Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är det nånting som inte står rätt till?

Produkter
(logga in för att koppla)

rille77

Aktiv medlem
Men mina inställningar eller i mitt huvud...

Har en Dell UltraSharp 2408WFP och en Huey som jag kört på den.
Ställt skärmen i fabriksinställningar och kört Hueyn.

Under färghantering i windows har jag valt profilen som Hueyn gjorde att ligga som standard på skärmen.

I photoshop så redigerar jag bilderna i Adobe RGB och sen när jag ska skriva ut så väljer jag "photoshop manage colours" och väljer skrivarprofilen Canon SP2.
Väljer att stänga av färghanteringen i skrivaren (Canon iPIXMA4300)
Har Glossy photo paper från Canon laddat och skriver ut.

Bilderna blir på tok för röda och för mycket färg.

Kan någon tala om vart det troligen brister i kedjan?
Det går ju att få bra utskrifter om jag justerar om bilden för att kompensera, men jag ka nju inte hålla på att skriva ut flera tester innan det ser bra ut, eller iaf liknar den som visas på skärmen.

Har läst runt på massor med trådar men kommer inte längre så nu ber jag om hjälp att komma i ordning.

/Rille

I photoshop så redigerar jag bilderna i Adobe RGB och sen när jag ska skriva ut så väljer jag "photoshop manage colours" och väljer skrivarprofilen Canon SP2.
Väljer att stänga av färghanteringen i skrivaren (Canon iPIXMA4300)
Har Glossy photo paper från Canon laddat och skriver ut.

Bilderna blir på tok för röda och för mycket färg.

Dina inställningar verkar vara korrekta, så antingen är det fel på skrivarprofilen eller är det fel på din skärmprofil. Jag har en testbild på min webbplats som jag använder för att kolla kvaliteten på skrivarprofiler. Gå till http://www.profiler.nu/farghantering/skrivartest/ så finns den för nedladdning.

Där står det att du ska skicka den till mig för kontroll. Men du kan göra en grundläggande kontroll själv. Är färgrutorna 9-13 gråa så är din skrivarprofil med stor sannolikhet OK. Om de inte är grå då är din skrivarprofil dålig.

Stefan
www.profiler.nu

Hej Stefan,

Tack för svaret.
Testade ditt råd och skrev ut bilden. De rutorna som skulle vara grå blev något varmare och lite brunaktig i tonen.

Något enkelt råd att komma med nu eller är det dags att ta tag i det och låta det kosta lite?

Hej Stefan,

Tack för svaret.
Testade ditt råd och skrev ut bilden. De rutorna som skulle vara grå blev något varmare och lite brunaktig i tonen.

Något enkelt råd att komma med nu eller är det dags att ta tag i det och låta det kosta lite?

Ja, då vet du att den profil som Canon har levererat inte är bra. En lösning är ju att göra profiler för de papper du vill använda. En annan är ju att testa några tredjepartspapper som har profiler och se om dessa profiler fungerar bättre.

Stefan

Hej Rille!

Prova att ställa upp cyan 20 och öka gult till 7.
Annars kan jag rekomendera Ilfords papper och profiler.

Micke.

Hej Rille!

Prova att ställa upp cyan 20 och öka gult till 7.
Annars kan jag rekomendera Ilfords papper och profiler.

Micke.

Eftersom rille77 använder sig av tekniken att stänga av färghanteringen i skrivardrivrutinen så fungerar inte ditt första förslag. Dessutom, även om man låter skrivardrivrutinen ta hand om färghanteringen, brukar man kunna korrigera gråbalans, men sällan alla andra färger. Det är alltid någon som sticker ut och blir felaktig.

Däremot är ditt andra förslag bra. Jag tycker ofta att profiler från tredjepartspapperstillverkare fungerar bättre.

Stefan

Tack för era svar.

Ska testa med Ilford och se om det blir bättre med deras profil.
Får återkomma annars för mera frågor...

Tack

Eftersom rille77 använder sig av tekniken att stänga av färghanteringen i skrivardrivrutinen så fungerar inte ditt första förslag. Dessutom, även om man låter skrivardrivrutinen ta hand om färghanteringen, brukar man kunna korrigera gråbalans, men sällan alla andra färger. Det är alltid någon som sticker ut och blir felaktig.

Däremot är ditt andra förslag bra. Jag tycker ofta att profiler från tredjepartspapperstillverkare fungerar bättre.

Stefan

Du har säkert rätt Stefan.

Men jag höll på och dribblade ganska mycket med utskrifter och inställningar på skrivaren för ett par år sen. Och använde Canons eget papper i början. Och hade för mig att det gick att ánvända "Color correction None". Men ändå styra färgbalansen genom att dra i reglagen för färgbalans, och sedan spara den i profiler för skrivaren.
Jag sitter på jobbet nu så jag kan inte kolla, men Rille 77 det är ju bara att du testar att stänga av färghanteringen i skrivaren och dra i spakarna för att se om du får någon effekt.

Micke.

Bilagor

• ip6700_driver1b.jpg
    ip6700_driver1b.jpg
    23.4 KB · Visningar: 1,118
  • ip6700_driver4.jpg
    ip6700_driver4.jpg
    20.4 KB · Visningar: 1,130
ok, tack för tipset Michael.

Tänkte kolla med dig också när jag ändå har en canonanvändare på tråden...
När man tar "print with preview" så är ju förhandsvisningen på tok för röd och för hög färgmättnad överhuvudtaget.
När man skriver ut blir det dock bättre, men det är ju svårt att få en uppfattning om hur resultatet kommer att bli då.

Hur är det för dig om du gör så?

Du har säkert rätt Stefan.

Men jag höll på och dribblade ganska mycket med utskrifter och inställningar på skrivaren för ett par år sen. Och använde Canons eget papper i början. Och hade för mig att det gick att ánvända "Color correction None".

Om man kan välja att inte färgkorrigera och sedan färgkorrigera, så är det ju rätt märkligt och lite motsägelsefullt. Sedan har jag nog aldrig ett sett en utskrift som verkligen får bra färgåtergivning med dessa inställningar. Därför undviker jag dem, men det innebär ju också att jag inte ser så många utskrifter gjorda på så sätt.

Stefan

ok, tack för tipset Michael.

Tänkte kolla med dig också när jag ändå har en canonanvändare på tråden...
När man tar "print with preview" så är ju förhandsvisningen på tok för röd och för hög färgmättnad överhuvudtaget.
När man skriver ut blir det dock bättre, men det är ju svårt att få en uppfattning om hur resultatet kommer att bli då.

"print with preview" tror jag inte finns i Elements 4 som jag använder.

Att bilderna får ett rödstick med Canons papper och profiler håller jag med om. Värdena som jag använder är tagna från ett test som jag hittade på nätet (som jag tyvärr inte hittar nu) av just min skrivare Ip 6700D. Skrivaren fick bra betyg men hade alltså problem med ett rödstick som korrigerades med gul 6 och 15 cyan, något lägre än de värden jag själv har använt med Canons Pro papper.

Har precis gjort ett test på Canons Pro papper och det fungerade som jag kom ihåg, välj "ingen färghantering" och dra i spakarna så ser du att skrivaren justerar färgerna.
Det är möjligt att det är ett litet färgstick kvar men om man jämför med "orginalet" så är det en klar förbättring.

Men som sagt jag tycker Ilford gör ett bättre jobb för halva priset utan några egna justeringar.

Micke.

Jag har också Canon skrivare och en kalibrerad skärm. Förhandsvisningen i skrivardrivrutinen ser gräslig ut och har som tur är inget med slutresultatet att göra. Jag tror problemet är att previewen inte tar hänsyn till skärmprofilen. Jag använder bara previewen till att se att det är rätt format liggande/stående, något annat duger den inte till.

köpte illfords glossy papper idag, tänkte testa.

bara en pucko fråga... om man nu väljer profilen för papper osv i till skrivaren, ska man välja glossy paper och sånt i skrivaren eller blir det kaka på kaka?

Spelar det roll ?

Jag har också Canon skrivare och en kalibrerad skärm. Förhandsvisningen i skrivardrivrutinen ser gräslig ut och har som tur är inget med slutresultatet att göra. Jag tror problemet är att previewen inte tar hänsyn till skärmprofilen. Jag använder bara previewen till att se att det är rätt format liggande/stående, något annat duger den inte till.

Vilken version av Photoshop använder du? De senaste versionerna ska ju förhandsvisa bilden korrekt. Om den inte gör det, men skriver ut korrekt är det fel på profilen. Kan du använda Korrekturinställning, eller visar den lika fel?

Stefan

köpte illfords glossy papper idag, tänkte testa.

bara en pucko fråga... om man nu väljer profilen för papper osv i till skrivaren, ska man välja glossy paper och sånt i skrivaren eller blir det kaka på kaka?

Spelar det roll ?

Oftast får du bästa resultat genom att välja profilen i Photoshop. Men sedan är det rätt att du väljer rätt papper i drivrutinen. Media Type Setting eller något liknande ska alltså väljas korrekt. Det finns väl en anvisning om detta på Ilfords hemsida.

Stefan

Vilken version av Photoshop använder du? De senaste versionerna ska ju förhandsvisa bilden korrekt. Om den inte gör det, men skriver ut korrekt är det fel på profilen. Kan du använda Korrekturinställning, eller visar den lika fel?

Stefan

Jag talar om den om den print preview som är inbyggd i Canons skrivardrivrutin. Jag trode det var den som trådskaparen syftade på men jag kan ha missförstått.

"print with preview" tror jag inte finns i Elements 4 som jag använder.
Preview finns som ett val i skrivardrivrutinen till min Canon IP6600D och den brukar ge en rättvisande förhandsgranskning. Förhandsvisningen finns därmed till alla program jag använder,
//Bosse
Sorry dubblering av inlägg

Senast ändrad:
jo, det är canons egna förghandsvisning jag menade, den är på tok för röd och har hög mättnad

kan ha lite att göra med ljuset vid datan också.
Måste erkänna ett det är ju långt ifrån optimalt, men det ska väl inte skilja ljusår i färger och kontrast (ljusår kan tas som en smula överdrift)

jo, det är canons egna förghandsvisning jag menade, den är på tok för röd och har hög mättnad

kan ha lite att göra med ljuset vid datan också.
Måste erkänna ett det är ju långt ifrån optimalt, men det ska väl inte skilja ljusår i färger och kontrast (ljusår kan tas som en smula överdrift)

Men om du använder profilen i Photoshop kommer förhandsvisningen i skrivardrivrutinen visa fel och vice versa. Så beroende på var du lägger på konverteringen till utskriftsprofilen så måste du använda förhandsvisningen där.

Stefan
www.profiler.nu

Har samma problem med mina utskrifter som Rickard, har en Pixma ip4500. Har följt alla råd i denna tråd utan att få till det.
Jag vill skriva ut mina bilder i s/v och dom blir markant tonade i rött/rosa.
Har nu labbat med allt, olika inställningar, olika papper, olika utskriftsprogram och problemet verkar sitta i skrivaren, ger snart upp.

Rikard fick du ordning på dina utskrifter och i så fall hur?
Har ni några tips, byta skrivare, bläck, papper (eller helt enklet byta hobby)?

//Torbjörn

ANNONS