Annons

Är det någon mer än jag som väntar på sigma17-70?

Produkter
(logga in för att koppla)
Sigma AF 17-70/2,8-4,5 DC är testad i nya FOTO.

Fått betyget Mycket Prisvärt.

Speciellt imponerande är området mellan 35 och 60mm, där objektivet är synerligen skarpt.

(Även Tamron AF 17-50/2,8 Di II är testat)
 
Och det ingår inte motljusskydd trots att det kostar två gånger mer än Sigma 17-70mm med m-ljusskyddet.
 
Om det är som ni säger så är det ju absolut synd, jag har bara inte sett det själv när jag lekt med optiken. Just nu har vi slut på den så jag får väl se när jag får tillfälle att titta närmare på den igen.

När det gäller betyget mycket prisvärd så är ju det relaterat till just priset. Sigmas objektiv är ju billigt och har ju därför lättare att få just det betyget, det är ju inte samma sak som att det är bra.

Kanske förväntar jag mig lite för mycket utav det objektivet. Men jag köper knappast ett 17-70 för att det ska vara bra mellan 30-60, då kan jag ju lika gärna jaga ifatt på ett 35-70 direkt vilket borde prestera bra, iaf hos nikon som jag kör.

En 17-70. inbillar jag mig, köper man främst för att använda vid vidvinkeln och teleläget. Förvisso de lägen där alla objektiv har problem.

Här finns en klassisk tegelvägg som jag låter ligga uppe några månader. Den är fotograferad på 17mm och bländare 2.8, avståndet är väl runt en meter ungefär.

Testbild

På lite längre avstånd blir dessa avvikelser rätt komiska.

Mvh
Maverick
 
Ja, det är klart, ska man fota tegelväggar är detta nog inte bästa objektivet ;)
Till de motiv jag fotar har jag faktisk aldrig stört mig så mycket på distorsion... ibland kan de bli en kul effekt...
 
köp den då.

The lens broke a new record here - at 17mm it shows the most pronounced barrel distortions of all (supposedly) corrected lenses tested to date and that's by quite a margin.


The 17mm setting also suffers from rather extreme distortions and rather hefty vignetting @ f/4. Finally chromatic aberrations aren't really something to rave about either.
 
Senast ändrad:
Angående tegelväggar så är det väl inte det som är grejen, Tänk er istället vad effekten gör vid en översiktsbild innehållande en flaggstång t ex. Tyvärr vart den bilden kvar på skolan annars hade jag kunnat laddat upp den med.

Mvh
Maverick
 
JONNY CU skrev:
köp den då.

The lens broke a new record here - at 17mm it shows the most pronounced barrel distortions of all (supposedly) corrected lenses tested to date and that's by quite a margin.


The 17mm setting also suffers from rather extreme distortions and rather hefty vignetting @ f/4. Finally chromatic aberrations aren't really something to rave about either.


Vill bara förtydliga att citatet ovan handlar om Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 USM IS, så att ingen av misstag tror att det handlar om Sigma 17-70.

Mvh

David
 
Jag läste nya "FOTO" idag, nu är jag övertygad att jag valde rätt objektiv.
SKÖNT!

Nu är det bara att invänta leveransen!
 
Samma problem här, tyvärr....

Maverik skrev:
Jag väntar på min, fast inte fån fabrik, utan från verkstan. Backfocus-problem :(
Testade tre olika objektiv i butik, alla samma problem...

Lämnade tillbaka Sigmaobjektivet idag p g a backfocus och enligt Cyberphoto var det andra fokuseringsfel på objektivet också. Ny leverans blir först vecka 29 eller 30. Bra bemötande på Cyberphoto i alla fall.
 
Re: Samma problem här, tyvärr....

phemum skrev:
Lämnade tillbaka Sigmaobjektivet idag p g a backfocus och enligt Cyberphoto var det andra fokuseringsfel på objektivet också. Ny leverans blir först vecka 29 eller 30. Bra bemötande på Cyberphoto i alla fall.

Då får man hoppas att den nya sändningen är felfria.

mvh Oscar
 
superobjektiv !

Har nu haft det i några veckor och har funkat
klockrent. Bra som macro- objektiv och som allround.

Köpte mitt på Expert Farsta. Fanns i lager och allt !
 
Fick mitt 17-70 igår,
skaplig leveranstid.... suck....

Men objektivet verkar helt ok.
Ingen front eller backfokus!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.