Parcifal skrev:
Jag har många gånger undrat örver vad det är som är så viktigt med att rapportera om olyckor. Visst är det bra om det kan minska ner på antalet olyckor i framtiden, men jag är osäker på om det verkligen är så. Vad som är tydligt är att det ofta är plågsamt för de anhöriga. Det är också tydligt att olyckor säljer lösnummer, annars skulle de inte hamna på löpen.
Det rapporteras väldigt sällan om folk som hoppar framför tåget o. dyl. Vad jag har förstått är det för att undvika att andra ska bli inspirerade. Om det funkar tycker jag att det är bra. Kanske samma skulle fungera för andra icke önskvärda händelse. (inte bilolyckor då kanske, men rån, våldtäckter osv.).
Det finns dock tragedier som har nyhetsvärde. Missförhållanden på vårdhem, skolor som inte fungerar, mobbing på arbetsplatser osv. Då är syftet att påvisa brister så att åtgärder kan vidtas. När det handlar om någon som dött i en bilolycka, drunknat, trillat ner från ett hus, eller vad det kan vara och media rapporterar så har jag svårare att se syftet. Speciellt bilderna är svårmotiverade tycker jag. Åtminstone om det bara handlar om att visa hur trasig bilen är och hur död den döde är.