Annons

Är det många som kör analogt osv???

Produkter
(logga in för att koppla)

jarnjungfrun

Aktiv medlem
Vi satt och disskuterade om att framkalla själv i mörkrum och köra Analogt vs Digitalt.
Och jag var av den uppfattningen att 95% av alla fotografer numera kör Digital.

Har jag rätt eller e jag ute och cyklar?
Vad finns för argument för att inte gå över till Digitalt?

Tacksam för svar Magnus
 
Det är säkert mer än 95 procent som kör digitalt av dem som har foto som hobby.

Det finns få rationella skäl att köra analogt mer än att man kanske är inkörd på det arbetsflödet.

Däremot finns det en massa andra skäl.
- känslan
- det är ett hantverk
- det är kul
- man gillar äldre kameror
- större negativ är så najs
- dior är praktiskt

och så vidare.

Att fotografera analogt är sällan den genaste vägen, men kanske den mest behagliga.

Att snickra sin egen stol är en omväg jämfört med att handla på IKEA, men det är mycket mer tillfredsställande.
 
Om du tänker Sverige så stämmer nog antagandet. Vi har alltid varit långt framme internationellt att ta till oss nya tekniker. Det är säkert olika runt om i världen.
 
Det är klart att anaolgt har sina nackdelar. Men å andra sidan slipper man få damm på sensorn, och ladda batterier stup i kvarten.



//Alexander
 
varaktigheten

Försök till svar:

DIGITALT FOTOGRAFERANDE

GRUPP 1
Tidningsredaktioner, bildbyråer, bildarkiv, yrkesfotografer och andra som livnär på fotograferandet kommer att vidta alla erforderliga åtgärder som behövs för att garantera att bildfilerna finns kvar "om hundra år och mer" och går att "öppna" använda då också.

GRUPP 2
Ambitiösa amatörer och starkt fotointresserade kommer att försöka göra motsvarande så länge de förmår, lever och har intresse, ork, råd och förmåga hänga med i den rasande snabba teknikutvecklingen. När de inte längre lever eller orkar fortsätta med att hålla bildfilerna läsbara enligt kommande tiders teknik, så kommer deras bilder med största sannolikhet att vara hjälplöst förlorade.

GRUPP 3
Den stora gruppen amatörer som fotograferar med sina kompaktkameror och som ibland beställer papperskopior, ibland skriver ut själv men ofta bara nöjer sig med att se på bilderna på bildskärmen / TV:n kommer geneellt sett inte att ha kvar några bild-filer om fem tio år, när datorn har blivit för gammal och hamnat på soptippen (elektronikåtervinningen), hårddisken har krachat, CD-skivorna inte går att läsa, osv. Då återstår bara det som skrivits ut / kopierat på papper och det kanske håller sig i 50 - 100 år om de handhas rätt.


FOTOGRAFERANDE PÅ FILM

GRUPP 1.
Har kvar sina negativ i ordnande sökbara system i flera hundra år i brandsäkra arkiv med rätt temperatur, luftfuktighet osv.


GRUPP 2
Har sina negativ nedstopppande i syrafria negativblad i pärmar med tillhörande register. Så länge inte huset brinner ner eller någon av misstag kastar pärmarna / mapparna så finns bilderna / negativen kvar i sina pärmar kvar om hundra år och långt mer därtill om det är fråga om svart-vit film (såvida de inte slarvat med fixering och sköljning) och med hjälp av registren kan eftervärlden därtill utläsa var och när bilderna är tagna.

GRUPP 3
Har sina färgnegativ i de enkla brevkonvolut de fick i fotoaffären när de hämtade ut sina pappersbilder. Så länge inte huset brinner ner eller någon kastar dessa negativkuvert så finns negativen kvar och det bör gå att göra nya pappersbilder av dem. Förmodligen är färgerna blekta / förändrade om hundra år, men det går med största säkerhet ändå att se vad som finns på dessa bilder.

Den stora fördelen med film är att man inte behöver göra någonting alls för att bevara bilden och filmen och att bilderna därför finns kvar där i "byrålådan" och att man sedan kan ta fram dem och utan några tekniska apparater kan hålla upp filmremsorna mot ljuset och se vad det är för bilder. Och den enkla fotokemi (silverbromid på papper, framkallare, isättika och fix) för svartvita pappersbilder vi haft nu i cirka 150 år kommer vi att ha kvar då också.


Mitt råd:
Om Du inte har möjlighet att som GRUPP 1 ha långsiktiga och helsäkra dubblerade digitala backup-system men ändå vill att just den bilden Du tar skall finnas kvar "om hundra år" så ta då DEN BILDEN med en analog kamera, helst i svartvitt om den är väldigt viktig för Dig.

Bedömer Du att de bilder du tar inte kommer att vara av så stort intresse i framtiden, utan mest handlar om att Du får ha en givande och skapande verksamhet / hobby och att få utveckla ditt fotograferande utan att det drar med sig dyra film- och framkallningskostnader så är det alldeles förträffligt att fotografera digitalt.

Svaret är allstå:
INTE ANTINGEN ELLER, UTAN BÅDE OCK.

Låt alltså syftet med ditt fotograferande vara styrande.
 
Senast ändrad:
Jag tror att de som bara kör film blir mindre och mindre i antal även om de finns. Då menar jag folk som vägrar köpa en digitalkamera.

En heldigital hobbyfotograf kommer antagligen aldrig att fotografera med format större än 24x36 (småbild). Även då pratar vi om kameror som fortfarande är ganska dyra.

Jag tror att man missar rätt mycket om man aldrig provat något större än småbild. De optiska lagarna ändras ju inte bara för att man kör digitalt. Däremot blir det väldigt dyrt, väldigt fort om man vill ta sig ur småsensorträsket.

Det finns så mycket mer med foto än perfekt skärpa och korrekta färger. Ofta hittar man de intresantaste bilderna bland de som har tekniska brister och där tror jag film har en fördel när det gäller snygga misstag eller handhavandefel med kemi.
 
jarnjungfrun skrev:

Vad finns för argument för att inte gå över till Digitalt?

Tacksam för svar Magnus

JA många. Men en kombination av de båda torde nog passa de flesta bäst. Digitalisering av de analoga originalen är som oftast en del av dagens analoga fotografers vardag.. alltså så är man som analog idag på många sätt digitalistjavisst.

Jag saknar den tiden när jag endast fotade analogt. Mer spänning och utmaning i fotandet, helt klart.

Den kansk största anledn. till att jag fotar är just utmaningen.. att behärska en teknisk barriär är triggande. Visst, digitalt kräver också det mycket om inte mer tekniskt kunnande, men det jag saknar av tekniskt kunnande inom det digitala är det handfasta och det fysiskt konkreta!

Nästan så att jag gråter. Idag är fotandet för mig en tråkig teknisk process till förhoppningsvis ok bilder.
Det som ev. är positivt med detta trista faktum är kanske att jag blir mer observant i sökandet efter verkligt stimulerande fotografiska omständigheter. Det kan vara nya naturmiljöer, nya motiv osv osv.. Sagt med enklare ord sagt så menar jag att, Fotandet blir fortare tråkigt med dslr än med aslr, pga alla tekniska måsten på vägen till bilden.

MVH Niclas,

EDIT:
Klart som tusan att man kan fota helt analogt idag med. Varför gör jag då inte det ?
Hmm,, bra fråga. Jag tror att svaret är: Man vill hänga med, visa bilder på nätet, på likn villkor osv osv..
 
jarnjungfrun skrev:
... det måste ju vara jobbigt att byta rulle bara för att man vill ha ett annat iso-värde?

Det är ju bara byta kamerahus till det med rätt film i, busenkelt.

Jag tog för övrigt ett gäng bilder med min Nikon FE senast för 45 minuter sedan.
 
Detta med ISObyte är ju väldans smidigt med dslr.. men var detta ett stort problem när analogt var det enda ?
Visst kunde det vara problem. Men som regel så visste man var man var ute efter innan man stoppade i den valda filmen..

Jag tror faktiskt att dslrtekniken bidragit till att vi fotografer flackar mer hit och dit när vi skapar. Behöver inte vara till det negativa men jag tror att många fotar hiskeligt mycket bilder utan att veta vad man egentligen vill i sitt fotande och med sina bilder..

Dslr gör mer med vårt fotande och våra faktiska val än vad vi tror, tror jag.

Att allt utan undantag har blivit bättre med dslr vägrar jag att tro.

MVH Niclas,
 
jarnjungfrun skrev:
... det måste ju vara jobbigt att byta rulle bara för att man vill ha ett annat iso-värde?

Varför byta film? Det är bara att byta bakstycke ;)

Om man, som jag, kör mellanformatskamera med utbytbart bakstycke :) Sen kör jag visserligen en Pentax 67'a också, samt digitalt (i ärlighetens namn mer än 95%).
 
Fördelen med analog fotografering (förutom att negativen/positiven finns kvar utan att man behöver bekymra sig) är att man kan välja teknik, antingen scanna negativet och färdigställa bilden i datorn (och då är man plötsligt digital) eller göra den i mörkrummet. Sedan finns en tredje möjlighet som inte ska förbises. När jag gjort min mörkrumskopia kan jag digitalisera den enkelt genom att scanna den till datorn för att t.ex enkelt och snabbt kunna framställa flera ex i utskrift eller bara för att kunna ha den på datorn/weben etc. Frågan är om det är mera tidskrävande att arbeta så? Det digitala hantverket i datorn framhålls ju av många som lika gediget och "svår"bemästrat som mörkrumsarbetet? Men originalet finns kvar om filen skulle försvinna eller förstöras/bli oläslig. Bara att scanna bilden på nytt och (som oftast) endast enkla grundredigeringar krävs.

För min personliga del anser jag filmen vara överlägsen den digitala sensorn oavsett om man väljer mörkrummet, filmscanning eller scanning av färdig bild. Detta gäller svartvita bilder. Slutresultatet blir i mina ögon bättre oavsett presentationsmedium. Har nu personligen börjat använda den sistnämnda metoden där jag scannar mina svartvita mörkrumskopior och sedan skriver ut bildfilerna med svart carbonbläck på olika pappersmedia vilket ger mig resultat fritt från färgstick. Carbonbläcket ger en svagt varm ton som liknar selentoning i mörkrummet och pappersbasens ton kommer fram på ett sätt som liknar gelatinsilverbilder. Olika pappersfabrikat och typer kan ge olika varm ton med carbonbläcket, precis som olika gelatinsilverpapper ger olika ton i mörkrummet och man väljer alltså papper efter vilken ton man föredrar till bilden. Mörkrumsräv som jag är så måste jag erkänna att resultatet blir väldigt bra i jämförelse med mina tidigare försök att skriva ut svartvitt med färgbläck från analogt fotade filer (för att försöka efterlikna svärtans ton). Fast nu får jag säkert mothugg från andra som tycker det blir kornigt i ljusa partier men det blir det inte med min skrivare (förutom i de bilder där det ska vara korn och är det i originalet förstås). Försöken med att göra digitalt fotade filer till svartvitt vill jag bara inte tänka på. Filmen är är för mig överlägsen som fotograferingsmedium, att det sedan tar mera tid och är mera opraktiskt än att fota digitalt är en annan sak. Men detta var MIN åsikt som jag grundar på mina EGNA erfarenheter och på olika bilder jag sett under senare år. Jag fortsätter att experimentera med utskrifter från enbart svart bläck och och från inscannade mörkrumsoriginal vilket ger MIG bäst svartvitt rersultat i utskrift. Dessutom på ett relativt billigt och hållbart sätt eftersom carbonbläcket är förhållandevis drygt och inte dyrt samt betydligt mera arkivbetsändigt än färgbläck. Är det förresten någon som har en gammal Epson Stylus 1290 till salu? Hör i så fall av er till mig.
 
Senast ändrad:
Nils: Jag är helt klart benägen att hålla med dig. En bra exponerad tri-x slår vilken digital sv-konvertering som helst på fingrarna! Själv scannar jag dock negativet (eftersom labbet gör det där jag framkallar) och gör eventuella justeringar i photoshop (oftast enbart justering av nivåer, eftersom scanningen från labbet är en rå-scanning).
 
Madeliene skrev:
Den dagen du ser ett 6x7 dia på ljusbordet finns det ingen väg tillbaka,du blir.....kär!

Ja, det är detta jag menar med konkret. Ingen digital fil i ettor och nollor här inte.

Observera att diat skall vara rätt exp. för att uppl. skall bli som bäst.. ;)
 
Det skall vara roligt att fotografera oavsett vilket men nu föredrager. jag har "fotat "i 45 år och det mesta av mina bilder är därav dior eller svartvitt
alternativt neg färg. Fördelen med dessa tre är ju att det erhålls ett förhoppningsvis beständigt negativ med en gång, sedan gör man vad man vill med
det .Jag anser också att fotografering med film är överlägsen det digitala alternativet. Trots det så äger jag flera digitalkameror som brukas flitigt till och från,men känslan att sätt en rulle i en olympus ellr canon och att dedan "blaska fram den exponerade rulle i mörkrummet är fort farande ganska så obetalbar. Slutligen det skall vara givande och förnöjsamt att trycka på knappen oavsett vilket alternativ man nu föredrager, men det genuina hantverket tore knappast någonsin bli slaget av ett elktroniskt framställningsförfarande
 
finns inget bättre/roligare än att köra 6x7 färg kopior i labbet.
love at first sight!
 
Miljöaspekten

Den absolut största anledningen till att jag idag inte fotar analogt är miljöaspekten. Det frigörs som vi alla vet en hel del tungmetaller när man soppar film. Visst det är kul att framkalla film och se resultatet växa fram, men jag tycker att priset för miljön blir för högt.
 
Re: Miljöaspekten

Chasid skrev:
Den absolut största anledningen till att jag idag inte fotar analogt är miljöaspekten. Det frigörs som vi alla vet en hel del tungmetaller när man soppar film. Visst det är kul att framkalla film och se resultatet växa fram, men jag tycker att priset för miljön blir för högt.
Verkligen? Tror inte miljön mår så bra av att folk köper nya kameror vartannat år heller. Dessutom är ju moderna kameror mättade med elektronik med allt vad det innebär för miljön medan analoga kameror mest består av små plåtbitar.

Snubblade på en utredning ang. miljöpåverkan av en viss tryckprocess när den blev digital för ett tag sedan. Det visade sig att skillnaden i miljöbelastning var minimal då den överlägset största "miljöboven" var papperet som trycket hamnade på. Jag skulle tro att ett liknande förhållande gäller film/fotopapper. Det är inte filmrullen och dess framkallning som belastar miljön, det är fotopapperet. Kör du digitalt och kopierar på papper har jag svårt att tro att du är mer miljövänlig. Fotoskrivare etc skall vi bara inte tala om, undrar hur många miljarder patroner i plast som förbrukas varje år. Det var ju en helt okänd företeelse på den analoga tiden.

Fotograferar man digitalt för att man tror sig göra en insats för miljön är man nog snett ute.

PS: Det krävs datorer också, vad är det för livslängd på dem? En juste förstoringsapparat sliter man å andra sidan knappast ut
 
Senast ändrad:
Det är väl ytterst få kemikalier i printerpapper.. oavsett typ/kvalitet eller ?

Traditionellt fotopapper är ju såklart producerade med mycket kemi..

MVH Niclas,
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.