte kopiering av dina lagliga kopior för sas. "husbehov" (de kopiorna är ju lagligen din egendom), blanda inte ihop "pirat-kopiering" med "privat-kopiering".
Mikael Pertmann har skrivit en utmärkt artikel på ämnet: Vad får man fotografera.
Nekomy
Avslutat medlemskap
Detta är den klassiska frågen om man får använda konst i konst eller vad lagen säger om bilder i bilder. Men vad jag ver har det vart flera friande dommar där konstnärer använt andras bilder i konst eller der andras bilder har synts i bilder.
Men denna fråga är svår och det finns inget bra svar på den då det inte är så ofta liknande bilder blir stämda så att det blir prövning av fallet.
Men denna fråga är svår och det finns inget bra svar på den då det inte är så ofta liknande bilder blir stämda så att det blir prövning av fallet.
Faton
Avslutat medlemskap
Frågan kom i huvudet efter jag hade fotat en flagga som jag har i rummet med Bob Marley ... Det blev en snygg bild men är det tillåtet att publicera den eller sälja(!) den kanske (nu bara frågar och hittar på).. PÅ foton syns hela ansiktet men man vet inte riktigt vad det är för något... någon affisch,flagga,reklam men man kan veta att den är från någon av dom...
avslutat_bj
Aktiv medlem
Faton skrev:
...jag hade fotat en flagga som jag har i rummet med Bob Marley ...
Jamen då är det väl solklart? Om du "gör ett konstverk" genom att helt enkelt fota av ett annat konstverk, då är det inte tillåtet. Någon som har annan åsikt?
Med en hel del avancerad bildbehandling kanske saken kommer i annat läge? Var går gränsen?
Nekomy
Avslutat medlemskap
Det är tillåtet om man inte gör en exakt kopia och det finns flera stora konstnärer som har använt andras bilder och desing och blivigt kända på detta. Det är med andra ord helt lagligt att använda andras bilder i konst så länge man kan säga att dessa i sig har ett unikt konstnärligt värde.BengtJohnsson skrev:
Jamen då är det väl solklart? Om du "gör ett konstverk" genom att helt enkelt fota av ett annat konstverk, då är det inte tillåtet. Någon som har annan åsikt?
Med en hel del avancerad bildbehandling kanske saken kommer i annat läge? Var går gränsen?
Därför säger jag emot dig och pekar som exempel på Warhol
http://www.cvm.qc.ca/mboudreault/Images Jpeg/Andy Warhol, Marilyn.jpg
http://www.mcachicago.org/MCA/Education/Teachers/Book/images/Warhol-big.gif
http://www.poster.net/warhol-andy/warhol-andy-campbells-soup-pink-2405582.jpg
http://www.poster.net/warhol-andy/warhol-andy-mickey-mouse-2803603.jpg
Faton
Avslutat medlemskap
Tjena!
Bilderna som Jim visade är bara färgerna ändrad eller hur???!
Men när det gäller mitt fall är flaggan fotat lådrätt och syns inte hela flaggan och man vet inte riktigt vad det är för något... så jag tänker inte göra någon fusk nu, eller sälja bilden eller eller ... men vill veta reglerna helt enkelt ...
Det är ganska krångligt sak som man ska vara ganska noggran och försiktig innan man publicerar eller säljer bilden.
Bilderna som Jim visade är bara färgerna ändrad eller hur???!
Men när det gäller mitt fall är flaggan fotat lådrätt och syns inte hela flaggan och man vet inte riktigt vad det är för något... så jag tänker inte göra någon fusk nu, eller sälja bilden eller eller ... men vill veta reglerna helt enkelt ...
Det är ganska krångligt sak som man ska vara ganska noggran och försiktig innan man publicerar eller säljer bilden.
aceeo
Aktiv medlem
Faton skrev:
Jag tänkte om det är lagligt att fota bilder som någon har redan fotad dem hur ska man säga...
Fota t.ex. någon flagga,foto,reklam eller......
är det lagligt eller så att säga lite enklare gills det som min bild?????
Hoppas att ni ska förstå vad jag menar...
MVH
/Faton
Som bitråd till denna tråden undrar jag
Har länge funderat på att fotografera en reklampelare, dvs en sådan med mängder av posters, där det är gratis att annonsera.
Här kommer reklampelaren att bli en väldigt väsentlig del av bilden, hur är det då?
// Anders
Faton
Avslutat medlemskap
Re: Re: Är det OK att fota andras bilder?
Jag tror att den kan vara lagligt .. eftersom de är bara annonser med text och så där ... och därför ska inte finnas någon risk till det ... men i mitt fall att fota hela flaggan (bilden) så att man inte ser något annat bara flaggan liksom och därför frågan kan vara lite krångligt eftersom jag fotar direkt en bild som någon har redan gjort det.. svårt att hitta ett exakt svar...
aceeo skrev:
Som bitråd till denna tråden undrar jag
Har länge funderat på att fotografera en reklampelare, dvs en sådan med mängder av posters, där det är gratis att annonsera.
Här kommer reklampelaren att bli en väldigt väsentlig del av bilden, hur är det då?
// Anders
Jag tror att den kan vara lagligt .. eftersom de är bara annonser med text och så där ... och därför ska inte finnas någon risk till det ... men i mitt fall att fota hela flaggan (bilden) så att man inte ser något annat bara flaggan liksom och därför frågan kan vara lite krångligt eftersom jag fotar direkt en bild som någon har redan gjort det.. svårt att hitta ett exakt svar...