Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är det lönt att uppgradera min dator?

Produkter
(logga in för att koppla)

Graylingman

Aktiv medlem
Jag har en gammal stationär dator som jag använder till diverse allmänna datorgöromål och också som bildbehandlingsdator.

Jag kör Windows XP, PS CS3 och sedan en tid även LR 3. I och med att jag började använda LR upplever jag att datorn verkligen är gammal. Det går seeeegt helt enkelt.

Jag kan i dagsläget inte få loss 8000-10000 till en ny dator, möjligen kan det bli aktuellt i vinter nån gång. Frågan jag nu har är alltså:

Är det nån idé att uppgradera min befintliga dator? Mer minne t ex?

Datorn är en FujitsuSiemens Scaleo T som är utrustad med en Pentium 4 på 3,2 GHz . På moderkortet finns plats för 4 minnen och samtliga är idag upptagna av 512MB minnen, totalt alltså 2 GB. Dvs om jag ska uppgradera till 4 GB innebär det en kostnad på 4*615 kr (Priser från Webbhallan.com)

Känns som mycket pengar.... Är det nån idé? Kommer jag att uppleva nån skillnad?
 
Det är rätt meningslöst eftersom du förmodligen inte får ut mer än absolut max 3,5 GB, mindre om du har ett grafikkort med mycket minne. Byt inte mer än två stycken om du ska byta således. Då får du 3 GB. Nu tror jag att segheten inte beror så mycket på RAM-minnet utan på processorn, särskilt om du kör med råfiler. Har du tittat i Aktivitetshanteraren hur minnesanvändningen ser ut?
 
Nu tror jag att segheten inte beror så mycket på RAM-minnet utan på processorn, särskilt om du kör med råfiler. Har du tittat i Aktivitetshanteraren hur minnesanvändningen ser ut?

Jag kör med råfiler, ja. Hur ser jag i aktivitetshanteraren hur minnesanvändningen ser ut? Förklara gärna så att gamla faster Agda skulle begripa :)
 
Hur ser jag i aktivitetshanteraren hur minnesanvändningen ser ut?

Hittade det nu. Såhär ser det ut.

Lightroom.exe hoppar ibland upp betydligt högre än på skärmdumpen. Såg siffror runt 440 000 kB när jag jobbade.

Nåt anmärkningsvärt? Nåt möjligt att åtgärda?
 

Bilagor

  • minnesanvändning.jpg
    minnesanvändning.jpg
    24.3 KB · Visningar: 657
Det borde ju inte minnet bli fullt av om du inte har väldigt mycket jox i bakgrunden.

Du kan även ta och titta under prestandafliken. Där finns det en ruta om fysiskt minne har jag för mig. Om tillgängligt hamnar väldigt lågt medan du jobbar så kan det vara idé att sätta i mer minne, men jag tror som sagt inte att det är det huvudsakliga problemet. Om du inte har mycket i bakgrunden så borde du ha åtminsone 1 GB ledigt till Lightroom och jag skulle nog gissa på att det finns mer än så.

Jag hade en P4C 3,2 GHz förut med 3 GB minne och råfiler går segt... Eldade jag på med justeringspenseln ordentligt i Camera Raw så kunde det minst sagt bli trögt. Då pratar jag D80 så har du en kamera med högre upplösning än så lär det knappast förbättra läget.
 
Ingen idé att uppgradera

Jag har en gammal stationär dator som jag använder till diverse allmänna datorgöromål och också som bildbehandlingsdator.

Jag kör Windows XP, PS CS3 och sedan en tid även LR 3. I och med att jag började använda LR upplever jag att datorn verkligen är gammal. Det går seeeegt helt enkelt.

Jag kan i dagsläget inte få loss 8000-10000 till en ny dator, möjligen kan det bli aktuellt i vinter nån gång. Frågan jag nu har är alltså:

Är det nån idé att uppgradera min befintliga dator? Mer minne t ex?

Datorn är en FujitsuSiemens Scaleo T som är utrustad med en Pentium 4 på 3,2 GHz . På moderkortet finns plats för 4 minnen och samtliga är idag upptagna av 512MB minnen, totalt alltså 2 GB. Dvs om jag ska uppgradera till 4 GB innebär det en kostnad på 4*615 kr (Priser från Webbhallan.com)

Känns som mycket pengar.... Är det nån idé? Kommer jag att uppleva nån skillnad?

Med samma MHz är Core 2 mer än dubbelt så snabb som Pentium 4 på enkeltrådiga jobb. Core i3 är ännu snabbare men Core i5 är troligen för dyr. Kolla om du kan hitta en Core 2 till ett bra pris! Har din P4 två kärnor? CS3 bör kunna använda två men troligen inte fyra.
 
Med samma MHz är Core 2 mer än dubbelt så snabb som Pentium 4 på enkeltrådiga jobb. Core i3 är ännu snabbare men Core i5 är troligen för dyr. Kolla om du kan hitta en Core 2 till ett bra pris! Har din P4 två kärnor? CS3 bör kunna använda två men troligen inte fyra.

De tvåkärniga baserade på NetBurst heter Pentium D och inte Pentium 4. Följaktligen kan en P4:a inte ha två kärnor.
 
Du kan även ta och titta under prestandafliken. Där finns det en ruta om fysiskt minne har jag för mig. Om tillgängligt hamnar väldigt lågt medan du jobbar så kan det vara idé att sätta i mer minne, men jag tror som sagt inte att det är det huvudsakliga problemet. Om du inte har mycket i bakgrunden så borde du ha åtminsone 1 GB ledigt till Lightroom och jag skulle nog gissa.

När jag jobbar i LR kryper tillgängligt ner mot 850 MB om det är så du menar.
 
Med samma MHz är Core 2 mer än dubbelt så snabb som Pentium 4 på enkeltrådiga jobb. Core i3 är ännu snabbare men Core i5 är troligen för dyr. Kolla om du kan hitta en Core 2 till ett bra pris! Har din P4 två kärnor? .

Att byta processor kanske är en bättre ide alltså? Hur vet jag i så fall vilken som passar? Är det svårt att byta? Känner att jag nog behöver lite hjälp här...
 
Att byta processor kanske är en bättre ide alltså? Hur vet jag i så fall vilken som passar? Är det svårt att byta? Känner att jag nog behöver lite hjälp här...

Jag tror inte att din dator har ett chipset och bios som stöder några processorer med två kärnor. Jag skulle inte vara förvånad om den inte heller har en socket som det ens finns dubbelkärniga processorer till, men du kan plocka ner CPU-Z och se efter:

http://www.cpuid.com/downloads/cpu-z/1.54-32bits-en.zip

Packa upp och kör. Det är väl CPU och Mainboard-flikarna som är av störst intresse.
 
Att byta processor kanske är en bättre ide alltså? Hur vet jag i så fall vilken som passar? Är det svårt att byta? Känner att jag nog behöver lite hjälp här...
Byt moderkort på samma gång. De kostar inte mer än 7-800 för hyfsade och det finns ännu billigare. Intels nya budgetprocessorer är mycket kraftfulla och kostar bara 1500 kr. Sedan är de nyare typerna av minne billigare än de gamla, så jag tror du kan få det där för under 4000.
 
Byt moderkort på samma gång. De kostar inte mer än 7-800 för hyfsade och det finns ännu billigare. Intels nya budgetprocessorer är mycket kraftfulla och kostar bara 1500 kr. Sedan är de nyare typerna av minne billigare än de gamla, så jag tror du kan få det där för under 4000.

Du menar byt moderkort, processor, minne och grafikkort (om ej integrerat). Gissningsvis blir det ett nytt nätagg också, särskilt med tanke på att det är en märkesdator. Sedan tillkommer operativsystem om man inte vill köra Linux eftersom det lär vara en OEM-variant på datorn som inte fungerar med den nya.

Det är absolut inget fel i att byta ut rubbet, men man kanske ska tänka till först vad det egentligen kostar, samt se till att få en lösning som räcker ett tag.
 
Nu börjar det bli rätt mycket :) Låter som om det kanske är bättre att vänta till december när mina skattepengar kommer och då köpa en helt ny dator. Ska i alla fall kolla med CPU-Z.
 
Du menar byt moderkort, processor, minne och grafikkort (om ej integrerat). Gissningsvis blir det ett nytt nätagg också, särskilt med tanke på att det är en märkesdator. Sedan tillkommer operativsystem om man inte vill köra Linux eftersom det lär vara en OEM-variant på datorn som inte fungerar med den nya.
Vaför skulle inte det fungera? Förresten har de nya Intelprocessorerna integrerad grafikkrets så man behöver inte något extra grafikkort numera. vilket gör det hela extra prisvärt.
 
Vaför skulle inte det fungera? Förresten har de nya Intelprocessorerna integrerad grafikkrets så man behöver inte något extra grafikkort numera. vilket gör det hela extra prisvärt.
Vill bara påpeka att moderkort med integrerad grafik har funnits hela tiden så man är absolut inte begränsad till de senaste moderkorten och intelprocessorer.
 
Knuffar upp den här tråden eftersom det varit stilla nu i princip ett dygn och jag gärna vill löpa tråden ut, och alltså återföra tråden till huvudfrågan:

Finns det nåt (utom att byta i princip allt i datorn, vilket jag tycker blir orimligt dyrt) jag kan göra för att pigga upp burken? Nån som begriper det kanske kan titta på vad jag fick ut angående CPU och moderkort? Kan jag byta processor? Är det lämpligt? Vilken passande processor kan i så fall vara aktuell?

Tack på förhand!
 
Knuffar upp den här tråden eftersom det varit stilla nu i princip ett dygn och jag gärna vill löpa tråden ut, och alltså återföra tråden till huvudfrågan:

Finns det nåt (utom att byta i princip allt i datorn, vilket jag tycker blir orimligt dyrt) jag kan göra för att pigga upp burken? Nån som begriper det kanske kan titta på vad jag fick ut angående CPU och moderkort? Kan jag byta processor? Är det lämpligt? Vilken passande processor kan i så fall vara aktuell?

Tack på förhand!
Det verkar väl dumt att byta till en gammal processor när delarna nu är så billiga. Byt bägge delar så får du en snabb sak. Kostar inte mycket.

http://www.webhallen.com/hardvara/111503-asrock-socket_1156-micro_atx_intel_h55-ddr3-pci-e
http://www.webhallen.com/hardvara/106004-intel_core_i3_530_2.93ghz-4mb-socket_1156
http://www.webhallen.com/hardvara/104347-ocz_platinum_2048mb_ddr3_pc3-10666_1333mhz
Kostar 3578 kr, 2 849 kr om du nöjer dig med 2 GB minne. Grafik, audio finns på moderkortet.
Du kommer inte undan så mycket billigare om du köper en processor.

Du kan till och med köpa moderkort med integrerad processor och grafik och då blir det riktigt billigt:

https://www.webhallen.com/hardvara/101919-asus-atom_n330-mini-itx_nvidia_ion-vga-hd_audio-sata
https://www.webhallen.com/hardvara/96650-kingston_2048mb_ddr2_pc2-6400_800mhz
2495 kr, 1 960 kr om du nöjer dig med 2 GB istället för 4. Kanske har du redan minne som passar och då blir det bara kostnad för det integrerade moderkortet, det vill säga 1425 kr. Jag förutsätter att du har SATA-diskar.
 
... Finns det nåt (utom att byta i princip allt i datorn, vilket jag tycker blir orimligt dyrt) jag kan göra för att pigga upp burken? Nån som begriper det kanske kan titta på vad jag fick ut angående CPU och moderkort? Kan jag byta processor? Är det lämpligt? Vilken passande processor kan i så fall vara aktuell? ...
Du har en gammal dator med ett gammalt moderkort så de processorer som skulle gå att använda har gått ut ur produktion för länge sedan. Och det spelar inte heller nån större roll eftersom du ändå har en processor som är bland det vassaste ur den familjen.

För att reda ut om det är processorn eller något annat som segar ner din dator skulle jag be dig göra ett litet test:

Starta aktivitetshanteraren och gå till fliken Prestanda. Gör någonting sedan på din dator som du tycker går ovanligt segt. När du har gjort det i 30-60 sekunder ta en titt på processoranvändandet i prestandafliken. Ligger det runt 100% då är det den som är flaskhalsen. Annars kan man kanske fundera om det är minnet eller hårddisken som flaskar.

Fast i ärlighetens namn skulle jag tro att det inte går att göra några mirakel när det gäller att piffa upp den datorn. Minnena gissar jag också är orimligt dyra eftersom dessa inte längre är några volymprodukter, ev. skulle en ny och snabbare hårdisk kunna införskaffas och sedan flyttas till en ny dator som du köper/bygger längre fram.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.